پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پوزیتیویسم
ادامه
۷۰
·
تبدیل جامعه شناسی بورژوایی به علمی امپیریکی (تجربی)، به
تغییر محتوا و فونکسیون آن در جامعه منجر شد.
۷۱
·
علل این تغییر به شرح زیر بوده اند:
الف
·
علت اول آن، اجتماعی بوده است:
·
بحران عمومی جامعه سرمایه داری بوده است.
ب
·
علت دیگر آن، توسعه پوزیتیویسم منطقی بوده است.
۷۲
ارنست ماخ
(۱۸۳۸ ـ ۱۹۱۶)
فیزیکدان، فیلسوف و
تئوریسین علمی اطریشی
از
مؤسسین
امپیریوکریتیسیسم
از
راهگشایان تئوری هیئت و
روانشناسی هیئت
·
توسعه پوزیتیویسم منطقی و تأثیرش بر جامعه شناسی بورژوایی
با ماخیسم شروع می شود.
۷۳
·
ماخیسم، سنسوئالیسم (حسگرایی) سوبژکتیوی است.
۷۴
·
ماخیسم مدعی آن است که فقط سوبژکت وجود دارد و مجموعه شناخت
در تجارب (دانش تجربی) سوبژکت فردی وجود دارد.
۷۵
·
ردیه درخشانی بر ماخیسم توسط لنین در اثر او تحت عنوان
«امپیریوکریتیسیسم و ماتریالیسم» تحریر یافته است.
۷۶
·
تداوم پوزیتیویسم با توسعه پوزیتیویسم منطقی «محفل وین»
صورت گرفت.
۷۷
·
نمایندگان محفل وین به شرح زیر بوده اند:
الف
موریتس اشلیک
(۱۸۸۲ ـ ۱۹۳۶)
فیزیکدان و فیلسوف و
مؤسس محفل وین
·
موریتس اشلیک
ب
اوتو نویرات
(۱۸۸۲ ـ ۱۹۴۵)
فیلسوف
و اقتصاددان
·
اوتو نویرات
پ
·
فیلیپ فرانک
ت
رودولف کارناپ
(۱۸۹۱ ـ ۱۹۷۰)
فیلسوف
از نمایندگان امپیریسم منطقی (نئوپوزیتیویسم)
·
رودولف کارناپ و غیره
۷۸
·
معاییر پوزیتیویستی مهم برای متدئولوژی پژوهش سوسیولوژیکی
قبل از همه به شرح زیرند:
الف
·
تقلیل موضوع فلسفه به مسائل متد تصدیق و یا به وسیله تصدیق
(اثبات صحت حدسی، ادعایی و نظری)
ب
·
توسعه امپیریسم (تجربه گرایی) یکسویه و نئونومینالیسم
·
مراجعه کنید به نومینالیسم
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر