شین میم شین
نه
اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه
اندیشیدن مادر زادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
شیخ سعدی
(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)
حکایت یازدهم
۱
کسی دانه نیکمردی نکاشت
کزو خرمن کام دل بر نداشت
معنی تحت اللفظی:
هر کس بذر نیکوکاری افشاند، دلش از خرمن حاصله کامیاب شد.
سعدی در این بیت شعر،
برای اثبات پراگماتیستی عمل خیر،
دیالک تیک (۱) را به شکل دیالک تیک کشت دانه نیکمردی و برداشت خرمن کام دل بسط و تعمیم می دهد.
جواب
سعدی در این بیت شعر، برای اثبات پراگماتیستی عمل خیر، دیالک تیک داد و ستد را به شکل دیالک تیک کشت دانه نیکمردی و برداشت خرمن کام دل بسط و تعمیم می دهد.
سعدی اکنون از سر تا پا تاجرمآب است و هیچ شباهتی به اهل وعظ و خطاب ندارد.
او به جای دادن وعده پاداش اخروی، وعده اجر دنیوی می دهد.
او به بی ایمانی توانگران جامعه خویش وقوف دارد و لذا به تطمیع آنان دست می زند.
یعنی
او نیل به کام دل را به مثابه طعمه بر قلاب خویش می بندد و در مسیر شنای توانگران می اندازد.
البته
هسته ای حقیقی در این تئوری دستگیری از توده هم وجود دارد.
در این صورت
هم
جامعه مبتنی بر استثمار
تحکیم می یابد
و
هم
استثمار
تشدید می شود.
یعنی
طبقه حاکمه
بیشتر به کام دل می رسد.
اکنون در جوامع امپریالیستی
به
همین طریق
جلوی رسیدن کارد بر استخوان توده گرفته می شود و از انقلاب اجتماعی جلوگیری به عمل می آید.
۲
نه هرگز شنیدیم در عمر خویش
که بد مرد را نیکی آمد به پیش
معنی تحت اللفظی:
بدمردی هم به مانعی در راه رسیدن به کام دل منجر می شود.
سعدی
در این بیت شعر،
با توجه به بیت قبلی به تهدید غیرمستقیم طبقه حاکمه دست می زند و دیالک تیک (۲) را به مثابه توسعه و تعمیم دیالک تیک بیم و (۳)، از ترکیب دو قطب متضاد تشکیل می دهد.
جواب
سعدی
در این بیت شعر،
با توجه به بیت قبلی دست به تهدید غیرمستقیم می زند و دیالک تیک تهدید و تطمیع را به مثابه توسعه و تعمیم دیالک تیک بیم و امید، از ترکیب دو قطب متضاد تشکیل می دهد و مثل خنجری زرین و زهرآگین بالای سر توانگر بی دین و ایمان می نهد، با یادداشتی به خطی کج و کوله و بی امضاء:
هرگز کسی ندیده که بدمرد عاقبت به خیر شود.
محتوای این بیت شعر با بیت قبلی یکی است، اگر چه (۴) دیگری دارد.
جواب
محتوای این بیت شعر با بیت شعر قبلی یکی است، اگر چه فرم دیگری دارد.
سعدی
آنجا دیالک تیک داد و ستد را به شکل دیالک تیک (۵) بسط و تعمیم داده بود، اکنون به شکل دیالک تیک (۶) بسط و تعمیم می دهد.
جواب
سعدی
آنجا دیالک تیک داد و ستد را به شکل دیالک تیک کشت و برداشت بسط و تعمیم داده بود، اکنون به شکل دیالک تیک بدکاری و بدفرجامی بسط و تعمیم می دهد.
اکنون می بینیم که بدون دیالک تیک (۷) نمی توان دیالک تیک سعدی را فهمید و بدون دیالک تیک سعدی تمرین دیالک تیک (۸) دشوار است.
جواب
اکنون می بینیم که بدون دیالک تیک ماتریالیستی نمی توان دیالک تیک سعدی را فهمید و بدون دیالک تیک سعدی تمرین دیالک تیک ماتریالیستی دشوار است.
ما در تحلیل اشعار شعرای دیگر نشان خواهیم داد که بدون دیالک تیک بی بدیل ماتریالیستی مارکس، هیچ اندیشه ای را نمی توان درک کرد و تحلیل و تفهیم کرد.
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر