پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هفتم
بخش دوم
قسمت اول
فلسفه عملی:
اعلام خودمختاری سوبژکت
۱
· فلسفه عملی برای کانت، عرصه واقعی خرد است.
۲
· در عرصه فلسفه عملی، خرد نه تنها بسان فلسفه
نظری (تئوریکی)، تنظیمگر و رهنما به سوی شناخت است، بلکه علاوه بر آن، قانونگزار
است.
· «ناب و بی غل و غش، خرد عملی است که قانونگزار
است»
· (کانت، «مجموعه آثار»، جلد ۴، ص ۱۴۱
· (و. ر. بایر. «انقلاب و نوع تفکر»، ص ۱۳۵)
۳
· «در این رابطه ی خرد ناب گمانورز (اسپه کولاتیو)
با خرد عملی، که به شناخت رهنمون (منجر) می شود، نقش تعیین کننده و مقدم از آن خرد
عملی است.
· به شرط اینکه این رابطه، نه تصادفی و دلبخواهی،
بلکه به طرز اپریوریکی مبتنی بر خود خرد باشد.
· و نتیجتا ضرور (جبری) باشد.
· (مراجعه کنید به دیالک تیک ضرورت (جبر) و
تصادف.)
۴
· یعنی اگر تابع خرد اسپه کولاتیو (گمانورز) باشد،
در آن صورت دیگر نمی توان از خرد عملی انتظاری داشت.
· برای اینکه کل علاقه در نهایت، (جنبه ی) عملی
است و حتی خود خرد اسپه کولاتیو (گمانورز) فقط به طور مشروط و فقط در کاربرد و استفاده
ی عملی اش کامل است.»
· (کانت، «مجموعه آثار»، جلد ۴، ص ۲۵۱)
· (می توان گفت که کانت بر نقش تعیین کننده پراتیک
در دیالک تیک تئوری و پراتیک رسیده است. مترجم)
۵
· کانت، بدین طریق، خرد را در فلسفه عملی، مطلق می
کند.
۶
· خرد توسط انسان، به مثابه بضاعت (توان، استعداد)
انسانی، عرضه می شود و نهایتا سرنوشت انسان فقط وابسته به خود انسان تلقی می شود.
· (و نه به خوانین و سلاطین و خدا و انبیاء و ائمه
و اولیاء. مترجم)
۷
· فلسفه عملی کانت، حاوی اعلام استقلال و
خودمختاری انسان از هر اوتوریته ای (زمینی و آسمانی) است.
۸
· به همین دلیل، تأثیر کانت بر معاصران و پیروان
او، نخست از فلسفه عملی او شروع می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر