۱۳۹۹ دی ۱۴, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۰۷)

 

پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

 

تئوری

 (نظریه)
ادامه 
 

۲۴

·    دانش تجربی تحت تأثیر تئوری شناخت بورژوایی، به ویژه تحت تأثیر تئوری شناخت جان لاک، در معنی اش، ماهیتا به آنچه که مشاهده می شود، محدود گشته است.

 

۲۵

·    به این معنی ، هرازگاهی از تئوری های «دانشی ـ تجربتی ـ علمی» نیز سخن می رود و منظور این است که اعتبار آنها بسته به احکام امپیریکی است.

·    یعنی  بسته به احکامی است که به مشاهده و آزمایش تقلیل یافته اند.

 

۲۶

·    «دانش تجربی» بدین معنی، همیشه به ویژه به کردوکارهای قابل تمیز از یکدیگر اطلاق می شود.

 

۲۷

·    بدین طریق، فراموش می شود که بیشک، کار نیز فراتراز زیرکارها، عرضه کننده دانش های تجربی است که مربوط به خصلت عام کار، به مثابه تجربه است.

 

۲۸

·    از این رو، تجربه عامی راجع به کار دال بر آن است که کار، بدون شرایط شیئی (اوبژکتیو) نمی تواند جامه عمل بپوشد:

·    کردوکار از این رو، همیشه یا کردوکار شیئی است و یا کردوکار واقعا پایداری نیست.

 

۲۹

·    تجربه عام دیگری دال بر آن است که با اشیائی که در ورای ما وجود دارند، می توان بنا بر قواعد پیشاپیش موجود به «طرز کلیشه ای عمل کرد.»

·    (لورنتسن، «مقدمه ای بر منطق و مته متیک عملیاتی»، ۱۹۵۵)

 

۳۰

·    برای دانش های تجربی از این نوع نمی توان فراتر از خصلت (طبیعت) خاص اشیایی که کردوکار بر روی شان اجام می گیرد، پیشقاعده ای تصور کرد.

 

۳۱

·    کافی است که اشیاء و کردوکار تحت تابعیت آنها قرار گیرند، تا بتوان دانش های تجربی معینی را فرمولبندی کرد.

 

۳۲

·    به این معنی، دانش تجربی نه فقط پدیده علوم امپیریکی (تجربی)، بلکه پدیده کلیه علوم به طور کلی است.

 

۳۳

·    مشاهده و کردوکار، تشکیل دهنده گشتاورهای ناگسستنی دانش تجربی اند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر