پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پوزیتیویسم
ادامه
۱۱
جان استوارت میل
(۱۸۰۶ ـ ۱۸۷۳)
فیلسوف و اقتصاد دان و
از متفکران قرن نوزدهم
از نمایندگان
کندنسیونالیسم
اشاعه دهنده پوزیتیویسم
کومته ای
·
اشاعه پوزیتیویسم کومته ای و به رسمیت شناسی آن توسط جان
استوارت میل صورت گرفت.
۱۲
·
اسپنسر تز اصلی کومته را قبول کرد و توسعه اش داد.
۱۳
·
اسپنسر در آثارش به ویژه بر وابستگی جامعه شناسی به بیولوژی
تأکید داشت.
۱۴
·
مفهوم مرکزی (سانترال) اسپنسر، اوولوسیون (تکامل کذایی)
است.
۱۵
·
اسپنسر می کوشد تا سیستم سوسیولوژیکی ئی از مواد
اتنوگرافیکی (قوم نگاری) تشکیل دهد.
۱۶
·
اسپنسر بر پایه اتنوگرافی به تعریف مفاهیم زیر مبادرت می
ورزد:
الف
·
به تعریف مفهوم جامعه
ب
·
به تعریف مفهوم رشد اجتماعی
پ
·
به تعریف مفهوم ساختار اجتماعی
ت
·
به تعریف مفهوم فونکسیون اجتماعی
ج
·
به تعریف سیستم های مختلف حیات جامعه ای
۱۷
·
جامعه در قاموس اسپنسر، چیزی کلی است.
·
مجموعه ای از عناصر است.
·
قابل قیاس با اندام و ارگانیسم است.
*****
۲۲
·
کومته و اسپنسر بر توسعه جامعه شناسی بورژوایی تأثیر بزرگی
می گذارند.
۲۳
·
خطای خطیر توسعه جامعه شناسی بورژوایی را در این مرحله می
توان در آثار کومته و اسپنسر به وضوح دید.
۲۴
·
خطای خطیر توسعه جامعه شناسی بورژوایی در این مرحله در
ایدئالیسم و ناتورالیسم (اتنوگرافیسم، اولوسیونیسم، سوسیال ـ داروینیسم) کومته و
اسپنسر است.
·
(ضمنا در سوبژکتیویسم کومته است:
·
اعلام مراحل سه گانه تئولوژیکی، متافیزیکی و مثبت (علمی ـ
منفرد) برای جامعه بشری چیزی جز وارونه سازی دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت (اوبژکتیو
و سوبژکتیو) و مطلق کردن سوبژکت (سوبژکتیو، شعور، شناخت) ضمن هیچ واره قلمداد کردن
اوبژکت (اوبژکتیو، وجود، وجود اجتماعی، روندهای عینی جامعه) نیست. مترجم)
۲۵
·
کومته و اسپنسر خصلت طبیعی ـ تاریخی روندهای اجتماعی را
نادیده می گیرند و مانع شناخت خودویژگی (خصوصیت، خاصیت، خاص وارگی) ارگانیسم های
اجتماعی می شوند.
·
(یعنی میان پدیده ها، روندها و سیستم های ناتورال و سوسیال
علامت تساوی می گذارند. مترجم)
۲۶
·
البته، پوزیتیویسم، علیرغم این معایب و نواقص، در برخی از
کشورها جنبشی مترقی بوده است.
·
پوزیتیویسم در کشورهایی که کلریکالیسم (فقاهت، شریعت، ولایت)
بار به ویژه سنگینی بر دوش حیات فکری و روحی و روانی مردم بوده، جنبشی مترقی محسوب
می شود.
۲۷
·
از احکام تئوریکی پوزیتیویسم، استنتاجات آته ئیستی (الحادی)
در مبارزه بر ضد کلریکالیسم (روحانیت، فقاهت، ولایت، شریعت) به عمل آمده است.
·
(اکنون جریانات مخالف کلریکالیسم اسلامی از برخی از افکار و
احکام پوزیتویسم و سران آن، مثلا برتراند راسل و غیره برای مبارزه با تشیع و تسنن
و غیره وسیعا بهره برمی گیرند.
·
این البته فرم دیگری از عوامفریبی است.
·
مبارزه بر ضد این گرایشات و تشبثات توسط طرفداران مارکسیسم الزامی
است.
·
مترجم)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر