۱۳۹۹ دی ۱۰, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) اپریوریسم (ضد اپوستریوریسم) (۱)

Bild 

پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

 شین میم شین   

 

۱

·    اپریوریسم به جریانی معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت) اطلاق می شود که به دو اصل زیر باور دارد:

 

الف

·    به وجود اصول معرفتی ماقبل تجربتی (قبل از وقوع هر تجربه ای)

 

ب

·    به امکان شناخت مستقل از تجربه

 

۲

·    ماهیت متد اپریوریستی ـ به قول کلاسیک های مارکسیسم ـ عبارت از این است که آن «خواص و مشخصات هر شیئ را با توجه به خود آن شیئی نمی شناسد.

·    بلکه با توجه به مفهوم آن شیئ به کمک استدلال استخراج می کند.»

·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۸۹)

 

۳

·    اپریوریسم در تاریخ فلسفه به انواع مختلف خودنمائی می کند.

 

۴

·    تفاوت آنها در باور به وجود جنبه های مختلف شناخت و یا روند شناخت قبل از تجربه و مستقل از تجربه است:

 

الف

اپریوریسم در فلسفه افلاطون

 

افلاطون

(۴۴۷ ـ ۳۴۷ ق. م.)

 فیلسوف یونان باستان، از شاگردان سقراط، معلم ارسطو

 

·    فلسفه افلاطون از این نظر اپریوریستی است که آن به یادآوی روح از ایده هائی که قبلا و قبل از هر تجربه ای دیده، باور دارد.

 

ب

اپریوریسم در تومیسم

 

·    ما با اپریوریسم دیگری در تومیسم برخورد می کنیم:

·    تومیسم نظریه ای مبتنی بر حدس و گمان مطرح می سازد که بنا بر آن، معارف به طور اپریوریستی وجود دارند و روح انسانی به نحو معینی در روح الهی سهیم می شود و در نتیجه این سهیم شدن با روح الهی، به نظراتی در باره نظام جهان واقف می گردد که ماورای تجربی اند.

 

پ

اپریوریسم در فلسفه دکارت، مالبرانش، لایب نیتس

تئوری ایده های مادرزاد

 

·    تئوری ایده های مادرزاد نیز نوعی از اپریوریسم است که به ویژه توسط  دکارت، مالبرانش و لایب نیتس مطرح می گردد.

 

۱

اپریوریسم در فلسفه دکارت

 

رنه دکارت

(۱۵۹۶ ـ ۱۶۵۰)  

فیلسوف، ریاضی دان و عالم علوم طبیعی

از مؤسسین راسیونالیسم مدرن عصر جدید آغازین

تفکر راسیونالیستی او را کارتزیانیسم نیز می نامند.

دکارت به وجود ایده های مادرزاد باور داشت.

 

·    به نظر دکارت به انسان قبل از هر تجربه ای (تقریبا به مثابه مجموعه غرایز معرفتی) مفاهیم معینی مانند وجود، انبساط، مدت، حرکت و اصول بدیهی عطا شده است، که بنا بر شرایط خارجی شناخت مورد استفاده قرار می گیرند و عمل می کنند.

 

۲

اپریوریسم در دئیسم

 

·    در دئیسم انگلیس (ه. فون چربری) غرایز معرفتی اپریوریستی حاکی از حقایق تغییرناپذیر الهی اند و گویا میان آنها و شناخت مشخص انسانی، در اصل رابطه ای آغازین وجود داشته است.

 

·    مراجعه کنید به دئیسم  

 

۳

اپریوریسم در فلسفه مالبرانش 

 

نیکولاس مالبرانش

(۱۶۳۸ ـ ۱۷۱۵)

فیلسوف و کشیش فرانسوی

منکر تأثیر متقابل کارتزیانی جسم و روح

و نماینده دوئالیسم جسم و روح (اوکی ژنالیسم)

او برای تأثیر متقابل جسم و روح منشاء الهی می تراشد.

به پیروی از افلاطون و آگوستین

شناخت حقیقت، ادراک و تصور

را

 ناشی از سهیم بودن روح انسانی در ایده های الهی می داند.

اثر اصلی او:

 «تحقیق حقیقت» (۱۶۷۴ ـ ۱۶۷۵)   

  

·    مالبرانش از تئوری ایده های مادرزاد، تعبیر افلاطونیستی ارائه می دهد:

·    او شناخت اجسام مادی را به ایده های متناسب مادرزاد و کردوکار فهم عقلی مستقل از هر تجربه ای مربوط می داند. 

 

۴

اپریوریسم در فلسفه لایب نیتس

 

گوتفرید ویلهلم لایب نیتس

 (۱۶۴۶ ـ ۱۷۱۶)

فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ، سیاستمدار، کتاب شناس و دکتر در حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی)  

ایدئالیست عینی

روح یونیورسال زمانه خویش

 

·    لایب نیتس نظریه جان لاک را مبنی بر اینکه فهم هر کودک نوزاد «لوح سفید» است، رد می کند و آن را از موضع اپریوریستی تصحیح می کند.

 

ت

اپریوریسم در فلسفه کانت

 

ایمانوئل کانت

(۱۷۲۴ ـ ۱۸۰۴)

برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان

اثر او تحت عنوان «انتقاد از عقل محض» نقطه عطفی در تاریخ فلسفه و آغاز فلسفه مدرن محسوب می شود.

کانت در زمینه های زیر دورنمای فراگیر نوینی به روی فلسفه گشوده است:

اتیک (نقد از عقل عملی)

استه تیک (نقد قوه قضاوت)

مذهبفلسفه

حقوقفلسفه

تاریخفلسفه

 

۱

·    عالی ترین فرم نمودین اپریوریسم در تاریخ فلسفه را کانت عرضه می کند.

 

۲

·    تئوری ایده های مادرزاد مدعی محتوای مستقل از تجربه ی شناخت بود.

·    ولی کانت نه محتوا، بلکه فرم های شناخت را به شرح زیر مطرح می سازد:

 

الف

·    فرم های اپریوریستی استنباط را، یعنی مکان و زمان را

 

·    مراجعه کنید به استنباط، دیالک تیک فرم و محتوا، تریاد ماده ـ مکان ـ زمان  

 

ب

·    فرم های اپریوریستی  فهم را، یعنی مقوله ها را

 

·    مراجعه کنید به فهم، مقوله  

  

پ

·    به نظر  کانت زمان و مکان و مقوله ها ـ به مثابه فرم های اپریوریستی شناخت ـ پیش شرط هر نوع تجربه محسوب می شوند. 

 

ت

·    اپریوریسم در واقع راسیونالیسم قاطع و بی چون و چرا ست.

 

·    مراجعه کنید به امپیریسم، راسیونالیسم  

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر