۱۳۹۸ اسفند ۲۲, پنجشنبه

همترازی (۱)

 
پروفسور دکتر  گئورگ کلاوس
برگردان
 شین میم شین
  
۱

·      همترازی به طور تحت اللفظی به معنی هم وزنی، هم ارزی، داشتن ارزش یکسان است.

۲
·      همترازی به رابطه میان چیزها، واقعیات امور و غیره ی واقعیت عینی و یا مضامین شعور اطلاق می شود که با همدیگر در یک رابطه سه عضوی  به شکل زیر قرار دارند:

« الف با ب به لحاظ ت همتراز است!»

۳
·      «ت» در موارد مشخص همواره ثابت است و لذا رابطه، دو عضوی می شود.
·      اگر به عنوان مثال همترازی در رابطه با ارزش حقیقت احکام باشد، آنگاه می توان به جای الف و ب تنها احکام ک و گ را قرار داد و بدین طریق پیوند حکمی «ک همتراز است با گ»  حاصل می آید.

۴
·      این پیوند حکمی تنها زمانی درست و حقیقی (ح) است که هر دو حکم، حقیقی و یا خطا (خ) باشند:
·      (ح ح و یا خ خ) باشند.

همترازی ک و گ
گ
ک
ح
ح
ح
خ
خ
ح
خ
ح
خ
ح
خ
خ
  
۵
·      برای مسندها نیز می توان همترازی تعیین کرد.
·      البته فقط زمانی که مسندهای مورد نظر شامل حال طبقه واحدی از افراد باشد:
·      به عنوان مثال، مسند «مثلث متساوی الزاویه» و مسند «مثلث متساوی الاضلاع» که هردو به طبقه واحدی از افراد یعنی به سطح معینی از اشکال هندسی تعلق دارند.

۶
·      در استنتاجات منطقی احکام همتراز و مسندهای همتراز می توانند به جای یکدیگر مطرح شوند، بدون این که تغییری در نتیجه منطقی نهائی حاصل آید.
·      این فرم همترازی یک همترازی اکستن سیونال است.

۷
·      تعیین همترازی اینتن سیونال احکام، مسندها و غیره به مراتب دشوارتر است.
·      برای این کار به تحلیل سمانتیکی و پراگماتیکی مشخص نیاز است.

۸
·      همترازی منطقی ـ حکمی را می توان به واسطه اتصال های الکتروتکنیکی و الکترونیکی تحقق بخشید.
·      (جبر اتصالی)

۹
·      هر جعبه سیاه با دو ورود و یک خروج اگر چنان ساخته شده باشد که مراحل یکسان ورود یعنی اطلاعات جاری (مثلا در هر دو مورد ۱ و ۰) بتواند به اطلاعات خروجی منجر شود، موفق به انجام نیت مورد نظر خواهد شد.

۱۰
·      اتصال این جعبه سیاه می تواند به کمک «نفی» و «آلترناتیو» مبتنی بر منطق حکمی و یا به کمک نفی و آلترناتیو منطقی ـ حکمی و یا به کمک نفی و کونیونکسیون منطقی ـ حکمی و اتصال های ساده ی مربوطه، به آسانی تشکیل داده شود. 

۱۱
·      اگر منظور از همترازی، شمای رله (دستگاه تقویت برق) باشد، آنگاه همترازی نه به جنس اتصال (مس، آلومینیوم و غیره) مربوط می شود و نه به تنظیم خاص در ابزار فنی.
·      بلکه وابسته به این خواهد بود که آیا هر دو اتصال به لحاظ منطقی ـ حکمی همتراز، پیوند حکمی واحدی را به لحاظ فنی تحقق می بخشند و یا دو پیوند حکمی را.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر