۱۳۹۹ فروردین ۱, جمعه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۵۸۰)

 
 پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان 
شین میم شین 
پوزیتیویسم
ادامه

۱۱

جان استوارت میل 
(۱۸۰۶ ـ ۱۸۷۳)
فیلسوف و اقتصاد دان و از متفکران قرن نوزدهم
از نمایندگان کندنسیونالیسم
اشاعه دهنده پوزیتیویسم کومته ای

·    اشاعه پوزیتیویسم کومته ای و به رسمیت شناسی آن توسط جان استوارت میل صورت گرفت.

۱۲
·    اسپنسر تز اصلی کومته را قبول کرد و توسعه اش داد.

۱۳
·    اسپنسر در آثارش به ویژه بر وابستگی جامعه شناسی به بیولوژی تأکید داشت.

۱۴
·    مفهوم مرکزی (سانترال) اسپنسر، اوولوسیون (تکامل کذایی) است.

۱۵



·    اسپنسر می کوشد تا سیستم سوسیولوژیکی ئی از مواد اتنوگرافیکی (قوم نگاری) تشکیل دهد.

 ۱۶

·    اسپنسر بر پایه اتنوگرافی به تعریف مفاهیم زیر مبادرت می ورزد:

الف
·    به تعریف مفهوم جامعه
ب
·    به تعریف مفهوم رشد اجتماعی

پ
·    به تعریف مفهوم ساختار اجتماعی

ت
·    به تعریف مفهوم فونکسیون اجتماعی

ج
·    به تعریف سیستم های مختلف حیات جامعه ای

۱۷ 

·    جامعه در قاموس اسپنسر، چیزی کلی است.
·    مجموعه ای از عناصر است.
·    قابل قیاس با اندام و ارگانیسم است.

*****

۲۲
·    کومته و اسپنسر بر توسعه جامعه شناسی بورژوایی تأثیر بزرگی می گذارند.

۲۳
·    خطای خطیر توسعه جامعه شناسی بورژوایی را در این مرحله می توان در آثار کومته و اسپنسر به وضوح دید.

۲۴
·    خطای خطیر توسعه جامعه شناسی بورژوایی در این مرحله در ایدئالیسم و ناتورالیسم (اتنوگرافیسم، اولوسیونیسم، سوسیال ـ داروینیسم) کومته و اسپنسر است.

·    (ضمنا در سوبژکتیویسم کومته است:
·    اعلام مراحل سه گانه تئولوژیکی، متافیزیکی و مثبت (علمی ـ منفرد) برای جامعه بشری چیزی جز وارونه سازی دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت (اوبژکتیو و سوبژکتیو) و مطلق کردن سوبژکت (سوبژکتیو، شعور، شناخت) ضمن هیچ واره قلمداد کردن اوبژکت (اوبژکتیو، وجود، وجود اجتماعی، روندهای عینی جامعه) نیست. مترجم)

۲۵
·    کومته و اسپنسر خصلت طبیعی ـ تاریخی روندهای اجتماعی را نادیده می گیرند و مانع شناخت خودویژگی (خصوصیت، خاصیت، خاص وارگی) ارگانیسم های اجتماعی می شوند.

·    (یعنی میان پدیده ها، روندها و سیستم های ناتورال و سوسیال علامت تساوی می گذارند.  مترجم)

۲۶



·    البته، پوزیتیویسم، علیرغم این معایب و نواقص، در برخی از کشورها جنبشی مترقی بوده است.
·    پوزیتیویسم در کشورهایی که کلریکالیسم (فقاهت، شریعت، ولایت) بار به ویژه سنگینی بر دوش حیات فکری و روحی و روانی مردم بوده، جنبشی مترقی محسوب می شود.


۲۷



·    از احکام تئوریکی پوزیتیویسم، استنتاجات آته ئیستی (الحادی) در مبارزه بر ضد کلریکالیسم (روحانیت، فقاهت، ولایت، شریعت) به عمل آمده است.


·    (اکنون جریانات مخالف کلریکالیسم اسلامی از برخی از افکار و احکام پوزیتویسم و سران آن، مثلا برتراند راسل و غیره برای مبارزه با تشیع و تسنن و غیره وسیعا بهره برمی گیرند.
·    این البته فرم دیگری از عوامفریبی است.
·    مبارزه بر ضد این گرایشات و تشبثات توسط طرفداران مارکسیسم الزامی است.
·    مترجم)

ادامه دارد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر