پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
۱
· سمیوتیک (علم العلائم) یک
واژه یونانی است.
۲
· سمیوتیک به بررسی مشخصات و
فونکسیون های سیستم های علامتی می پردازد که توسط انسان ها در عرصه های زندگی و
کردوکاری مورد استفاده قرار می گیرند.
مثال
الف
· زبان های طبیعی تاریخی گشته
ب
· زبان علمی
پ
· زبان های تخمینی
ت
· سیستم های علامتی هنرهای
مختلف مثلا نقاشی، موسیقی و غیره
۳
· علائم شرط ضرور برای تولید
و بازتولید حیات واقعی اند.
۴
· برای اینکه هر کردوکار
جامعتی با نحوه و نوع معینی از ایجاد، حلاجی (تفسیر، ارزیابی) و مبادله علائم در پیوند
است.
۵
· سیستم های علامتی که در
طول قرون توسط انسان ها تشکیل یافته اند و به انبوهی از مشخصات تجهیز گشته اند، از
نیاز آنها به مبادله مادی و فکری و غیره با یکدیگر نشئت گرفته اند.
۶
·
سیستم های علامتی نه مادر زادی اند و نه وحی منزل.
۷
· سیستم های علامتی فراورده های جامعتی اند.
۸
· خالق علائم انسان ها
هستند.
۹
·
علائم زیر، علائم مختص به کسی اند:
·
علائمی که اشکال مادی اند.
·
مثلا گلوله های گرافیت بر روی کاغذند.
·
نتایج نوسانات فشار هوا هستند.
· حامل فرم قراردادی میان
هماندیشان اند.
۱۰
· با هنجاربندی هر فرم،
بالاعم فونکسیون علامتی و معنوی نیز تعیین می شود.
۱۱
· علائم، اسامی معینی برای
چیزهای مشخص و مجرد (انتزاعی) اند و بیانگر معنائی اند.
۱۲
· علائم همواره علامتی برای
چیزی اند.
۱۳
· سبد آویخته بر دکل کشتی
ماهیگیری به کشتی های دیگر می فهماند که تورهای صید ماهی پهن شده اند و باید از آن
کشتی فاصله گرفته شود.
۱۴
· کسی که علامت می دهد و به
تفسیر علائم می پردازد، به کمک این علائم، کسانی را به پیروی فرامی خواند.
۱۵
· کلیه اشکالی را می توان در
روند هماندیشی (کومونیکاسیون) علامت محسوب داشت که راجع به هیئت و فرم فردی شان و
راجع به فونکسیون های سینتاکتیکی، سمانتیکی و پراگماتیکی شان توافق و قرارداد
جامعتی ئی وجود داشته باشد.
۱۶
·
این حداقل در مورد زبان های طبیعی، اکت (عمل) یکباره نیست.
·
بلکه در روند کار جامعتی صورت می گیرد و می تواند با توسعه مناسبات جامعتی و با
پیشرفت معرفتی (شناخت) تغییر یابد.
۱۷
· هر زبان علمی و یا هر زبان
فرمالیزه گشته، تشکیل دهنده شبکه روابط منظمی است که بنا بر قواعد معینی از علائم
بنیادی بیشمار پایانمند و یا بی پایان قوام یافته اند و می توانند از جنبه های
سینتاکتیکی، سمانتیکی و پراکماتیکی تجزیه و تحلیل شوند:
الف
تجزیه و تحلیل سینتاکتیکی
۱
· در ملاحظات سینتاکیتیکی،
مشخصات فرمال (صوری) پیوست علائم بنیادی مورد بررسی قرار می گیرند که به تشکیل
سلسله علائم مجاز معینی و به توالی (تکرار) نسبی
و مشروط با علائم منفرد موجود در متن منجر می شوند.
۲
· تجزیه و تحلیل سینتاکتیکی،
اعتنایی بدان ندارد که چه کسی از این علائم استفاده می کند، این علائم شاخص چیستند
و به چه معنی اند و به مدد آنها کدام اثرات پسیکولوژیکی و اجتماعی را می توان آماج
قرار داد.
۳
· میان بررسی های سینتاکیتکی
زبان های فرمالیزه گشته و زبان های طبیعی تفاوت چشمگیری وجود دارد.
۴
·
در زبان های فرمالیزه گشته می توان بی اعتنا به معنای
محتوایی علائم، به تعریف سلسله علائم سینتاکتیکی معنامند نایل آمد.
۵
· این امر در زبان های فرمالیزه
نگشته، مثلا درسیستم علامتی طبیعی امکان پذیر نیست.
۶
· آنها، هم به لحاظ فرمال،
هم به لحاظ سمانتیکی و هم به لحاظ پراگماتیکی به تشکیل سلسله علائم معنامندی (مثلا
جملات، متون) منجر می شوند.
ب
تجزیه و تحلیل سمانتیکی
۱
· تفاوتگذاری سینتاکتیکی فوق
الذکر در مورد بررسی های سمانتیکی نیز صادق است.
۲
· بررسی های سمانتیکی بر
روابط موجود میان علائم و آنچه که علائم شاخص و یا معنی اش اند، گسترش می یابند.
۳
· بررسی های سمانتیکی به ویژه
به بررسی چگونگی وابستگی معنی سلسله علائم به بخش های به هم پیوسته ی مسئله می
پردازند.
۴
· بررسی های سمانتیکی ضمنا به بررسی چگونگی توالی بروز مشروط علائم معنابخش در شبکه معنوی بزرگتر می پردازند
۵
· در بررسی های سمانتیکی از
چیزهای زیر صرفنظر به عمل می آید:
الف
· از کسی که از علائم
استفاده می کند.
ب
· از شرایط جامعتی مشخص
علائم
پ
· از طیف اثرگذاری علائم
۶
· این مطالبات به عبارت
دقیقتر، شامل حال فقط زبان های فرمالیزه گشته می شوند و نه شامل حال زبان های
طبیعی.
۷
· معنی علائم زبان های طبیعی
چه بسا به طرز چند لایه ای با مناسبات جامعتی مشخص و با نیات بانی آنها در پیوند
است.
۸
· معنی علائم زبان های طبیعی بالاعم ضمنا به طرز
واضح و روشنی تعیین نشده است.
۹
· هدف از آنالیز سمانتیکی
ضمنا تدقیق معنی علائم معینی است.
مراجعه کنید
به
پراگماتیک
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر