پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین
میم شین
۱
· همترازی به طور تحت اللفظی به معنی هم وزنی، هم ارزی، داشتن ارزش
یکسان است.
۲
· همترازی به رابطه میان چیزها، واقعیات امور و
غیره ی واقعیت عینی و یا مضامین شعور اطلاق می شود که با همدیگر در یک رابطه سه
عضوی به شکل زیر قرار دارند:
« الف با ب به لحاظ ت همتراز
است!»
۳
·
«ت» در موارد مشخص همواره
ثابت است و لذا رابطه، دو عضوی می شود.
·
اگر به عنوان مثال همترازی در رابطه با ارزش حقیقت احکام باشد، آنگاه می توان به جای الف و ب تنها احکام ک و گ را قرار داد و
بدین طریق پیوند حکمی «ک همتراز است با گ» حاصل می
آید.
۴
·
این پیوند حکمی تنها زمانی درست و حقیقی (ح) است که هر دو
حکم، حقیقی و یا خطا (خ) باشند:
·
(ح ح و یا خ خ) باشند.
همترازی ک و گ
|
گ
|
ک
|
ح
|
ح
|
ح
|
خ
|
خ
|
ح
|
خ
|
ح
|
خ
|
ح
|
خ
|
خ
|
۵
·
برای مسندها نیز می توان همترازی تعیین کرد.
·
البته فقط زمانی که مسندهای مورد نظر شامل حال طبقه
واحدی از افراد باشد:
·
به عنوان مثال، مسند «مثلث متساوی الزاویه» و مسند «مثلث
متساوی الاضلاع» که هردو به طبقه واحدی از افراد یعنی به سطح معینی از اشکال هندسی
تعلق دارند.
۶
·
در استنتاجات منطقی احکام همتراز و مسندهای همتراز می
توانند به جای یکدیگر مطرح شوند، بدون این که تغییری در نتیجه
منطقی نهائی حاصل آید.
·
این فرم همترازی یک همترازی اکستن
سیونال است.
۷
·
تعیین همترازی اینتن سیونال احکام،
مسندها و غیره به مراتب دشوارتر است.
·
برای این کار به تحلیل سمانتیکی و پراگماتیکی مشخص نیاز
است.
۸
·
همترازی منطقی ـ حکمی را می توان به واسطه اتصال های
الکتروتکنیکی و الکترونیکی تحقق بخشید.
·
(جبر اتصالی)
۹
·
هر جعبه سیاه با دو
ورود و یک خروج اگر چنان ساخته شده باشد که مراحل یکسان ورود یعنی اطلاعات جاری
(مثلا در هر دو مورد ۱ و ۰) بتواند به اطلاعات خروجی منجر شود، موفق به انجام نیت
مورد نظر خواهد شد.
۱۰
·
اتصال این جعبه سیاه می تواند به کمک «نفی» و «آلترناتیو»
مبتنی بر منطق حکمی و یا به کمک نفی و آلترناتیو منطقی ـ حکمی و یا به کمک نفی و کونیونکسیون منطقی ـ حکمی و اتصال های ساده ی مربوطه، به
آسانی تشکیل داده شود.
۱۱
·
اگر منظور از همترازی، شمای رله (دستگاه تقویت برق)
باشد، آنگاه همترازی نه به جنس اتصال (مس، آلومینیوم و غیره) مربوط می شود و نه به
تنظیم خاص در ابزار فنی.
·
بلکه وابسته به این خواهد بود که آیا هر دو اتصال به لحاظ
منطقی ـ حکمی همتراز، پیوند حکمی واحدی را به لحاظ فنی تحقق می بخشند و یا دو
پیوند حکمی را.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر