پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هفتم
اعلام فلسفی استقلال انسان
توسط ایمانوئل کانت
فصل هفتم
بخش اول
قسمت ۸
۴۵
· خرد به
مدد ایده هایش سمت و سوی کردوکار مشروط های مرتبط با فهم را تعیین می کند:
· سمت و سوی رسیدن به نامشروط را، مطلق را، بی
پایان را.
۴۶
· اگر راجع به مفاهیم ترانسندنتال خرد، سخن گوییم،
باید بگوییم که آنها فقط ایده ها هستند.
۴۷
· ما اما هرگز آنها را زاید و هیچ واره تلقی
نخواهیم کرد.
۴۸
· برای اینکه اگرچه بدین طریق نمی توان اوبژکتی را
تعیین (تعریف) کرد، آنها اما می توانند اساسا بدون آنکه کسی متوجه باشد، به فهم در
جهت مصرف تدارک دیده شده و روشنش خدمت کنند، که در اثرش اگرچه فهم چیز دیگری را
دیگر نمی شناسد، که به کمک مفاهیمش می تواند بشناسد، ولی در این شناخت بهتر و
فراتر هدایت می شود.»
· (کانت، «نقد خرد محض»، ص ۳۸۵)
۴۹
· کانت در جای دیگر، ایده را به مثابه «وظیفه
ابدی»، محسوب می دارد، که خرد را همواره از نو مقرر می دارد.
۵۰
· ایده خرد را در مقابل وظیفه همواره تازه تری برای
رسیدن به شناخت کامل، بی قید و شرط و مطلق قرار می دهد.
· وظیفه ای که خرد نباید و نمی تواند از تلاش برای
انجامش شانه خالی کند.
· وظیفه ای که هرگز به طرز کامل انجام پذیر نیست.»
· (کانت، «آثار»، جلد ۵، ص ۲۳۷)
۵۱
· ایده ها به مثابه مفاهیم تنظیمگر، در خدمت تدوین
و سیستماتیزاسیون مواد معرفتی تعیین شده توسط مقولات قرار دارند.
۵۲
· ایده ها، قواعد کل وقوف (شناخت) ممکنه کلیتجو در
روند شناخت موجودند و ایده ها هستند که پیوند کلی وقوف سیستماتیک را امکان پذیر می
سازند.
· این امر توسط مقولات قابل دسترسی نیست.
· برای اینکه به نظر کانت، استفاده از مقولات
همواره با منفرد سر و کار دارد.
· فقط با قضاوت منفرد، وقوف منفرد، زیرشناخت منفرد
(شناخت جزء منفرد.)
۵۳
· ایده ها اما برعکس مقولات، منظر (نقطه نظر) کلیت
را در روند شناخت همراه می آورند.
· ایده ها هستند که «به برکت آنها، می توان در
معارف مشروط فهم، نامشروط را پیدا کرد، تا وحدت مشروط و نامشروط تشکیل و تکمیل
شود.»
· (کانت، «نقد خرد محض»، ص ۳۶۴)
۵۴
· ایده ها شناخت کلیه وقوف (دانش تجربی) را به
مثابه کلیت مطلق مشروط ها در نظر می گیرند.»
· (کانت، «نقد خرد محض»، ص ۳۸۴)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر