پروفسور دکتر یورگن اشمولاک
برگردان
شین
میم شین
۱
·
همبود (اجتماع) به کیفیت اتحاد اجتماعی، سیاسی و
اخلاقی انسان ها اطلاق می شود.
۲
·
اعضای هر همبود با وجوه مشترک سیاسی، فکری و اخلاقی نسبتا
ثابت و همیشگی که از مناسبات اجتماعی مادی نشئت می گیرند، با یکدیگر رابطه برقرار
می کنند.
·
وجوه مشترکی که با پیشرفت اجتماعی موجود مطابقت دارند و به
تحقق آن خدمت می کنند.
۳
·
با این وجوه مشترک آماج ها، منافع و استنباطات معینی مطابقت
دارند که توسط اعضای همبود داوطلبانه نمایندگی می شوند و به مورد اجرا گذاشته می
شوند.
۴
·
همبود به برکت تحقق توأمان این آماج ها، منافع و استنباطات
و همچنین تحت تأثیر متقابل افراد مختلف به تشکیل شخصیت اعضای خود نایل می آید.
۵
·
در فلسفه و جامعه شناسی بورژوائی اغلب دو نکته از دیده ها
پنهان نگه داشته می شود:
الف
· اولا این نکته که توسعه و مؤثریت
هر همبود، همواره بر بنیان مناسبات اجتماعی مادی و منافع اجتماعی عینی معینی صورت
می گیرد.
ب
· ثانیا این نکته که خصلت
مشخص و تاریخی هر همبود به واسطه بنیان
های مادی و طبقاتی آن تعیین می شود.
۶
· مثلا این نکته نادیده
گرفته می شود که در هر جامعه طبقاتی آنتاگونیستی (آشتی ناپذیر) ـ قاعدتا ـ ستمکشان
و استثمارشوندگان ـ مثلا طبقه کارگر در جامعه سرمایه داری ـ به صورت یک همبود طبقاتی متحد می شوند تا برای
تحقق منافع پیشرفته، آماج ها و استنباطات مشترک
خود علیه ستمگران و استثمارگران مبارزه کنند.
الف
همبود از نقطه نظر فلسفه و جامعه شناسی
بورژوائی
۱
فردیناند تونیس
(۱۸۵۵ ـ ۱۹۳۶)
جامعه شناس، اقتصاد دان طبیعی،
فیلسوف آلمانی
مؤلف آثار بیشمار:
جامعه و همبود
تونیس
به
لحاظ معرفتی ـ نظری
طرفدار وحدت همه علوم بود
·
فلسفه و جامعه شناسی بورژوائی، همبود را به مثابه یک پدیده اجتماعی
ـ روانی ـ روحی صرف و یا به مثابه یک پدیده به طور بیولوژیکی مشروط در نظر می
گیرد.
۲
·
فردیناند تونیس و جامعه شناسی مدرن بورژوائی همبود
را به مثابه «پیوستگی درونی ـ روحی» و «احساس تعلق به یکدیگر» تلقی می کنند.
ب
همبود از نقطه نظر تعلیمات اجتماعی روحانیت مسیحی
·
همبود از نقطه نظر تعلیمات اجتماعی روحانیت مسیحی عبارت است
از وحدت به طور طبیعی رشد یافته و یا وحدت در راه حرکت به سوی «خیر متعالی» (مثلا
خدا) و لذا همبود حاکی از «اعتقاد به یک ارزش معنوی» است.
پ
همبود در جامعه سوسیالیستی
۱
·
در حالیکه در جامعه طبقاتی آنتاگونیستی میان همبود و جامعه
شکاف عمیقی به وجود می آید، در جامعه سوسیالیستی تحت رهبری طبقه کارگر وحزب آن به
برکت برقراری مالکیت اجتماعی بر وسایل تولید و منافع اساسی مشترک کلیه طبقات و
اقشار مردم زحمتکش، همبود انسانی فراگیر سوسیالیستی پا به عرصه وجود می گذارد.
۲
·
همبود سوسیالیستی کیفیت همزیستی و همکاری تاریخی ـ سیاسی
نوین انسان ها ست.
۳
·
همبود سوسیالیستی بیانگر اتحاد داوطلبانه و آگاهانه اعضای
اجتماعا برابر حقوق جامعه سوسیالیستی است که آماج مشترک شان تقویت اقتصادی، سیاسی،
فرهنگی و نظامی دولت سوسیالیستی است.
۴
·
همبود سوسیالیستی از قوانین اساسی و ارزش های اخلاقی
سوسیالیستی نیرو می گیرد که در تحکیم روابط مشترک، همواره نقش مهمی بازی می کنند.
۵
·
در همبود سوسیالیستی توسعه همه جانبه شخصیت های سوسیالیستی
با فضایل و سجایای اخلاقی خاص و با دولتآگاهی (شعور دولتی) عالی قوام می یابد.
·
مراجعه کنید به شعور دولتی
۶
·
همبود سوسیالیستی به مثابه کیفیت سیاسی ـ اخلاقی، از خصلتی یونیورسال برخوردار است و رفته رفته کلیه فرم های
اجتماعی کار، آموزش و زندگی مشترک جامعه به طورکلی و کلکتیو ها و گروه های مختلف
را قوام می بخشد.
۷
·
توسعه و تبدیل کلیه فرم های اجتماعی همزیستی و همکاری انسان
ها، بویژه کلکتیو های کار به همبودهای سوسیالیستی به شکوفائی کامل آنها به مثابه قوای
محرکه مهمی برای انجام انقلاب علمی ـ فنی در ساختمان سیستم جامعه ای سوسیالیسم
پیشرفته منجر می شود.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر