۱۳۹۸ بهمن ۱۶, چهارشنبه

متانقدی بر متد نقدی (۲۸)


جامعه باز و بسته
انسان شناسی و فرهنگ
 
 
جيانكارلو بوستي
(۱۹۴۶) 
روزنامه نگار ایتالیایی
 ۱۳۷۸ ، ص ۱۵۷ ـ ۱۵۸) 

پوپر
 آزادي 
را 
آنچنان مي بيند كه جان استوارت ميل بيان مي كند.
 
بارها گفته است
 كه 
آزادي من تا آنجا ادامه دارد كه دستم در فضا به صورت كسي برخورد نكند.

پوپر
از سوي ديگر 
  معتقد است 
نظام دموكراسي 
مي تواند باعث آزادي شود 
هر چند كه اين نوع سيستم كامل و مطلوب واقعي انسان نيست 
اما در مقايسه با ساير نظام هايي كه تاكنون خلق شده اند 
از وجه بهتري برخوردار است.

پوپر
 نظريه جديدي 
را
 درباره ي دموكراسي
 ارائه مي دهد:
«اما همه اين دشواري هاي نظري به راحتي قابل رفع است 
اگر 
 ما 
به  عوض اين پرسش قديمي 
كه
  چه كسي باید حكومت كند.
 اين مساله علمي تازه را مطرح سازيم 
كه
 چگونه مي توانيم به بهترين نحو از بروز شرايطي كه در آن 
يك حاکم 
بد و دردسرافزا مي شود 
جلوگيري به عمل آوريم؟ 

وقتي كه مي گوييم بهترين راه حلي كه در اختيار ما قرار دارد 
تدوين يك قانون اساسي است 
كه
 اجازه مي دهد
 حكومت  با استفاده از رأي اكثريت
 كنار گذارده شود،
مقصودمان اين نيست 
كه 
اكثريت
 همواره بر حق است 
حتي اين را نيز نمي گوييم 
كه 
اكثريت 
معمولاً بر حق است 

تنها 
مي گوييم
 كه 
اين روش غير كامل 
 بهترين چيزي است 
كه 
تاكنون ابداع شده است...

هر كس كه تا به حال تحت نوع ديگري از حكومت 
زندگی کرده باشد 
يعني تحت يك حكومت ديكتاتوري 
كه 
نتوان بدون خونريزي تغييرش داد 
مي داند كه نظام دموكراسي هر چند كه با يك نظام كمال مطلوب
 فاصله زيادي دارد 
اما
 اين ارزش را دارد
 كه 
آدمي
در
 راه استقرارش 
مبارزه كند 
و 
حتي جان خود را در اين راه بگذارد.
 
البته اين نظر شخصي من است 
فكر مي كنم كه كار درستي نباشد كه بخواهم ديگران را بدان ترغيب كنم»

سایت انسان شناسی و فرهنگ
فرقی با روحانیت ندارد.
هنرش نازل کردن آیه و روایت و حدیث و خبر از این و آن رهگذر است.

سایت انسان شناسی و فرهنگ
 حالا
برای تحلیل تئوری های خرکی پوپر در زمینه جامعه بسته و باز
دست به دامن خبرنگاری از ایتالیا شده است.

ما
برای تمرین تفکر مفهومی
این فرمایشات حریف ایتالیایی 
را
هم
تجزیه و تحلیل می کنیم:

۱

جان استوارت میل
 (۱۸۰۶ ـ ۱۸۷۳)
فیلسوف و اقتصاد دان و از متفکران قرن نوزدهم
از نمایندگان کندنسیونالیسم
پوپر
 آزادي 
را 
آنچنان مي بيند كه جان استوارت ميل بيان مي كند.
 
بوستی
پوپر
را
به
جان استوارت میل 
می چسباند
تا
خود را علامه جا بزند.

حریفی 
پوپر
را
به
 ایمانوئل کانت
چسبانده است
و
مدعی شده است
که
پوپر
تحت تأثیر کانت بوده است.

فلاسفه بورژوایی آغازین
مثلا جان استوارت میل و ایمانوئل کانت
را
با
صد من سریش
حتی
نمی توان به پوپر کثافت چسباند.

پوپر
نماینده بی شعور بورژوازی مرتجع و خردستیز واپسین
است.

۲

پوپر
بارها گفته است
 كه 
آزادي من تا آنجا ادامه دارد كه دستم در فضا به صورت كسي برخورد نكند.

این جمله پوپر
تحریفی از حکمی از مونتسکیو مؤلف «روح القوانین» است:
آزادی من 
(آزادی فردی)
به
آنجا 
ختم می شود
(در آنجا پایان می یابد)
که
آزادی دیگری
(آزادی اعضای جامعه)
شروع می شود.

پوپر
حکم معروف مونتسکیو
را
به
صورت جمله ای کودکانه در می آورد.

منظور از اختیار و آزادی چیست؟

۳
پوپر
بارها گفته است
 كه 
آزادي من تا آنجا ادامه دارد كه دستم در فضا به صورت كسي برخورد نكند.

این «تعریف» پوپر
از
مفهوم فلسفی آزادی
تعریفی بندتنبانی است و فقط به درد پیروان ابله او می خورد تا بخوانند و عرعر کنند.
پوپر
بعید است که نداند که هر شرکت و کارخانه و مزرعه ای جوامع امپریالیستی سلاخ خانه ای است.

همان جوامع امپریالیستی که به نظر پوپر مهد بی چون و چرای آزادی اند.


همان
امپریالیسم انگلیس
که
پوپر
در
دانش کاهش
به
عوض دانش
کاه در آخور دانش جویان خرفت و خر خود می ریزد،
برای بازستانی استعماری جزیره ای از آرژانتین
ارتش آن کشور
را
 با 
حمایت پینوچه
جلاد بی رحم شیلی
به
موشک های اتمی
بست.

پرهیز از زدن سیلی
به
صورت کسی
پیشکش عوامفریبان بی شرم و بی شعور.

۴
پوپر
از سوي ديگر 
  معتقد است 
نظام دموكراسي 
مي تواند باعث آزادي شود 
هر چند كه اين نوع سيستم كامل و مطلوب واقعي انسان نيست 
اما در مقايسه با ساير نظام هايي كه تاكنون خلق شده اند 
از وجه بهتري برخوردار است.

پوپر و پیرو خرفت ایتالیایی اش
ضمنا
مفهوم دموکراسی
را
تحریف می کنند.

دموکراسی 
به
نظر پوپر
یعنی
انتخاب حکومت توسط اکثریت.

ضمنا
میان دموکراسی پوپریستی و آزادی پوپریستی
رابطه علی
(رابطه علت  معلولی)
برقرار است.

در
قاموس پوپر خرفت و خر و بی خبر از تاریخ معاصر
اگر
حکومتی و یا قلدری
توسط اکثریت مردم 
 انتخاب شود
هم
آن قلدر و حکومتش دموکراتیک 
خواهد بود
و
هم
آن ملت
آزاد.

پوپر و پیرو ایتالیایی اش
اگر
نظری سرسری به تاریخ معاصر می انداختند،
متوجه می شدند
که
کثیف ترین و هارترین دیکتاتوری قرن بیستم
هیتلر
در
نتیجه انتخابات توسط اکثریت مردم
روی کار آمده است.

ما فکر نمی کنیم که حتی خود پوپر و پیرو ایتالیایی اش
در
بسته بودن طویله فاشیستی آلمان و دیکتاتور بودن هیتلر و دار و دسته اش و در سلب آزادی از مردم آلمان
شک داشته باشند.

۵

پوپر
از سوي ديگر 
  معتقد است 
نظام دموكراسي 
مي تواند باعث آزادي شود 
هر چند كه اين نوع سيستم كامل و مطلوب واقعي انسان نيست 
اما در مقايسه با ساير نظام هايي كه تاكنون خلق شده اند 
از وجه بهتري برخوردار است.

ارتجاع فئودالی ـ فاشیستی - فوندامنتالیستی ـ میلیتاریستی جماران
هم
توسط اکثریت مردم طویله جماران
انتخاب شده است
که
در آن 
تنها چیزی که یافت نمی شود،
آزادی
است.

۶

پوپر
از سوي ديگر 
  معتقد است 
نظام دموكراسي 
مي تواند باعث آزادي شود 
هر چند كه اين نوع سيستم كامل و مطلوب واقعي انسان نيست 
اما در مقايسه با ساير نظام هايي كه تاكنون خلق شده اند 
از وجه بهتري برخوردار است.

مثال دیگر برای پوپر و پیرو ایتالیایی اش
سالوادور النده
است
که
توسط مردم شیلی 
انتخاب می شود
و
توسط امپریالیسم و دموکرات بزرگ قرن
پینوچه و رفیق تاچر
به
طرز خونینی
سرنگون می شود.

حالا
به
نظر پوپر و پیروانش
جامعه شیلی در دوره ریاست جمهوری آلنده دموکراتیک و آزاد بود
و
یا
در
دوره سیطره خونتای نظامی پینوچه؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر