۱۳۹۹ خرداد ۱۵, پنجشنبه

هماندیشی از فرنطینه شکرکوه با جماعتی انبوه (۱)


ویرایش و تحلیل
از
مسعود بهبودی 

نوید 

محتوای دیکتاتوری پرولتاریا 
چیزی جز دمکراسی توده ای نیست.
ایکاش
 از
 اول 
نام آن
را
 منطبق با محتوای ماهوی اش،
 دمکراسی توده ای 
می گذاشتند 
تا 
راه بر هر سوء استفاده ای 
را 
سد کنند.

برای هماندیشی با نوید
باید
این سخن او
را
تجزیه و تحلیل کرد.

یعنی
باید
روی مفاهیم او
مکث کرد و بحث کرد.

۱
محتوای دیکتاتوری پرولتاریا 

وقتی
کسی 
از
محتوای چیزی
 سخن می دارد،
بدان معنی است
که
آن چیز
را
به
مثابه فرم (قالب و قابلمه)
محسوب می دارد.

دیکتاتوری
واقعا
هم
فرم
 (قالب و قابلمه)
است.

سؤال
اکنون
این است
که
محتوای این فرم (قالب و قابلمه)
  چیست؟

مثال مشخص

قابلمه
فرم است.

سؤال
همیشه
این است
که
محتوای قابلمه به مثابه فرم چیست؟

چون
تعیین کننده
نه
فرم
 (قالب و قابلمه)
بلکه
محتوای قابلمه
(چلوکباب، قورمه سبزی، آش رشته، آب زمزم، زهر هلاهل)
است.
 
۲
محتوای دیکتاتوری پرولتاریا 
چیزی جز دمکراسی توده ای نیست.

دموکراسی چیست؟

دموکراسی
هم
بسان دیکتاتوری
فرم
 (قالب و قابلمه)
است.

مراجعه کنید
به
دموکراسی



پایان
سؤال
اکنون
این است
که
محتوای این فرم (قالب و قابلمه)
چیست؟

۳
محتوای دیکتاتوری پرولتاریا 
چیزی جز دمکراسی توده ای نیست.

ایراد بینشی نوید،
بی اعتنایی
به
 مفاهیم
است.

حتی
بی اعتنایی
به
واژه ها
ست.

این ادعای نوید
بدان می ماند
که
کسی بگوید:
محتوای فرم
فرم
است.

مثال مشخص

محتوای قابلمه
قابلمه
است.

۴
ایکاش
 از
 اول 
نام آن
را
 منطبق با محتوای ماهوی اش،
 دمکراسی توده ای 
می گذاشتند 
تا 
راه بر هر سوء استفاده ای 
را 
سد کنند.

نوید
عملا
کلاسیک های مارکسیسم
را
افرادی کوته اندیش و ساده لوح
تصور می کند.

نوید
از
خود
نمی پرسد
که
چرا
کلاسیک های مارکسیسم
مفهوم هراس انگیز دیکتاتوری پرولتاریا
را
به
کار برده اند.

ضمنا
  تفاوت پرولتاریا با توده و یا خلق و مردم (پیوپل) 
چیست.

نوید
خیال می کند
که
اجامر طبقات حاکمه انگل
خرند.

فقط
کافی است
که 
به
عوض دیکتاتوری پرولتاریا
از
مفهوم تر و تمیز دموکراسی توده ای
بهره برگیری
تا
کسی
پس از آش و لاش و لاشه کردنت،
به
توبه
واندارد.

حریفی به نام نورالدین
هم
با
همین
خیالات
حال می کرد.

او
هم
به
عوض مفهوم هولناک کمونیست
(شبح در گشت و گذار کمونیسم در فضای اروپا)
از
طرفداران معصوم و مظلوم سوسیالیسم اهلی و رام و سر به زیر علمی
بهره برمی گرفت
و
خیال می کرد
که
فرم
(قالب و قابلمه)
مرجع اعجاز
است.

پرولتاریا
چیست و کیست؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر