پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
۱
· انتزاع (تجرید)، یکی از مشخصات بنیادی روند شناخت و نتایج کردوکار معرفتی (شناختین) انسان است.
۲
· روند انتزاع، در وحدت عملیات دوگانه زیر جامه عمل می پوشد:
الف
آنالیز
(تجزیه و تحلیل)
· انالیز عبارت است از تقطیر مشخصات، عوامل (فاکتورها) و پیوند های اوبژکت شناخت در مقولات اصلی و فرعی (ماهوی و نمودین، ذاتی و ظاهری)، ضروری و تصادفی و غیره برای تشخیص رابطه عدم وابستگی میان مشخصات معین آن.
ب
جایگزینی
· جایگزینی عبارت است از جایگزین سازی اوبژکت شناخت با مدل علامتی (مفهوم، حکم، معادله ریاضی، مدل منطقی، مدل ریاضی و غیره)
· آن سان که اوبژکت (موضوع) شناخت در فرم «محض» (ناب، خالص، بی غل و غش)، ساده شده و ایدئالیزه گشته نمودار گردد و شرایط معرفتی ـ نظری عملیات فکری و ایده ای با اوبژکت شناخت، انطباق کسب کند.
· در نتیجه ی عملیات جایگزینی «اوبژکت ـ مدل»، اوبژکت رئال (واقعی)، به واسطه ساخت علامتی نمایندگی می شود.
· ساخت علامتی ئی که در آن، مشخصات معین اوبژکت شناخت منعکس می شوند و با حوایج پژوهشی انطباق می یابند.
۳
· مدل علامتی، نتیجه روند انتزاع است.
· مدل علامتی، نماینده انتزاعی اوبژکت رئال است.
· ضمنا اسباب برگشت متدئولوژیکی به کردوکار معرفتی است.
۴
· انتزاع علمی عبارت است از حرکت (نفوذ) شناخت به اعماق اوبژکت شناخت.
۵
· انتزاع به قول ولادیمیر لنین، «به انعکاس عمیقتر، دقیقتر و کامل تر طبیعت منجر می شود.»
۶
· انتزاع اما در عین حال، روند تضادمند گسست پیوندها ست.
۷
· انتزاع روند ایزوله سازی جوانب و عواملی (فاکتور هایی) است که فقط بطور نسبی مستقل از یکدیگر اند.
۸
· اگر این نسبیت (رلاتیویته) رابطه، یعنی عدم وابستگی نادیده گرفته شود و روند انتزاع و نتیجه انتزاع مطلق گردد، در آن صورت، خطر آن خواهد رفت که اوبژکت شناخت، بطور یکجانبه و متافیزیکی (ضد دیالک تیکی) در نظر گرفته شود.
· انتزاع (تجرید) در این صورت به درک غلط اوبژکت شناخت، منجر خواهد شد.
· به گسست پژوهش علمی از واقعیت زنده عینی، به گسست از پراتیک و مفهوم سازی منجر خواهد شد.
· مراجعه کنید به واقعیت عینی، پراتیک، مفهوم سازی
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر