پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
کیفیت و کمیت
۱
· کیفیت و کمیت به تعین
پدیده ها و روندها اطلاق می شود.
۲
· هر پدیده جامعتی و هر روند
اجتماعی بسان هر پدیده در واقعیت (رئالیته) عینی از وحدت تعین کیفی و تعین کمی
تشکیل می یابد.
۳
· کیفیت حاکی از گشتاورها (ممان ها) و جوانبی است که هر چیز را
به آن تبدیل می کند که است و به واسطه آن همزمان با دیگر چیزها تفاوت دارد.
۴
· ضمنا کیفیت هر چیز با
مشخصات و خواص آن چیز یکسان نیست.
۵
·
در حالیکه خواص و مشخصات هر چیز فقط در تأثیر متقابل با
چیزهای دیگر نمودار می گردند، یعنی تعین خارجی و ظاهری هر چیزند، کیفیت هر چیز،
تعین درونی آن چیز است.
·
به قول هگل، «برای خود بودن» هر چیز است.
(ما در فلسفه هگل و مارکس و انگلس
و لنین با دو مفهوم زیر آشنا می شویم:
الف
با مفهوم «درخود»
ب
با مفهوم «برای خود»
مثال:
طبقه کارگر
تا زمانی که طبیعتا قادر به تمیز
خود از طبقه سرمایه دار و اشراف برده دار و فئودال و روحانی است،
طبقه درخود
است.
اما
طبقه کارگری که به خودشناسی
تئوریکی رسیده،
یعنی
به
رسالت تاریخی خود
یعنی
به
سوبژکت تاریخ بودن خود
واقف است،
یعنی
می داند
که
گورکن فرماسیون اقتصادی سرمایه
داری
و
معمار جامعه سوسیالیستی
است،
طبقه برای خود
است.
طبقه درخود با طبقه برای خود
تفاوت کیفی دارد.
مترجم)
۶
· کیفیت هر چیز از روی خواص
و مشخصات آن چیز پدیدار می گردد.
۷
· کیفیت با وجود هر پدیده
جامعتی مورد نظر پیوند ناگسستنی دارد.
۸
· کیفیت در برگیرنده ی هم
جوانب و مشخصات و گشتاورهای (مان های) ماهوی و محتوایی و هم همچنین دربرگیرنده
ی جوانب و مشخصات و گشتاورهای (مان های)
فرمال، درونی و سطحی است که مشخصه پدیده مورد نظرند و در ترکیب شان به صورت یک
سیستم، به پدیده علیرغم حرکتیت درونی اش، ثبات و استقلال نسبی می بخشد.
۹
·
نفی کیفیت به طور کلی همزمان به معنی نفی خود پدیده است.
· به معنی گذار پدیده از
کیفیتی به کیفیتی دیگر است.
۱۰
· ثبات را اما نباید مطلق
کرد.
۱۱
· هر کیفیتی دستخوش تغییرات
و مراحل توسعه است که هم ناشی از برخورد قوای درونی است و هم ناشی از روابط آن
کیفیت با محیط زیست و کیفیت های دیگر است.
۱۲
·
لنین در این رابطه خواص و مشخصات «متغیر و پایانمند» را صفت
ممیزه (اتریبوت) هر کیفیت تلقی کرده است.
· (لنین، «مجموعه آثار»، جلد
۳۸، ص ۹۸)
۱۳
· بنابرین، کیفیت هر پدیده
اجتماعی را همواره باید در فرم تاریخی ـ
مشخصش درک کرد و توضیح داد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر