پروفسور دکتر وینفرید شرودر
برگردان
شین میم شین
۱
· وضع طبیعی، مفهومی در تئوری های حقوق طبیعی است.
۲
· در تئوری حقوق طبیعی آنتیک زندگی برطبق طبیعت،
زندگی منطبق با قوانین طبیعی با زندگی آرزوئی انسانی یکسان تلقی می شود و این وضع
نام وضع طبیعی به خود می گیرد.
۳
· ایده عصر طلائی (هزیدو،
پروکلس، اوید، آراتوز، ورگیل) تا حد معینی با ایده وضع طبیعی انطباق
پیدا می کند.
۴
· وضع طبیعی اغلب به لحاظ زمانی، مقدم بر زندگی در
جامعه متمدن تلقی می شود و زندگی در جامعه متمدن به مثابه مظهر روند زوال ارزیابی می شود.
۵
· اما به نظر ارسطو
وضع طبیعی با زندگی در جامعه متمدن سالم فرقی ندارد.
۶
· وضع طبیعی بعدها در تئولوژی مسیحی به وضع طبیعی
پاک، وضع بی گناهی و معصومیت و به وضع طبیعی پست بعد از ارتکاب گناه از سوی آدم و
حوا تقسیم بندی می شود و از وضع رحمت الهی متفاوت دانسته می شود.
۷
· ارزیابی اساسی وضع طبیعی توسط توماس هوبس صورت گرفت.
۸
· به نظر او وضع طبیعی عبارت از وضعی است که همه بر همه
چیز محق اند.
· وضعی که جنگ همه علیه همه رواج دارد.
۹
· هوبس قوانین طبیعی را با فرامین عقل یکسان می شمارد و در ضمن
صلح جوئی را به مثابه قانون نخستین و
اساسی طبیعت در مرکز توجه خود قرار می دهد.
· (توماوس هوبس، « آموزه شهروند»، فصل دوم، ص ۲)
۱۰
· هوبس بر طبق آن برای اولین بار خروج انسان از
وضع طبیعی و تشکیل جامعه متمدن و دولتی را صریحا به مثابه نتیجه استعداد نیل به کمال انسانی و به مثابه توانائی نیل به پیشرفت اجتماعی و معنوی تعیین می
کند.
۱۱
· کمونیست های اوتوپیکی در قرن هجدهم میلادی،
برعکس هوبس، عمدتا به درک ترادیسیونالیستی (سنت گرایی) از وضع طبیعی وفادار می
مانند:
· مثلا موره لی اعلام
می کند:
· «تقریبا همه خلق ها ایده واحدی از دوران طلائی
داشته اند و دارند، که در حقیقت و در نهایت صداقت همان بوده که میان انسانها
کاملترین اجتماعیت (جامعه گیت) که قوانینش را من تنظیم کرده ام، حاکم بوده است.»
۱۲
· موره لی به این نتیجه می رسد، که کمال با برگشت به طبیعت یکسان
است:
· «انسان، جهان حقیقی را ترک می گوید، بی آنکه
جهان حقیقی متلاشی شود.
· هر ایرادی که به نظرات من گرفته شود، تغییری در
حکم عمومی من نخواهد داد و آن این که هر انسان وحشی و هر خلقی می توانست به قوانین
طبیعت پاک برگردانده شود و می تواند هم برگردانده شود، اگر همان کند که طبیعت امر
می کند و از انجام هر آنچه که طبیعت نهی می کند، خود داری ورزد.»
· (موره لی ، «قانون نامه جامعه طبیعی»)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر