اثری از بهمن محصص
جمعبندی
از
مسعود بهبودی
بحث مارکس در "کاپیتال" بر این فرض استوار بود که کارفرما کارگر را در بازار کار به مقدار ارزشاش میخرد
مشد حسام سالم و سلامت در عصر کرونا
۱
هی لامصب
کارگر که گوساله نیست
تا خرید و فروش شود.
۲
دوران گوسالگی کارگر
دیری است که تار و مار شده است.
۳
از تحریف تئوری مارکس دست بردارید.
۴
از دید مارکس
نیروی کار کارگر
یعنی
نیروی مادی و فکری و روحی و روانی کارگر
در
جامعه سرمایه داری
مثل همه چیز دیگر
حکم کالا دارد.
۵
بورژوازی
اتفاقا
کالای نیروی کار را بر طبق ارزش آن نمی خرد
۶
اگر بخرد
ورشکست می شود
۷
بورژوازی
کالای نیروی کار را
و
هر کالای دیگر را
بر طبق قانون دیالک تیکی عرضه و تقاضا می خرد.
۸
مشد حسام سالم و سلامت
از
ساده ترین دیالک تیک جامعه سرمایه داری بی خبر مانده است.
۹
ارزش نیروی کار کارگر
ای بسا
دو برابر قیمت این کالا ست.
۱۰
راز انباشت ثروت در کیسه بورژوازی هم همین است:
۱۱
مرغی است که تخم دو زرده می گذارد.
۱۲
زرده اولش (قیمت نیروی کار) را بورژوازی به کارگر می دهد
و
زرده دومش (اضافه ارزش به قول مش مارکس) را به کیسه می اندازد و میلیونر می شود
به ستوه آمدیم
۱
حجر
یعنی سنگ.
۲
حجری
یعنی سنگی
۳
حجر الاسود.
عهد حجر
مگر در کتب درسی طویله وجود ندارد؟
۴
هجری از هجرت می آید.
۵
مصطفی هجری از سران حزب دموکرات کردستان است.
۶
دستاورد تحفه ی عنگلاب اسلامی تخریب توان درست نویسی خلایق است.
۷
حالا کامنت خودت را مجددا بخوان.
۸
بنا بر یان کامنت تو
تعلق به فوندامنتالیسم جمارانی
نشانه لجن بودن است؟
۹
بنابرین
شیخ سید علی و جنتی و تمساح یزدی و ناصر شیرازی و نصرالله لبنانی و حاج قاسم جمارانی
لجن اند.
۱۰
سؤال این است که چرا ترامپ و پمپ نو مسیح
باید بدتر از سیدعلی جلاد و شیخ نصرالله داماد و حاج قاسم شیاد باشند
و چرا امپریالیسم و صهیونیسم باید بدتر از فاشیسم و فوندامنتالیسم و فئودالیسم و روحانیت کثافت باشند؟
۱۱
اگر سواد تئوریکی داری
به این سؤال جواب بده
رند چیست و رندان کیانند؟
حریف
۱
رند یکی از مهم ترین مفاهیم در جامعه ـ فلسفه و جامعه شناسی حافظ است.
۲
حافظ
خودش هم به روایتی رندی است.
۳
رند چیست؟
۴
رند را باید مستقلا و مفصلا در اشعار حافظ بررسی کرد.
۵
ابراز نظری گذرا:
رند در جامعه شناسی خواجه
ضد دوئالیستی (و نه دیالک تیکی. حافظ دوئالیستی اندیش است) زاهد و صوفی و واعظ و عابد و اهل تظاهر و تزویر و ریا ست
۶
رند
مظهر یک رنگی، بی ریایی، صداقت، ... است.
۷
اگر مشخصه ظاهری مهم زاهد
پارسایی باشد
و
مشخصه باطنی اش آلودکی (فساد) و ناپاکی
مشخصه ظاهری رند
آلودگی (فساد)
است
و
مشخصه باطنی اش
پارسایی و پاکی
راست و دروغ و صداقت و ریا
از
مفاهیم پیش پا افتاده اند
ولی
روی این مفاهیم به ظاهر واضح
کار تحلیلی رئالیستی ـ مارکسیستی
صورت نگرفته است.
۱
درک سعدی از دیالک تیک راست و دروغ (حقیقت و باطل)
هزاران بار علمی تر و انقلابی تر از درک سران طوایل سیاسی و مذهبی و هنری و .. است.
۲
مثال:
صادق هدایت
می فرماید:
همه بدبختی های جامعه از مذهب است.
۳
اخوان ثالث صادق هم همین ادعا را دارد.
۴
سطل ننه ات طلب ها
هم
همگی همین ادعا را صادقانه عرعر می کنند.
۵
این اما
بدترین دروغ و عوامفریبی است.
۶
برای اینکه با حذف مذهب
جامعه به بهشت برین
تبدیل نمی شود.
۷
برای اینکه حقیقت (راست)
در
ماهیت است
و
ماهیت
در اعماق است.
در
ظلمات است.
همان اب حیات است که اسکندر خجسته می جست و نمی یافت.
۸
به همین دلیل
برای کشف حقیقت و کسب صداقت (حقیقت پرستی)
باید
رادیکال بود
یعنی
باید به اعماق سفر کرد
۹
این کار اما فقط می تواند با از ان خود کردن فوت و فن تفکر مفهومی (تفکر فلسفی مارکسیستی ـ لنینیستی) میسر شود.
۱۰
ای بسا راستگویان
که بدترین دروغگویانند
ناظم حکمت
عشق
نه
در نگاه نخست
بل
در نگاه آخر است
عشق
در آخرین نگاه
به
هنگام جدایی است.
معیار عینی برای تعیین میزان عشق
طرز نگاه آخرین است.
پایان
دیالک تیک حاجت و حسرت
۱
عشق
به معنی عینی و علمی کلمه
در
نگاه نخست
کشف می شود.
۲
کشف عشق در نگاه نخست
به
معنی پیدا کردن گمشده مبهم و موهوم و مجهول است.
۳
در
نگاه نخست است که
صاحبدلان را
دل از دست می رود.
۴
از دست رفتن غیر ارادی و خودپوی دل
دال بر اصالت و عینیت عشق است
۵
یعنی
عشق
به معنی واقعی کلمه
بیش از آن که سوبزکتیو (ذهنی) باشد،
اوبژکتیو (عینی) است.
۶
عشق از جنس زلزله است.
۷
عشق کذایی
در نگاه واپسین اما
عمدتا
عقلی است
و
نه
حسی
سوبژکتیو است
و
نه
اوبژکتیو.
۶
آنچه که در نگاه واپسین
تبیین می یابد،
نه
عشق
بلکه
حسرت
است
۷
حسرت به عشق بر باد رفته است.
۸
آنچه که در نگاه واپسین
تبیین می یابد،
گم کردن مجدد گمشده باز یافته است
یعنی
پایان عشق
و
آغاز حسرت
است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر