اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(کمونیسم علمی)
۲۶
· با شکوفایی رسالت تاریخی طبقه کارگر، موضوع، محتوا و فونکسیون سوسیالیسم علمی توسعه و تغییر یافته است.
۲۷
· مشخصا سوسیالیسم علمی تا سال ۱۹۱۷ عمدتا عبارت از مسائل زیر بود:
الف
· عبارت بود از استنتاجات (نتیجه گیری های) علمی مستدل از قوانین حرکتی و تکاملی (توسعتی) کاپیتالیسم
· (صفت توسعتی را به تقلید از صفت عقیدتی می سازیم:
· صفت از عقیده می شود عقیدتی و صفت از توسعه می شود، توسعتی. مترجم)
ب
· عبارت بود از تعمیم دانش تجربی حاصل از مبارزه طبقاتی پرولتاریا
پ
· عبارت بود از کاربست تئوری اقتصادی و فلسفی بر مبارزه جنبش کارگری
ت
· در کانون سوسیالیسم علمی مسئله مبارزه طبقاتی پرولتاریا قرار داشت.
ث
· در کانون سوسیالیسم علمی استراتژی و تاکتیک مبارزه طبقاتی پرولتاریا قرار داشت.
ج
· در کانون سوسیالیسم علمی مسئله انقلاب قرار داشت.
ح
· در کانون سوسیالیسم علمی مسئله دولت (دیکتاتوری پرولتاریا) قرار داشت.
۲۸
· سوسیالیسم علمی در تذکرات لنینی زیر راجع به سوسیالیسم علمی نیز انعکاس یافته است:
الف
· سوسیالیسم علمی به مثابه «تئوری و برنامه جنبش کارگری»
ب
· سوسیالیسم علمی به مثابه «تئوری و تاکتیک مبارزه طبقاتی.»
۲۹
· محتوای اصلی سوسیالیسم علمی از سال ۱۹۱۷ را هرچه بیشتر مسائل زیر تشکیل می داده اند:
الف
· قانونمندی های عام ساختمان سوسیالیسم و کمونیسم
ب
· قانونمندی های عام استراتژی و تاکتیک ساختمان سوسیالیسم و کمونیسم
پ
· روند انقلابی ـ جهانی در گذار از کاپیتالیسم به سوسیالیسم و کمونیسم در دوران ما
ت
· تعمیم دانش تجربی و رهبری و سازمان دهی بی واسطه نظام جامعتی سوسیالیستی نوین.
۳۰
· همزمان، مجموعه مارکسیسم ـ لنینیسم به ابزار تحول سوسیالیستی نظام جامعتی نوین و به مبانی رهبری علمی و پلان بندی شده آن مبدل گشته است.
۳۱
· در این چارچوب و روند توسعه، برجسته گشتن فونکسیون خاص سوسیالیسم علمی در کل سیستم مارکسیسم ـ لنینیسم و علوم جامعتی نیز صورت گرفته است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر