پروفسور دکتر ماتهویس کلاین
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین
میم شین
هومانیسم
به
معنی
محدود کلمه
(هومانیسم به لحاظ تاریخی)
ادامه
۱۳
·
در درک بورژوائی از هومانیسم
که پس از ورود سرمایه داری به مرحله امپریالیستی آن تدوین شده، وحدت موضعگیری هومانیستی با کردوکار هومانیستی منطبق با
آن در تاریخ، (وحدت نظر و عمل) که مورد نظر به ویژه هومانیست های بزرگ بوده
است، تخریب و تار و مار شده است.
۱۴
·
اما قبل از همه باید این ادعای باطل و مطرود به گور سپرده
شود که گویا هومانیسم به مثابه «تأثیر تربیتی
فرهنگ یونانی»، به مثابه «اصل و پرنسیپ آموزش جوانان»، به مثابه
«ایدئال آموزشی به معنای پداگوژیکی (تربیتی) کلمه» تنها در مورد افراد متعلق به «محافل فرهنگی اروپائی و وابستگان بدان» یافت می
شود و این هم ـ در آخرین تحلیل ـ تنها در مورد «تعداد انگشت شماری از افراد
برگزیده» مصداق پیدا می کند که «واقعا به زبان یونانی و لاتین تسلط دارند.»
·
(هومانیسم و تربیت جوانان، جلد ۵، ص ۱۷)
۱۵
·
بدین طریق، لیاقت توده های مردم و به ویژه دیگر خلق های
ساکن کره زمین که با فرهنگ یونانی و رومی آنتیک فقط تماس تصادفی دارند و یا اصلا
تماس ندارند، به داشتن تفکر، احساس، رفتار و عمل
هومانیستی زیر علامت سؤال قرار داده شده و مورد انکار قرار می گیرد.
۱۶
·
چنین نظریه ای ـ علاوه بر این ـ آگاهانه و یا نا آگاهانه،
به توجیه تئوری نخبگان (که یک تئوری ضد هومانیستی و امپریالیستی است) و به شووینیسم منجر می شود.
·
مراجعه کنید به تئوری
نخبگان، شووینیسم
۱۷
·
برمبنای این نظریه هر جنایتکار
جنگی، اگر «اگر تحصیلات هومانیستی داشته باشد»، یعنی «یونانی و لاتین
آموخته باشد»، نیز می تواند «هومانیست»
قلمداد شود.
۱۸
·
هومانیسم به هیچوجه فقط بر مبنای ایده هائی
که در جرگه فرهنگ یونانی ـ رومی پدید پدید آمده اند و در به اصطلاح «غرب مسیحی»
توسعه و تدوین یافته اند، به وجود نیامده است.
۱۹
·
توسعه تاریخی هومانیسم
را تنها می توان در رابطه با تاریخ کار و مبارزات طبقاتی توده های زحمتکش، در
رابطه با مجموعه توسعه اجتماعی و فکری و هنری بشریت درک کرد.
۲۰
·
همه خلق های فرهنگمند زمین، هر کدام به نوبه خود، کم و بیش،
بر توسعه و تشکیل هومانیسم سهم خود را ادا کرده اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر