۱۵
· مفهوم هدفخوانی را (در آنالوژی با کردوکار
هدفخوان انسانی) برای طبیعت آلی (ارگانیک) نیز به کار می برند و منظور زیر را بیان
می دارند:
· تطبیق نسبتا خوب سیستم های آلی (نباتات و
جانوران)، تطبیق ساختار و شیوه های رفتار آنها با شرایط محیط زیست، که بدون آن
ساده ترین فونکسیون های حیاتی امکان ناپذیر
می بود.
۱۶
· تله ئولوژی این مطابقت میان ساختار و رفتار سیستم های آلی را از
سوئی و شرایط محیط زیست آنها را از سوی دیگر، ناشی از خرد هدفگزار ماورای جهانی و
غیرمادی (خدا) می داند.
· (از این رو ست که هدفخوانی را حکمت الهی نیز می نامند که
برای توضیح تله ئولوژیکی پدیده های طبیعی از سوی عوام الناس مورد استفاده قرار می
گیرد. مترجم)
۱۷
· «هدفخوانی» سیستم های آلی اما نه حاکی از تأثیر
ایده ماورای جهانی، بلکه نتیجه نوع معینی از تأثیر متقابل دیالک تیکی میان تضادهای
داخلی و خارجی، میان علل داخلی و خارجی است.
۱۸
· هدفخوانی آلی (همانطور که داروین در اواسط قرن ۱۹ میلادی برای اولین بار نشان
داد) نتیجه انتخاب طبیعی است:
· «دلیل اثبات وجود هدف در طبیعت که در آغاز به نظر
من تعیین کننده جلوه می کرد، اکنون پس از کشف قانون انتخاب طبیعی غلط از آب در می
آید.
· در تغیر موجودات آلی و در شیوه عمل انتخاب طبیعی
دیگر به نظر نمی رسد که هدفی در جهت وزش باد نهفته باشد.
· همه چیز در طبیعت نتیجه قوانین موجود است.»
· (داروین، «بیوگرافی»، ص ۷۸)
۱۹
· در سال های اخیر به ویژه سیبرنتیک به روشن کردن
پدیده هدفخوانی سهم بزرگی ادا نموده است.
۲۰
· سیستم های آلی و غیر آلی سیبرنتیکی بر اساس
مکانیسم های پیوند برگشتی خاص خود قادرند که اختلالات وارده از محیط را چنان سر و
سامان دهند که ثبات سیستم به هم نخورد و پارامترهای داخلی سیستم در توالی ارزشی معینی
بمانند.
۲۱
· چنین حفاظتی از حالات تعادلی سیستم، این تصور را
در ذهن، زنده می کند که گویا سیستم در پی آماج های از قبل مقرر شده روان است و
متناسب با اهداف تعیین شده رفتار می کند.
· مراجعه کنید به علیت، فینالیته (غایت)، آماج، آماجگرائی.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر