پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
۱
· خلاقیت، عنصری در کردوکار افراد و گروه های
اجتماعی است که در جهت تشکیل و یا تکمیل ارزش های مادی و فکری موجود به معنی پیشرفت
جامعتی صورت می گیرد.
۲
· خلاقیت با تفکر فشرده (غلیظ) و جست و جوی
مهارناپذیر معارف (شناخت ها) و عمل منطبق با آنها در پیوند است.
۳
· آماج تفکر و عمل خلاق، غنی تر سازی و بهترسازی
چیزهای موجود در راستای پیشرفت جامعتی مثلا زیر است:
الف
· معارف موجود
ب
· مهارت های موجود
پ
· فراورده های موجود
ت
· مشخصات موجود
۴
· خلاقیت همیشه با ایجاد معارف جدید از معارف
موجود و یا طرق استفاده جدید از معارف موجود در رابطه است.
۵
· خلاقیت بدین معنا حاوی کسب و تکمیل معارف و عمل مولد جامعتی هرچه
بهتر است.
۶
· در همه عرصه های جامعه مثلا
عرصه های زیر خلاقیت وجود دارد:
الف
· در عرصه تولید
ب
· در عرصه علم
پ
· در عرصه سیاست
ت
· در عرصه فرهنگ
ث
· در عرصه تشکیل شخصیت و
غیره
۷
· خلاقیت در عرصه تولید مادی
و فکری، حوزه تعیین کننده ای در توسعه جامعتی است.
۸
· کردوکار تولیدی خلاق توده های زحمتکش برای توسعه
نیروهای مولده نوین و برای کاربست نیروهای مولده نوین و مناسبات تولیدی منطبق با
آنها، بنیان نهایتا تعیین کننده پیشرفت جامعتی است.
۹
· خلاقیت، همیشه حاوی دو
جنبه زیر است:
الف
· جنبه بی واسطه ای که سمت و سویش توسعه هر چه
بیشتر معارف (معرفت ها، شناخت های) فردی و کردوکار فردی است.
ب
· جنبه جامعتی عامی که سمت و
سویش توسعه هر چه بیشتر معارف جامعتی و کردوکار جامعتی است.
۱۰
· این دو جنبه خلاقیت، پیوند
تنگاتنگی با هم دارند.
۱۱
· معیار تعیین کننده برای کارکرد خلاق عبارت است از تأثیر آن بر غنای معارف جامعتی و
بر ارضای هر چه بهتر مایحتاج مادی و فکری و هنری و غیره جامعه.
۱۲
· تعیین کننده تفکر و عمل
خلاق افراد و گروه ها و شکوفایی و آماج آنها، عمدتا شرایط جامعتی موجود، به ویژه
مناسبات تولیدی حاکم اند.
۱۳
· سیستم جامعتی سوسیالیستی برای اولین بار در
تاریخ بشری در کلیه حوزه های توسعه جامعتی، امکان رئال لازم برای شکوفایی توده گیر
مهارت ها و استعدادهای خلاق توده های زحمتکش را فراهم می آورد.
۱۴
· شکوفایی آماجگرای خلاقیت خلق، خط اصلی و شرط اصلی توسعه جامعه
سوسیالیستی را و شخصیت های همه جانبه تشکیل گشته آن را تشکیل می دهد.
۱۵
· خلاقیت در روند تشکیل جامعه سوسیالیستی به خط
اصلی کارکرد سوسیالیستی و به نیاز خلق تبدیل می شود.
۱۶
· فرم های توسعه موفق خلاقیت به جنبش توده ای به
شرح زیرند:
الف
·
مسابقه سوسیالیستی
· مراجعه کنید به مسابقه
سوسیالیستی
ب
·
کار مشترک (همبودین)
سوسیالیستی
· مراجعه کنید به کار مشترک
سوسیالیستی
پ
· جنبش نوتر
ت
· مشاوره تولید
ث
·
کار توده ای ـ
فرهنگی
·
و
· غیره
۱۷
· مبانی تعیین کننده توسعه
توده ای خلاقیت به شرح زیرند:
الف
· مناسبات تولیدی سوسیالیستی
ب
· مطابقت منافع جامعتی،
کلکتیو و شخصی مبتنی بر مناسبات تولیدی سوسیالیستی
پ
· شعور سوسیالیستی توده های زحمتکش.
۱۸
· بر این مبنا، توسط دولت
سوسیالیستی کلیه شرایط لازم برای توسعه مستمر و هر چه بیشتر خلاقیت کل خلق به طور
همه جانبه فراهم می آید.
۱۹
· این شرایط مهم به شرح
زیرند:
الف
· توسعه همه جانبه تخصص زحمتکشان و توسعه تخصص
آنان در مطابقت با توسعه دورنمامند شان.
ب
· پیوند ارگانیکی کار فکری با کار مادی
پ
· همکاری تنگاتنگ علم با تولید.
ت
· توسعه کلکتیویته
سوسیالیستی و دموکراسی سوسیالیستی
ث
· شرکت زحمتکشان در پلان بندی و هدایت توسعه
جامعتی.
ج
· انتقال و اشاعه آماجگرایانه اطلاعات ضرور.
ح
· انگیزش (تحریک) مادی و فکری مؤثر کردوکار افراد
و کلکتیوها.
۲۰
· تحت مناسبات تولیدی و حاکمیتی کاپیتالیستی، تفکر
و عمل خلاق تابع قوانین استثمار زحمتکشان و سود ورزی (تحصیل سود) کاپیتالیستی است.
۲۱
· تفکر و عمل خلاق تحت مناسبات تولیدی و حاکمیتی کاپیتالیستی، تابع
منافع سیستم حاکمیتی انحصاری ـ دولتی و چه بسا بر ضد انسان ها و پیشرفت جامعتی
است.
۲۲
· تحت مناسبات تولیدی و حاکمیتی کاپیتالیستی، روح
(ذهن) و کار (کنش) خلاق خلق زحمتکش در
کلیه حوزه های مهم حیات جامعتی، به ویژه در حوزه های تولید، سیاست و فرهنگ سرکوب
می شوند.
۲۳
· توده های خلق از شرایط مهم لازم برای توسعه
خلاقیت، مثلا از آموزش و پرورش همه جانبه، همفرمایی (تصمیمگیری مشترک) در تولید،
استفاده جامعتی از نتایج کردوکار خلاق و غیره بی نصیب می مانند.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر