۱۳۹۹ خرداد ۷, چهارشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۶۳۶)


 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین 

کیفیت و کمیت
ادامه 
 
۳۷
·    تعین کمی و کیفی با پدیده معین مربوطه، پیوند   ناگسستنی دارند.

۳۸
·    پدیده ای وجود ندارد که حتی برای مدتی کوتاه و گذرا بتواند فاقد یکی از ایندو تعین کمی و کیفی باشد.

۳۹
·    دیالک تیک حاکم بر رابطه میان جوانب کمی و جوانب کیفی در آن است که کیفیت از سویی همیشه در کمیت های معین و کمیت از سوی دیگر در کیفیت معین عرض اندام می کند.

۴۰
·    کمیت به معنی دیالک تیکی اش همواره عبارت است از کیفیت نفی شده.

۴۱
·    کیفیت در کمیت حفظ می شود.

۴۲
·    کیفیت در کمیت به صورت کمی نمودار می گردد.

۴۳
·    وقتی در پیوند کمی و کیفی از بی تفاوتی نسبی کمیت در مقابل کیفیت سخن می رود، هرگز بدان معنی نیست که تعین کمی با پدیده در رابطه سستی قرار دارد و برای شناخت پدیده از ارزش نازل تر از کیفیت برخوردار است. 

۴۴
·    وقتی در پیوند کمی و کیفی از بی تفاوتی نسبی کمیت در مقابل کیفیت سخن می رود، بدان معنی است که تغییرات کمی به طرز بیواسطه منجر به واکنش پدیده به مثابه کل نمی شوند.  
·    پدیده ای که تغییرات کمی در آن صورت می گیرند.

۴۵
·    تصوراتی که از گشتاور (ممان) بی تفاوتی نسبی جنبه کمی نتیجه می گیرند که پیوند کمیت با پدیده به تنگاتنگی پیوند کیفیت با پدیده نیست، دو جنبه زیر را نادیده می گیرند:

الف

۱
·    اولا این جنبه را نادیده می گیرند که کیفیت با پدیده یکسان نیست.
·    کیفیت فقط جانبی از پدیده است.
·    کیفیت فقط گشتاوری (ممانی) از پدیده است.

۲
·    بنابرین از بی تفاوتی نسبی کمیت در مقابل کیفیت نمی توان بی تفاوتی نسبی کمیت در مقابل پدیده و شیئی مربوطه  را نتیجه گرفت.

ب
·    ثانیا در این درک و برداشت، میان کمیت به مثابه مقوله ای مجرد (انتزاعی) و فرم نمودین مشخص آن تفاوت گذاشته نمی شود.
·    به قول هگل، «نخست باید میان کمیت ناب و کمیت به مثابه کمیت معین، یعنی به مثابه مقدار (کوانتوم) فرق گذاشت.»
·    (هگل، «علم منطق»، بخش ۱، ص ۱۷۷)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر