پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هشتم
بخش اول
۳۰
· فیشته با تفکر خود به نمایندگی از منافع مترقی ترین جناح بورژوازی آلمان زمان خود می پردازد.
· به ویژه به نمایندگی از منافع خرده بورژوازی دموکراتیک و فراتر از آن به نمایندگی از منافع اقشار عامه ـ دهقانی خلق می پردازد که خود فیشته از میان آنان برخاسته است.
۳۱
· فیشته از این منافع طبقاتی در چارچوب سیستم فلسفی ایدئالیستی ـ ذهنی دفاع می کند.
۳۲
· اما علیرغم آن در تفکر فیشته، خط رئالیستی ئی اعتبار کسب می کند.
۳۳
· این حقیقت امر روشن، نتیجه آن است که ریشه تفکر فیشه به طرز ژرفی در روند تاریخی زمان نهفته است.
· روند تاریخی ئی که در انقلاب فرانسه و تأثیرات آن در دول اروپا به نقطه اوج خود می رسد.
۳۴
· فیشته ضمن وفاداری به این روند تاریخی، در صدد تحول شرایط جامعتی فئودالی ـ استبدادی موجود در آلمان برمی آید.
۳۵
· تفکر و عمل فیشته، از این رو، همبستر با جنبشی تاریخی است.
۳۶
· این حقیقت امر است که در وهله اول، فلسفه و اعمال فیشته را تعیین می کند و به شخصیت او، به ویژه، فرم می بخشد.
۳۷
· فلسفه فیشته، چه بسا، مورد سوء تفاهم قرار گرفته است:
الف
· اولا مبالغات ایدئالیستی ـ ذهنی آموزه فیشته به کرات، به مثابه مسئله اصلی قلمداد شده و به مثابه مبدأ تفسیر قرار گرفته اند.
· اگرچه مبالغات ایدئالیستی ـ ذهنی آموزه فیشته، پیامد تلاشی (آزمایشی) بوده اند.
· مبالغاتی بوده اند که پیشاپیش، محکوم به شکست بوده اند.
· مبالغاتی بوده اند که در راستای تضمین زندگی درخور عزت انسانی در چارچوب جامعه بورژوایی بوده اند.
ب
· علاوه بر این، توهماتی که فیشته در جریان توسعه فکری خود داشته، به موضوع انتقاد واستهزای صرف مبدل شده اند.
· اگرچه آنها به لحاظ ایده ئولوژیکی جزو افشاگری های مخدوش و ناقص و نارسای اوضاع تاریخی ـ آناکرونیستی (نامعاصریت) فیشته بوده اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر