پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هفتم
اعلام فلسفی استقلال انسان
توسط ایمانوئل کانت
فصل هفتم
بخش اول
قسمت ۸
۷۵
· به خدمت گرفتن مفهوم هدفگرائیت طبیعی اما ربطی
به استفاده از تله ئولوژی (مکتب مبتنی بر هدفمندی) از نوع مکتب ولف ندارد که به
قول کانت، «تختخواب عقل تنبل و تن پرور» است.
۷۶
· هدفگرائیت طبیعی در قاموس کانت، اصل «قضاوت» است و نه، اصل استخراج و یا
توضیح.
۷۷
· هدفگرائیت طبیعی، مثل ایده ها، تنظیمگر است و نه تشکیلگر.
۷۸
· هدفگرائیت طبیعی، «خصلت موقتی» دارد.
۷۹
· موقتی به این دلیل، که در علم به واسطه آن، آخرین
سخن گفته نمی شود و مهمتر از آن، مجاز به گفته شدن هم نیست.
۸۰
· کانت ضمنا امکان توضیح ارگانیسم بدون استفاده از
مفهوم هدفگرائیت طبیعی را نیز
انکار نمی کند.
· آره.
· کانت از پژوهش علمی، تسلیم در مقابل دشواری های
توضیح فرم های ارگانیکی طبیعی را طلب نمی کند.
۸۱
· کانت برای روشن کردن موضع خود در این زمینه،
نقطه ای را به نام آموزه توسعه نشانه گزاری می کند که از آن نقطه، امید توضیح علمی ارگانیسم می رود.
· مراجعه کنید به توسعه
۸۲
· کانت در این رابطه در اثر خود تحت عنوان «قوه
قضاوت»، می نویسد:
· «معروف است که با جراحی تفضیلی باید خلقت بزرگ
طبیعت ارگانیکی را حلاجی کرد تا روشن شود که آیا در آن چیزی شبیه سیستم بنا بر اصل
ایجاد وجود دارد و یا نه.
· بدون اینکه لازم باشد که ما در اصل قضاوت صرف، که
برای درک ایجاد آن، توضیحی وجود ندارد، درجا بزنیم و عاجزانه از طبیعت شناسی در
این میدان صرفنظر کنیم.»
· (کانت، «آثار»، جلد ۸، ص ۵۳۷)
۸۳
· او در جای دیگر می نویسد:
· «آنالوژی فرم ها مبنی بر اینکه آنها ظاهرا
علیرغم وجود فرق فی مابین از هر نوع، حاوی تصویر (مدل) اولیه مشترکند، که بر مبنای
آن تصویر، ایجاد شده اند، حدس و گمان وجود خویشاوندی واقعی میان آن فرم ها را در
زمینه داشتن مادر اولیه مشترک تقویت می کند.
· مادر اولیه ای که به واسطه آن، قرابت مرحله ای
این جانور به آن دیگری مشروط می شود.
· قرابتی که در آن اصل هدف (هدفگرایی طبیعی.
مترجم)، به ظاهر حفظ می شود.
· یعنی از انسان تا موجودات تک سلولی (پولیب.)
· از موجودات تک سلولی تا خزه ها و جلبک ها
· و
سرانجام تا نازل ترین و نامرئی ترین مراحل ماده.
· حتی تا ماده خام.
· ماده خامی که ظاهرا از آن و از قوای آن، بنا بر
قوانین مکانیکی، یعنی بنا بر کل فن
طبیعت که برای ما در موجود ارگانیکی غیرقابل درک است و ما برای توضیحش به اصل
دیگری نیازمندیم، نشئت گرفته است.»
· (کانت، «آثار»، جلد ۵، ص ۵۳۸)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر