۱۳۹۹ خرداد ۵, دوشنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۴۸)

·
 
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
 
فصل هفتم
بخش دوم
قسمت اول
فلسفه عملی:
اعلام خودمختاری سوبژکت
 
 
۱
·     فلسفه عملی برای کانت، عرصه واقعی خرد است.

۲
·     در عرصه فلسفه عملی، خرد نه تنها بسان فلسفه نظری (تئوریکی)، تنظیمگر و رهنما به سوی شناخت است، بلکه علاوه بر آن، قانونگزار است.
·     «ناب و بی غل و غش، خرد عملی است که قانونگزار است»
·     (کانت، «مجموعه آثار»، جلد ۴، ص ۱۴۱
·     (و. ر. بایر. «انقلاب و نوع تفکر»، ص ۱۳۵)

۳
·     «در این رابطه ی خرد ناب گمانورز (اسپه کولاتیو) با خرد عملی، که به شناخت رهنمون (منجر) می شود، نقش تعیین کننده و مقدم از آن خرد عملی است.
·     به شرط اینکه این رابطه، نه تصادفی و دلبخواهی، بلکه به طرز اپریوریکی مبتنی بر خود خرد باشد.
·     و نتیجتا ضرور (جبری) باشد.

·     (مراجعه کنید به دیالک تیک ضرورت (جبر) و تصادف.)

۴
·     یعنی اگر تابع خرد اسپه کولاتیو (گمانورز) باشد، در آن صورت دیگر نمی توان از خرد عملی انتظاری داشت.
·     برای اینکه کل علاقه در نهایت، (جنبه ی) عملی است و حتی خود خرد اسپه کولاتیو (گمانورز) فقط به طور مشروط و فقط در کاربرد و استفاده ی عملی اش کامل است.»
·     (کانت، «مجموعه آثار»، جلد ۴، ص ۲۵۱)

·     (می توان گفت که کانت بر نقش تعیین کننده پراتیک در دیالک تیک تئوری و پراتیک رسیده است. مترجم)

۵
·     کانت، بدین طریق، خرد را در فلسفه عملی، مطلق می کند.

۶
·     خرد توسط انسان، به مثابه بضاعت (توان، استعداد) انسانی، عرضه می شود و نهایتا سرنوشت انسان فقط وابسته به خود انسان تلقی می شود.
·     (و نه به خوانین و سلاطین و خدا و انبیاء و ائمه و اولیاء. مترجم)

۷
·     فلسفه عملی کانت، حاوی اعلام استقلال و خودمختاری انسان از هر اوتوریته ای (زمینی و آسمانی) است.

۸
·     به همین دلیل، تأثیر کانت بر معاصران و پیروان او، نخست از فلسفه عملی او شروع می شود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر