پروفسور دکتر ماتهویس کلاین
برگردان
شین میم شین
طرق عملی گشتن انطباق میان الزامات و تکالیف اجتماعی و منافع مادی، سیاسی و فرهنگی زحمتکشان منفرد و کلکتیو
طریق اول انطباق
۱
· این انطباق قبل از همه با سیاست اقتصادی حزب مارکسیستی و دولت سوسیالیستی جامه عمل می پوشد.
۲
· آنجا که هم اقدامات لازم برای پیروزی انقلاب علمی و فنی و تکمیل مداوم برنامه ریزی و هدایت اجتماعی روندهای اقتصادی و هم اقدامات لازم برای تشویق مادی و اخلاقی کار فردی و کلکتیو در جهت توسعه هر چه بیشتر نیروهای محرکه اخلاقی سوسیالیستی از اهمیت چشمگیری برخوردارند.
طریق دوم انطباق
۱
· از طریق شکوفائی و تکمیل سیستماتیک دموکراسی سوسیالیستی در کلیه سطوح جامعه و از طریق تواناسازی آماجگرایانه شهروندان به شرکت مؤثر در هدایت روندهای اجتماعی.
۲
· روندهای اجتماعی یاد شده امکان تقبل مسئولیت اجتماعی هرچه بزرگتر از سوی شهروندان را امکان پذیر می سازند و نقش فعال شخصیت سوسیالیستی را به مثابه شهروند آگاه اعتلا می بخشند.
طریق سوم انطباق
· از طریق آمادگی روزافزون شهروندان کشور سوسیالیستی به شرکت فداکارانه در راه پیشرفت جامعه، قبول مسئولیت و توسعه همه جانبه همبود سوسیالیستی.
***
۱
· ایدئولوژی و اخلاق سوسیالیستی باید نقش تعیین کننده روز افزونی درعمل شهروندان ایفا کنند.
۲
· در نتیجه این پیوند تنگاتنگ میان توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ـ ایدئولوژیکی در رهبری حزب مارکسیستی ـ به مثابه نیروی هادی پیشرفت اجتماعی ـ نیروهای محرکه، معیارها، شیوه های رفتار، هنجارها و روابط اخلاقی جدید به طور مداوم تشکیل می یابند و شخصیت سوسیالیستی را در پیوند ناگسستنی با فرم های مختلف همبود شکوفا می سازند.
۳
· بر همین بنیان، اتحاد افراد انسانی، وحدت سیاسی ـ اخلاقی کل خلق و تشکیل همبود سوسیالیستی نوین جامه عمل می پوشد و خود را در همکاری رفیقانه، همیاری برادرانه و در بهبود وضع کل جامعه و شکوفائی شخصیت افراد منفرد نمایان می سازد.
۴
· درمطابقت با خصلت هومانیستی جامعه سوسیالیستی، هومانیسم در اتیک مارکسیستی به مثابه یک اصل اتیکی جا و مقام مرکزی کسب می کند.
۵
· اتیک مارکسیستی در شخصیت سوسیالیستی، عالی ترین نعمت و دستاورد و نهائی ترین آماج کلیه اقدامات به عمل آمده را می بیند و نیل بدان را رسالت تاریخی واقعی جامعه سوسیالیستی می داند.
۶
· شخصیت سوسیالیستی ئی که دارای مشخصات زیر است:
الف
· به طرزی همه جانبه توسعه یافته است.
ب
· بر زمینه همبود سوسیالیستی استوار ایستاده است.
پ
· با همبود سوسیالیستی پیوند ناگسستنی دارد.
۷
· سودای مهم اتیک مارکسیستی به شرح زیر است:
الف
· تلاش در جهت بهبود وضع زندگی انسان ها
ب
· تلاش در جهت بهبود رفتار انسانی
پ
· تلاش در جهت تحکیم احترام متقابل میان همه انسان ها
۸
· معیارهای تعین کننده ماهوی موضعگیری اخلاقی سوسیالیستی به شرح زیرند:
الف
· هومانیسم
ب
· روحیه همبودین
پ
· میهن دوستی
ت
· انترناسیونالیسم سوسیالیستی
· مراجعه کنید به انترناسیونالیسم سوسیالیستی
ث
· همبستگی برادرانه
ج
· احساس مسئولیت عمیق نسبت به وظایف کلی و جزئی
ح
· فعالیت و انضباط آگاهانه
۹
· مقولات اتیک مارکسیستی از قبیل تکلیف، افتخار، عزت، شرف، وجدان و سعادت در مطابقت با محتوای نوین رابطه شخصیت و جامعه در سوسیالیسم، غنای محتوائی کسب می کنند.
۱۰
· این مقولات از جنبه ها و جوانب مختلف، بیانگر وحدت و انطباق منافع شخصی با الزامات اجتماعی اند و ضمنا از محتوای کیفی نوین روابط اخلاقی انسان ها در سوسیالیسم حکایت می کنند.
۱۱
· اتیک مارکسیستی تکالیف انسان سوسیالیستی را از حوایج بالغ گشته (رسیده) پیشرفت اجتماعی استخراج می کند و با بهبود وضع زندگی و منافع کل جامعه در پیوند قرار می دهد.
۱۲
· اتیک مارکسیستی در انجام تکالیف خانوادگی، دوستی، شهروندی، میهن پرستی، انترناسیونالیسم و غیره، همزمان نماینده بی چون و چرای عزت و شرف انسان جامعه سوسیالیستی است.
۱۳
· اتیک مارکسیستی علاوه بر این، سعادت فردی را با سعادت همه انسان های مولد و زحمتکش در پیوند تنگاتنگی قرار می دهد.
۱۴
· اتیک مارکسیستی سعادت حقیقی شخصیت را و معنای زندگی او را قبل از همه در مبارزه به خاطر پیشرفت بشریت و در تلاش برای ایجاد جهانی فارغ از استثمار، ستم، سرکوب و جنگ می داند.
۱۵
· وجدان نیز در اتیک مارکسیستی پیوند فرد با جامعه و یا پیوند فرد با گروه معینی از انسان ها را منعکس می کند.
۱۶
· وجدان بیانگر شعور و احساس مسئولیت انسان نسبت به اعمال خویش، خودارزیابی رفتار خویش نسبت به انسان های دیگر، نسبت به خانواده، طبقه، جامعه و غیره است.
۱۷
· وجدان بدین طریق به مثابه تنظیمگر عمل و تفکر شخصی انسان ها عمل می کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر