۱۳۹۹ آذر ۷, جمعه

انگیزه های مادی و فکری (تشویقات مادی و فکری)

 금융범죄, 주가조작 (PG)

  پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
 

۱

·    انگیزه های مادی و فکری به فاکتورهای  جامعتی مؤثر اطلاق می شوند که در پیوند با حوایج، منافع و مواضع شخصی، فکر و عمل انسان ها را به طرز معینی برانگیزند و اکتیو (فعالیت مبتنی بر آگاهی) سازند.

 

۲

·    پدیده های جامعتی فقط زمانی به مثابه انگیزه (محرک، مشوق) مؤثر می افتند که اعمال متأثر از آنها به ارضای حوایج مادی و فکری افراد منجر شوند.

 

۳

·    مشوق های مادی و مشوق های فکری با یکدیگر وحدت دیالک تیکی دارند.

 

۴

·    مشوق های مادی و مشوق های فکری گشتاور جامه عمل پوشی (واقعیت یابی) مناسبات تولیدی مربوطه اند.

 

۵

·    در کاپیتالیسم (نظام سرمایه داری) «تشویقات کاری» که بر مبنای مالکیت کاپیتالیستی بر وسایل تولید صورت می گیرند، به کشف ذخایر (رزروهای) کاری زحمتکشان و به ارضای تمایلات سودجویانه طبقه حاکمه منجر می شوند.

 

۶

·    درخواست تشویقات کاری مثلا ارتقای سطح دستمزد یکی از اجزای مبارزه طبقه کارگر در راستای بهبود وضع زندگی زحمتکشان است.

 

۷

·    فقط در جامعه سوسیالیستی است که تضاد استفاده از تشویقات مادی و تشویقات فکری که در جامعه طبقاتی آنتاگونیستی، بالضروره نشئت می گیرد، می تواند از بین برود.

۸

·    ماهیت تشویقات مادی و فکری در سوسیالیسم در روابط قانونمند میان الزامات (مطالبات) و آماجگزاری های جامعتی از سویی و منافع و حوایج شخصی زحمتکشان از سوی دیگر است.

 

۹

·    مؤثزیت تشویقات مادی و فکری مبتنی است بر مطابقت از آگاهی گذشته منافع جامعتی و شخصی اساسی که شالوده شان در مالکیت جامعتی بر وسایل تولید است.

 

۱۰

·    منافع مادی شخصی با رشد مستمر حوایج مادی و فکری شخصیت سوسیالیستی و امکانات رشدیابنده برای ارضای آنها به نقطه گرهی ئی (نقطه پیوستی) برای تشکیل تشویقات مادی و فکری مبدل می شود.

 

۱۱

·    بدین طریق، فکر و عمل زحمتکشان در جهت اجرای الزامات جامعتی، به ویژه در جهت انجام وظایف اصلی در تولید و شکوفائی شخصیت سمت و سو کسب می کند.

 

۱۲

·    کاربست تشویقات مادی و فکری اما به طور خود به خودی به وقوف بر مطابقت منافع اساسی جامعتی با منافع اساسی شخصی منجر نمی شود.

 

۱۳

·    این وقوف باید با کار همزمان سیاسی ـ ایده ئولوژیکی تأمین شود.

 

۱۴

·    کاربست تشویقات مادی و فکری جزئی از اصل اجر (تقسیم ثروت) سوسیالیستی است.

 

۱۵

·    کلیه تشویقات شخصی در رابطه با کار حاوی ارزیابی کار مطلوب و انجام یافته است.

 

۱۶

·    در عین حال، تشویقات مادی (دستمزد، پول و یا جایزه شیئی)، نه فقط به معنی ارزیابی اقتصادی خدمات کاری افراد، بلکه ضمنا به معنی ارجگذاری اخلاقی نتایج کاری برای جامعه است.

 

۱۷

·    در وابستگی به این که آیا تشویق مادی با انتظارات و توقعات و مواضع اخلاقی شخصیت مطابقت دارد و یا نه، آیا تشویق مادی می تواندتأثیرات مثبت و یا به لحاظ جامعتی نامطلوب بر توسعه شخصیت اعمال کند، باید توجه داشت، که به ویژه هر تشویق مادی همزمان مشوق فکری برای تشکیل این و یا آن انگیزه است.

 

۱۸

·    در جامعه سوسیالیستی اهمیت تشویقات فکری (به رسمیت شناسی جامعتی، آماجگزاری های جامعتی، ارزش ها و ایدئال ها) به طرز قانونمندی افزایش می یابد.

 

۱۹

·    یکی از فرم های نمودین تشویقات فکری را انگیز های  اخلاقی تشکیل می دهد.

 

۲۰

·    انگیز های  اخلاقی در رابطه تنگاتنگی با تشویقات مادی مؤثر می افتند.

 

۲۱

·    تشویقات مادی به طور کلی فقط می توانند به تشویقات   اخلاقی منجر شوند.

·    برای اینکه آنها همواره گره های شیئی مناسبات جامعتی اند.  

 

۲۲

·    تشویقات مادی و فکری به طور مجزا مؤثر نمی افتند.

·    بلکه سیستم کلی ئی از فاکتورهای تأثیری جامعتی برای کسب تأثیر کاری مفید بالاتر و تشکیل شخصیت را تشکیل می دهند.

 

·    مراجعه کنید به انگیزش

 

 

انگیزش

(موتیواسیون)

 

https://hadgarie.blogspot.com/2020/11/blog-post_550.html

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4294

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر