صادق هدایت
ویرایش و تحلیل
از
ربابه نون
بخشی از خاطرات مریم فیروز
۱
با همه اینها
او
از
سگ
خیلی خوشش نمی آمد
و
میگفت:
"سگ حیوانی است توسری خور و چاپلوس،
میگذارد که زنجیرش کنند
و
دستی که او را زده
میبوسد و میلیسد.
این پستی است.»
روشنفکران فئودالی
به
لحاظ سطح توسعه فکری
از
توده های مولد و زحمتکش بی سواد،
فرسنگ ها
عقب مانده ترند.
به
همین دلیل
سگ شناسی صادق هدایت و مریم فیروز،
ایرئالیستی تر و ایراسیونالیستی تر
(ضد رئالیستی تر و ضد راسیونالیستی تر)
از
سگ شناسی چوپان های دهات جهان
است.
سگ
از
۴۰۰۰۰۰ سال قبل
توسط نیاکان ما
اهلی شده است.
اهلیت
به چه معنی است؟
اهلیت
در
فرهنگ واژه ها
به
معنی صلاحیت، لیاقت و شایستگی
است.
این بدان معنی است
که
ما
با
دیالک تیک اهلیت
یعنی
با
دیالک تیک اهلی کردن و اهلی شدن
سر و کار داریم:
یعنی
ما
هم
با
هوشمندی انسان
و
هم
با
هوشمندی نبات و جانور
سر و کار داریم.
رابطه میان طبیعت (نباتات و جانوران و غیره)
دیالک تیکی
است.
طبیعت
به
تمکین تن در می دهد،
برای اینکه آن را مفید می داند.
اگر
صادق هدایت و مریم فیروز
به
زندگی نباتات و جانوران وحشی
نظر می افکند،
متوجه مزایای اهلیت برای طبیعت (نباتات و جانوران و غیره)
می گشت.
اکنون
صدها نوع گل و گندم و میوه و جانور داریم
که
در
روند همین اهلیت
حفظ شده اند و توسعه یافته اند
و
بدون حمایت جامعه بشری
احتمالا
از بین می رفتند.
۲
میگفت:
"سگ حیوانی است توسری خور و چاپلوس،
میگذارد که زنجیرش کنند
و
دستی که او را زده
میبوسد و میلیسد.
این پستی است.»
صادق هدایت و مریم فیروز
از
خدمات متنوع چه بسا بی جانشین سگان
به
بشریت
خبر ندارند.
صادق هدایت
در
قصه سگ ولگرد
دلیل سگ آزاری
را
مذهب
می داند.
چون
در
تئولوژی اسلامی
سگ
نجس
قلمداد شده،
صادق هدایت
آن
را
دلیل بر سگ آزاری
محسوب می دارد.
اولا
نجس دانستن سگ
فی نفسه
به
معنی فرمان به سگ ستیزی
نیست.
ثانیا
چه دلیلی
هدایت
برای خر آزاری خلایق خر دارد؟
راجع به علل و دلایل رفتار اعضای جامعه با همدیگر و با طبیعت
باید
پژوهش علمی صورت گیرد.
مناسبات اجتماعی
در
جامعه طبقاتی
اعضای جامعه
را
سلب آدمیت و متمدنیت
می کنند
و
به
دد درنده ای
مبدل می سازند.
۳
«گربه
خوب
است
که
غرور دارد و به کسی دل نمی بندد
و
اگر آزارش دهند
چنگ میزند و میخراشد
هر چه دلت میخواهد به او مهربانی کن،
اما
اگر یک بار او را آزار دهی
چنان پنجت بزند که خودت حظ کنی!"
صادق هدایت و مریم فیروز
گربه شناس خوبی
هم
نیستند.
هر نبات و جانوری در روند توسعه و تکامل خاص خود
و
در
روند همزیستی با انسان ها
خصوصیات رفتاری خاص خود
را
توسعه داده است
و
نسل به نسل
منتقل کرده است.
ضمنا
چنگ زدن گربه
از
تسلیحات تدافعی آن
است
و
شمول عام ندارد.
گربه های جوامع متفاوت
طرز رفتار خود
را
با
توجه به سطح توسعه فکری اعضای جامعه
تنظیم کرده اند.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر