پروفسور دکتر ماتهویس کلاین
برگردان
شین میم شین
۲۱
· هر دو نظریه یاد شده، یعنی هم تعین مندی مطلق عمل انسانی و هم نظریه ایدئالیستی مبتنی بر آزادی مطلق اراده و انکار دترمینیسم، ارزیابی علمی اخلاق را غیرممکن می سازند:
الف
· در مورد اول، یعنی آنجا که دترمینیسم مطلق می شود، رفتار انسانی به طور فاتالیستی از قبل تعیین می شود و لذا تنها و تنها یک امکان واحد، مجاز شمرده می شود.
· (فاتالیسم، در واقع به معنی باور به تقدیر و سرنوشت است.
· فاتالیسم، جهان بینی ئی است که مجموعه حوادث در طبیعت و جامعه را بنا بر جبر کور می داند و برای انسان چاره ای جز تسلیم بی چون و چرا در مقابل آن قائل نمی شود. مترجم)
ب
۱
· در مورد دوم، یعنی آنجا که اراده آزاد انسانی مطلق می شود، رفتار انسانی به وسیله هیچ چیز تعیین نمی شود، بلکه به طور تصادفی، بسته به میل و هوی و هوس سوبژکت عمل، صورت می گیرد و لذا فاقد معیار اوبژکتیو است.
۲
· چیزی که فاقد معیار اوبژکتیو باشد، نمی تواند مورد ارزیابی قرار گیرد.
۳
· بدین طریق دیگر نمی توان به ارزیابی رفتار انسانی دست زد.
۴
· اعلام به اصطلاح عدم تعین مندی اراده آزاد انسانی تلاشی است برای توجیه تئوریکی هر عملی، حتی اگر بر ضد منافع خلق، بر ضد پیشرفت اجتماعی و یا بر ضد بشریت به طور کلی باشد.
۲۲
· مارکس و انگلس با تدوین ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی، شالوده تئوریکی خلل ناپذیری برای اتیک مارکسیستی فراهم می آورند.
۲۳
· در مبارزه بر ضد درک ایدئالیستی تاریخ، که پیشرفت جامعه بشری را از نقطه نظرهای بیشماری، بر انجام تکالیف اخلاقی استوار می سازد، مارکس و انگلس بطلان تئوریکی درک مورالیستی (اخلاقگرای) تاریخ را نشان می دهند و همزمان مبانی تئوریکی اتیک مارکسیستی را پدید می آورند.
· مراجعه کنید به درک ایدئالیستی تاریخ، درک ماتریالیستی تاریخ
۲۴
· لنین اندیشه های مارکس و انگلس در زمینه مسائل بنیادی اتیک را توسعه می دهد و متناسب با شرایط نوین، در ساختمان سوسیالیسم، در سال های اول تشکیل قدرت شوراها، به لحاظ طرح مسائل و به لحاظ معارف بیشمار نوین غنی تر می سازد.
۲۵
· پس از پیروزی انقلاب سوسیالیستی اکتبر، کلیه مسائل اتیک مارکسیستی به مثابه مسائل بی واسطه عملی در ساختمان سوسیالیسم، یعنی به مثابه مسائل انقلاب سوسیالیستی در عرصه فرهنگ و ایدئولوژی در می آیند، که با تشکیل بنیان های اقتصادی و سیاسی جامعه نوین در پیوند تنگاتنگی قرار دارند.
۲۶
· به نظر لنین، «مبارزه در راه تحکیم و تکمیل کمونیسم» شالوده تعیین کننده اخلاق کمونیستی و مهمترین معیار آن را تشکیل می دهد.
۲۵
· لنین در رابطه بیواسطه با انجام وظایف عملی، محتوای نوین اخلاق سوسیالیستی ـ کارگری را در نکات زیر فرمولبندی می کند:
· همبستگی سوسیالیستی و یا انترناسیونالیسم سوسیالیستی
۲۶
· آموزه های لنین راجع به فونکسیون منافع مادی اجتماعی و شخصی در جریان توسعه روابط سوسیالیستی میان زحمتکشان و همچنین راجع به رابطه محرکه های مادی و اخلاقی عمل انسانی در زمینه توسعه اتیک مارکسیستی از اهمیت اصولی برخوردارند.
۲۷
· لنین در آثار خود، مسائل تربیت اخلاقی را در پیوند تنگاتنگ با وظایف زیر می داند:
الف
· با تشکیل شخصیت سوسیالیستی از طریق شرکت در مبارزه عملی برای تحکیم جامعه شوروی
ب
· با تربیت جهان بینانه
پ
· با تربیت سیاسی ـ ایده ئولوژیکی
ت
· با تربیت استه تیکی
ث
· با تربیت بدنی
۲۸
· «تمامت تربیت، آموزش و پرورش جوانان امروزی باید تربیت اخلاقی کمونیستی باشد.»
· (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۱، ص ۲۸۰)
۲۹
نادشا کونستانتینونا کروپسکایا
(۱۸۶۹ ـ ۱۹۳۹)
انقلابی، سیاستمدار، پداگوگ، همسر و همرزم لنین
بانی سیستم آموزشی ـ پرورشی سوسیالیستی در اتحاد شوروی
از سال ۱۹۲۱ تدریس در آکادمی آموزش سیاسی
معاونت کمیساریای آموزشی خلق
عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست
· شخصیت های برجسته از قبیل کالینین، کروپسکایا، ماکارنکو و ماکسیم گورکی در زمینه توسعه تئوری و پراتیک تربیت اخلاقی و در زمینه بررسی همه جانبه اتیک مارکسیستی سهم بسزائی ادا کرده اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر