پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
۱
· انگیزه های مادی و فکری به فاکتورهای جامعتی مؤثر اطلاق می شوند که در پیوند با حوایج، منافع و مواضع شخصی، فکر و عمل انسان ها را به طرز معینی برانگیزند و اکتیو (فعالیت مبتنی بر آگاهی) سازند.
۲
· پدیده های جامعتی فقط زمانی به مثابه انگیزه (محرک، مشوق) مؤثر می افتند که اعمال متأثر از آنها به ارضای حوایج مادی و فکری افراد منجر شوند.
۳
· مشوق های مادی و مشوق های فکری با یکدیگر وحدت دیالک تیکی دارند.
۴
· مشوق های مادی و مشوق های فکری گشتاور جامه عمل پوشی (واقعیت یابی) مناسبات تولیدی مربوطه اند.
۵
· در کاپیتالیسم (نظام سرمایه داری) «تشویقات کاری» که بر مبنای مالکیت کاپیتالیستی بر وسایل تولید صورت می گیرند، به کشف ذخایر (رزروهای) کاری زحمتکشان و به ارضای تمایلات سودجویانه طبقه حاکمه منجر می شوند.
۶
· درخواست تشویقات کاری مثلا ارتقای سطح دستمزد یکی از اجزای مبارزه طبقه کارگر در راستای بهبود وضع زندگی زحمتکشان است.
۷
· فقط در جامعه سوسیالیستی است که تضاد استفاده از تشویقات مادی و تشویقات فکری که در جامعه طبقاتی آنتاگونیستی، بالضروره نشئت می گیرد، می تواند از بین برود.
· ماهیت تشویقات مادی و فکری در سوسیالیسم در روابط قانونمند میان الزامات (مطالبات) و آماجگزاری های جامعتی از سویی و منافع و حوایج شخصی زحمتکشان از سوی دیگر است.
۹
· مؤثزیت تشویقات مادی و فکری مبتنی است بر مطابقت از آگاهی گذشته منافع جامعتی و شخصی اساسی که شالوده شان در مالکیت جامعتی بر وسایل تولید است.
۱۰
· منافع مادی شخصی با رشد مستمر حوایج مادی و فکری شخصیت سوسیالیستی و امکانات رشدیابنده برای ارضای آنها به نقطه گرهی ئی (نقطه پیوستی) برای تشکیل تشویقات مادی و فکری مبدل می شود.
۱۱
· بدین طریق، فکر و عمل زحمتکشان در جهت اجرای الزامات جامعتی، به ویژه در جهت انجام وظایف اصلی در تولید و شکوفائی شخصیت سمت و سو کسب می کند.
۱۲
· کاربست تشویقات مادی و فکری اما به طور خود به خودی به وقوف بر مطابقت منافع اساسی جامعتی با منافع اساسی شخصی منجر نمی شود.
۱۳
· این وقوف باید با کار همزمان سیاسی ـ ایده ئولوژیکی تأمین شود.
۱۴
· کاربست تشویقات مادی و فکری جزئی از اصل اجر (تقسیم ثروت) سوسیالیستی است.
۱۵
· کلیه تشویقات شخصی در رابطه با کار حاوی ارزیابی کار مطلوب و انجام یافته است.
۱۶
· در عین حال، تشویقات مادی (دستمزد، پول و یا جایزه شیئی)، نه فقط به معنی ارزیابی اقتصادی خدمات کاری افراد، بلکه ضمنا به معنی ارجگذاری اخلاقی نتایج کاری برای جامعه است.
۱۷
· در وابستگی به این که آیا تشویق مادی با انتظارات و توقعات و مواضع اخلاقی شخصیت مطابقت دارد و یا نه، آیا تشویق مادی می تواندتأثیرات مثبت و یا به لحاظ جامعتی نامطلوب بر توسعه شخصیت اعمال کند، باید توجه داشت، که به ویژه هر تشویق مادی همزمان مشوق فکری برای تشکیل این و یا آن انگیزه است.
۱۸
· در جامعه سوسیالیستی اهمیت تشویقات فکری (به رسمیت شناسی جامعتی، آماجگزاری های جامعتی، ارزش ها و ایدئال ها) به طرز قانونمندی افزایش می یابد.
۱۹
· یکی از فرم های نمودین تشویقات فکری را انگیز های اخلاقی تشکیل می دهد.
۲۰
· انگیز های اخلاقی در رابطه تنگاتنگی با تشویقات مادی مؤثر می افتند.
۲۱
· تشویقات مادی به طور کلی فقط می توانند به تشویقات اخلاقی منجر شوند.
· برای اینکه آنها همواره گره های شیئی مناسبات جامعتی اند.
۲۲
· تشویقات مادی و فکری به طور مجزا مؤثر نمی افتند.
· بلکه سیستم کلی ئی از فاکتورهای تأثیری جامعتی برای کسب تأثیر کاری مفید بالاتر و تشکیل شخصیت را تشکیل می دهند.
· مراجعه کنید به انگیزش
انگیزش
(موتیواسیون)
https://hadgarie.blogspot.com/2020/11/blog-post_550.html
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4294
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر