جمعبندی
از
مسعود بهبودی
خواب خرد به بیداری هیولا می انجامد.
من حتی به واقعی بودن شخصیتهای این سه نفر هم شک دارم.
تصورم اینه که این شخصیتها رو افرادی شیاد ساخته و پرداخته کرده اند
حریف
۱
بحث بر سر دین است.
۲
بحث بر
سر دینی است
که صدها میلیون نفر پیرو دارد.
۳
آدمی با نان خالی زنده نیست.
آدمی ضمنا به جان (شعور، روح) عالی نیاز دارد.
۴
توده به شعور نیاز دارد.
به همان سان که
به
نان و نور
نیاز دارد.
۵
دین = شعور وارونه.
دین روح جامعه بی روح است.
دین شعور جامعه بی شعور است.
۶
اگر دین را بگیری و شعور علمی متعالی در اختیار توده قرار ندهی
که
زمان می خواهد و روشنگری مدام می خواهد،
توده بی شعور می ماند و توحش توسعه می یابد.
۷
شعور وارونه و یا دین
صدها بار بهتر از بی شعوری است.
۸
اکنون در طویله جماران
دین وجود ندارد.
۹
اگرچه تظاهر به تدین (دینداری) وجود دارد.
۱۰
سرمایه داری
همه جا
فاتحه بلندی بر دین می خواند.
۱۱
به همین دلیل
در
طویله جماران
توحش
حکمفرما ست
۱۲
به راحتی آب خوردن
در عرص چند روز
۱۵۰۰ تن را تیرباران می کنند و کک شان حتی نمی گزد.
اما هر واقعه ای را
خاصه در مباحث تاریخی
باید با شرائط تاریخی اش سنجید
و ماجرا هر چه باشد
از ارزش انسانها کاسته نمی شود .
مش شهاب
۱
این نسخه برای تحلیل
توسط هر ننه قمر و دده دمری
مرتب تکثیر می شود
و
امر مهم روشنگری
تخطئه و تخریب می گردد.
۲
فرض کنیم
موضوع مورد نظر
سیب و انگور باشد.
۳
حالا این نسخه در مورد سیب و انگور
چه خواهد بود؟
۴
تحلیل حوادث تاریخی
باید
تاریخی - مشخص باشد.
۵
این
بدان معنی است که هر حادثه و هر پدیده در هر زمینه
باید
اولا
در سیر تاریخی اش
در
پیدایش و رشد و روالش
از
سکوی تاریخی معینی
مورد بررسی قرار گیرد
۶
مثلا سیب
از سکوی علمی قرن ۲۱ بررسی شود و نه از سکوی خرافی عصر چوب و چماق و چپق
۷
ثالثا
هر چیز و هر حادثه ای
باید
به طور مشخص
بررسی شود
یعنی
آنچنان که واقعا و مشخصا است
و
نه
به طور انتزاعی و مجرد و ماروای واقعی
۸
سیب و انگور
باید آنچنان که مشخصا هستند بررسی شوند
۹
سیب و انگور انتزاعی
نتیجه انتزاع و تجرید اند و فقط در ذهن وجود دارند و نه در عالم واقع
فلورا تاجیکی
و من
نیمی زنام نیمی باد
که هر شب
تمامِ کوچههای شهر را
به در و دیوار میزنم
پریشان
تب دار
و من
نیمی زنام نیمی باران
که سالهاست
ناگفتههایم را باریدهام
بر شانههای ناصبورِ تاریخ
نیمی زنام نیمی کوه
که دردها تبر شدهاند
تندیسی بسازند
از من
شبیهِ من
و من
نیمی زنام
نیمی زن
که پشتِ روسریِ هزارسالهام
هر شب
با گریه
خوابِ پرنده شدن میبینم
نیمی زنام نیمی باد
که هر شب
تمامِ کوچههای شهر را
به در و دیوار میزنم
پریشان
تب دار
و من
نیمی زنام نیمی باران
که سالهاست
ناگفتههایم را باریدهام
بر شانههای ناصبورِ تاریخ
نیمی زنام نیمی کوه
که دردها تبر شدهاند
تندیسی بسازند
از من
شبیهِ من
و من
نیمی زنام
نیمی زن
که پشتِ روسریِ هزارسالهام
هر شب
با گریه
خوابِ پرنده شدن میبینم
انقلابی بلشویک،
مبارز حقوق زنان و سیاستمدار شوروی
بود
که
بعدها به اولین سفیر زن در جهان
بدل گشت.
او با کنترل اتحادیههای کارگری توسط حزب مخالف بود و به سندیکاگری اعتقاد داشت.
او از طرفداران عشق آزاد بود و از او، مطالب بسیاری در مورد مسائل زنان و دیگر مسائل اجتماعی به جا ماندهاست.
ویکیپدیا
تاریخ تولد: ۳۱ مارس ۱۸۷۲، سنپترزبورگ، روسیه
تاریخ مرگ: ۹ مارس ۱۹۵۲، مسکو، روسیه
الکساندرا کولونتای
زن نوين
دختر نجیبی
نیست
که
عشقش به یک ازدواج موفق ختم شود.
همسری
نیست
که
در خفا از خیانتهای شوهرش رنج بکشد.
پیردختری
نیست
که
در حسرت عشق نافرجام
جوانی اش بسوزد.
او
قربانی شرایط رقتبار طبیعت سرکوب شدهاش
نیست.
زن نوین،
قهرمانی
است
که
مستقلانه
از زندگی طلب میکند
که
اعتماد به نفس دارد،
که
علیه بردگی جهانی زنان
در مقابل دولت و خانه و جامعه میایستد،
که
به
عنوان نماینده همجنسانش
برای حقوقش میجنگد
زنان در ایران قبل و بعد از عنگلاب اسلامی
۱
این فقط ظاهر قضیه است.
۲
ظاهر قضایا
اما
تعیین کننده نیست.
۳
در دیالک تیک ظاهر و ذات
تعیین کننده ذات است.
۴
جاوید باد ذات.
۵
زنان ایران
قبل از عنگلاب اسلامی
فقط بی حجاب که نبوده اند.
۶
آدم بوده اند
۷
خردمند بوده اند.
۸
انقلابی بوده اند.
۹
اولین مقاومت انقلابی در مقابل عنگلاب اسلامی
توسط زنان در میدان ۲۴ اسفند
صورت گرفت
و
شاعری سرود:
زنان شان چنینند ایرانیان
۱۰
در این ۴۱ سال
خانه خرد خلایق
به آتش خرافه سپرده است
اسلام بر خلاف معنی عربی اسمش (؟)
دین جنگ و خون و کشتاره.
هرجا پامیذاره
مخروبه میشه
حریف
ممنون.
۱
معنی واژه عربی اسلام چیست؟
صلح؟
۲
فقط سازش و صلح و همزیستی مسالمت آمیز؟
۳
سازش و صلح و همزیستی مسالمت آمیز
در
آن زمان
به
چه معنی بوده است؟
چه محتوایی داشته است؟
۴
آیا به معنی گذار از توحش به تمدن نبوده است؟
۵
مگر اسلام
به
مثابه ایده ئولوژی طبقه حاکمه برده دار
به
معنی تسلیم نیست؟
۶
تسلیم در حالت مسلمین سنی به هنگام نماز
تجسم می یابد:
مسلمین دستهای خود را روی شکم شان می گذارند که به معنی تسلیم است و نه مقاومت و مبارزه.
۷
حق در تحلیل نهایی
با شما ست
اسلام دین میلیتانتی (سلحشوری) است
۸
تفاوت اسلام با مسیحیت
همین است.
۹
دلیلش اما چیست؟
۱۰
محتوای طبقاتی و ایده ئولوژیکی اسلام و مسیحیت یکی است
هر دو ایده ئولوژی اشارفیت برده دار و روحانی اند
چرا یکی سیلی را با سیلی جواب نمی دهد
و
دیگری
بر سیلی تکیه می زند؟
۱۱
از سوی دیگر
نظر شما
سطحی و ساده لوحانه است و حق با شما نیست.
چرا و به چه دلیل؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر