پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
۱
· تجزیه و تحلیل ساختاری ـ کارکردی (آنالیز استروکتورال ـ فونکسیونال) جریان مسلطی در تئوری سوسیولوژیکی بورژوایی است.
۲
· تجزیه و تحلیل ساختاری ـ کارکردی اوبژکت های (موضوعات) پژوهشی پژوهش سوسیولوژیکی را (هم در رابطه با جامعه و هم در رابطه با هر پدیده و روند و غیره جامعتی) به مثابه سیستمی از واحدهایی ساختاری ـ کارکردی در نظر می گیرد.
۳
· اما توضیح علی (علتی ـ معلولی) و تاریخی اوبژکت های پژوهشی نادیده می گیرد.
۴
· پدیده ها، پیوندها و روندهای جامعتی با همه بغرنجی شان به مثابه سیستمی از طیف معین نمودار می گردند.
۵
· عناصر ساختاری منفرد در وابستگی کارکردی (فونکسیونال) با یکدیگر قرار دارند.
۶
· با توجه بدان، وظیفه تجزیه و تحلیل ساختاری ـ کارکردی در جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی این است که موضوع (اوبژکت) پژوهشی به مدد متدهای کمی و کیفی مختلف، در عناصر ساختاری و کارکردهایش (فونکسیون هایش) تجزیه شود تا بر این مبنا، مدلی از اوبژکت ها تشکیل یابد که نه تنها شناخت دقیق جنبه و جانب کیفی روندهای اجتماعی را، بلکه علاوه بر آن، جنبه و جانب کمی آنها را نیز امکان پذیر سازد.
۷
· پیش شرط لازم برای تجزیه و تحلیل ساختاری ـ کارکردی را و مدل بندی نهایی روندهای اجتماعی را تئوری مربوط به اوبژکت (تئوری خاص) تشکیل می دهد.
۸
· جامعه، روندها، پدیده ها و غیره سیستم هایی اند که از اجزایی تشکیل یافته اند که با همدیگر رابطه متقابل دارند.
۹
· زیرروندهای منفرد از حفظ سیستم حمایت به عمل می آورند و به عبارت دیگر حامل سیستم اند.
۱۰
· وقتی تغییرات بزرگی صورت می گیرند، خود را در کل ساختار و در روابط عناصر آن (ساختار) با یکدیگر آشکار می سازند.
۱۱
· اگر تغییرات به عمل آمده در عنصری به تغییر مهمی در عناصر دیگر منجر نشود، در آن صورت اثر آن تغییر از اهمیت محدودی برخوردار است.
۱۲
· تجزیه و تحلیل های ساختاری و کارکردی شناخت و توضیح تعدادی از پیوندهای ماهوی در روندها و پدیده های اجتماعی را امکان پذیر می سازند.
۱۳
· تجزیه و تحلیل ساختاری ـ کارکردی متنفذترین طرح جامعه شناسی مدرن بورژوایی است که مدعی تشکیل یک تئوری سوسیولوژیکی عمومی (عام) است.
۱۴
· برخورد کارکردی (فونکسیونال) در جامعه شناسی بورژوایی، پدیده جدیدی نیست.
۱۴
هربرت اسپنسر
(۱۸۲۰ ـ ۱۹۰۳)
فیلسوف و جامعه شناس
مؤسس تئوری اوولوسیون و از پیشقزاولان سوسیال ـ داروینیسم
· حتی اسپنسر جامعه را از منظر فونکسیون هایش در نظر می گرفت.
· فونکسیون هایی که به واسطه نهادهای جامعتی مختلف اایفا می شوند و هر فونکسیون منفردی را او با عضو معینی در اندام حیوانی یکسان قلمداد می کرد.
۱۵
· فونکسیونالیست های جامعه شناسی بورژوایی معاصر، پیروان اسپنسر محسوب نمی شوند.
۱۶
· مشخصه فونکسیونالیسم عبارت است از برخورد به جامعه از منظر کل سیستم معین.
· یعنی فونکسیون های مختلف نهادهای جامعتی در پیوندشان با ساختار و در پیوند متقابل و وابستگی شان در نظر گرفته می شوند.
۱۷
· از این رو، در جامعه شناسی بورژوایی تجزیه و تحلیل تاریخی و ساختاری از هم جدا می شوند.
۱۸
· جامعه شناسی بورژوایی به توصیف ساختارها و فونکسیون ها می پردازد.
· ولی به کشف هیچکدام از علل آنها خطر نمی کند.
۱۹
· مشخصه جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی را اما بر خلاف جامعه شناسی بورژوایی، برخورد مبتنی بر وحدت تاریخی، علی، ساختاری و فونکسیونال را تشکیل می دهد.
۲۰
· محدودیت دیگر فونکسیونالیسم این است که آن شالوده اجتماعی ـ اقتصادی عمارت جامعتی را منکر می شود و بدین طریق، ساختارها و فونکسیون های ساخت (گبیلده) اجتماعی اصولا تحریف می شوند.
۲۱
· یکی از بنیادهای تجزیه و تحلیل ساختاری ـ کارکردی در جامعه شناسی معاصر بورژوایی را تئوری ساختاری ـ کارکردی جامعه تشکیل می دهد.
۲۲
· امیل دورکهایم به عنوان مؤسس این تئوری قلمداد می شود.
۲۳
· مهم ترین نمایندگام این تئوری به شرح زیرند:
الف
· ب. مالینوفسکی
ب
· ر. تورنوالد
پ
· الف. ر. رادکلیف ـ براون
· الف. ر. رادکلیف ـ براون به ویژه حالت و نقش (استاتوس و رل) را بخش ماهوی و مهم این تئوری می داند.
ت
· تالکوت پارسونس
ث
· ر. مرتون
۲۴
· مفاهیم اساسی مکتب ساختاری ـ کارکردی در جامعه شناسی معاصر بورژوایی به شرح زیرند:
۱
· سیستم
۲
· ساختار
۳
· فونکسیون
۴
· دیسفونکسیون
۵
· تعادل
۶
· ثبات
۷
زیرساختار هم به مثابه بافت درونی جامعه، گروه، پدیده و غیره محسوب می شود و هم به مثابه امکان شناخت عینی یعنی عاری از ارزش (بی طرفانه) پیوندهای اجتماعی.
۲۵
· جنبه دوم، به لحاظ تاریخی توسط امیل دورکهایم در اثرش تحت عنوان «قواعد متد سوسیولوژیکی» (۱۸۹۵) در وهله اول در پیوند با بررسی پدیده های «عادی» و «پاتولوژیکی» جامعتی توسعه داده شده است.
۲۶
· فرم اساسی تجزیه و تحلیل ساختاری ـ کارکردی، نه در کشف توسعه عناصر و فونکسیون های منفرد، بلکه در حفظ «تعادل» جامعه و تثبیت آن است.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر