۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۱, پنجشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۶۱۳)



پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

برنامه ریزی پژوهش سوسیولوژیکی
ادامه

پ
تشخیص و تعیین عرصه ها و اوبژکت های پژوهش

۱
·    انتخاب عرصه ها و اوبژکت های (موضوعات) پژوهش  به عوامل زیر وابسته است:

الف
·    در وهله اول وابسته است به موضوع پژوهش

ب
·    وابسته است به آماجگزاری پژوهش

پ
·    وابسته است به فرضه هایی که مورد آزمون و آزمایش قرار می گیرند.

۲
·    انتخاب عرصه ها و اوبژکت های (موضوعات) پژوهش باید به طرق زیر صورت گیرد:

الف
·    باید چنان صورت گیرد که تجزیه و تحلیل علمی روند جامعتی مورد نظر به طرزی فراگیر، عمیق و همه جانبه امکان پذیر گردد.

ب
·    باید چنان صورت گیرد که رپرزنتاتیویته (مشعریت، نمایندگیت) مطلوب بررسی تشکیل شود.

پ
·    باید چنان صورت گیرد که نمونه واریت (تیپیک بودن) در واقعیت اجتماعی شناخته شود.

۳
·    این به هیچ وجه مانع استفاده از بررسی های منفرد و یا بررسی جزئیات در چارچوب پژوهش فراگیر نمی شود.

۴
·    اما اگر به طرز نامجازی، مثال های منفرد به سطوح و عرصه های عالی تر تعمیم داده شوند، خطر آن خواهد رفت که نتایج حاصله نه رپرزنتاتیو (مشعر، نماینده) باشند و نه نمونه وار.

۵
·    در این صورت، نتیجه گیری های  تئوریکی و پراتیکی (نظری و عملی) می توانند غلط باشند و با قانونمندی های عمیقا مؤثر توسعه، نامنطبق باشند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر