جمعبندی
از
مسعود بهبودی
ه. الف. سایه
چشم بستندم که دنیا را مبین
دل ز دنیا کنده ام من پیش ازین
مال دنیا
مال دنیا
ای کریم
با تو در دنیا و عقبا ننگریم
دیده ام بس چشم باز بی حضور
مانده از دیدار آن دلدار
دور
وی بسا خلوت نشین پاکباز
چشم بسته
رفته
تا
درگاه راز
آن که چشمم داد بینایی دهد
سینه را انوار سینایی دهد
(انوار سینایی یعنی انواری که موسی کلیم الله در سینا ـ محل دریافت الواح تورات ـ دیده است. )
پایان
۱
این شعر سایه
سرشته به عرفان گرایی و ریاضت گرایی است.
۲
در تقبیح مال دنیا ست.
۳
گروهی از روشنفکران توده ای
هم
بسان روشنفکران طبقه حاکمه برده دار و فئودال و روحانی و بورژوای واپسین
تمایلات عرفانی
را
نمایندگی می کنند.
۴
دلیلش چیست؟
۵
ترانه مرا ببوس
که
همزمان با تیرباران سرداران سلحشور توده
منتشر شده
سرشته به عرفان است
۶
حاوی افیون است
و
تأثیر تخدیری و تسکینی دارد.
۷
شاید دلیل وجود تمایلات عرفانی در روشنفکران توده ای
سطح توسعه نازل نیروهای مولده
و
دشواری خارق العاده مبارزه رهایی بخش طبقاتی باشد.
تساوی منفی زنان با نران در بوته تجربه
لیدی مکبث
شده
لیلی محدث.
۲
با این تفاوت
که
لیلی
لیاقت دیدن لخته های خون در دستان خود
ندارد
تا
بسان لیدی مکبث
جنون بگیرد.
۳
زنان
وقتی به قدرت می رسند
برای اثبات تساوی خود با نران
سنگ تمام می گذارند.
۴
مگی تاچر
هلری کلبه تین
گوندولیزا رایس
مادلین اولبرایت
و
انجلا مرکل
نمونه بوده اند
۵
به مادلین اولبرایت گفتند:
شرم نمی کنی که نیم میلیون کودک عراقی را با تحریم دارویی
روانه گور کرده ای؟
۶
گفت:
با توجه به دستاورد ارجمند تحریم
می ارزید.
ویلیام شکسپیر
کیست که بتواند
آتش بر کف دست نهد
و
با
یاد کوه های پر برف قفقاز
خود را سرگرم کند
یا
تیغ تیز گرسنگی
را
با
یاد سفره های رنگارنگ
کند کند
یا
برهنه
در
برف دی ماه
فرو غلتد
و
به
آفتاب تموز (موسم گرما، تابستان، از ماه های رومی است)
بیاندیشد
نه
هیچ کس
هیچ کس
چنین خطری
را
به
چنان خاطره ای
تاب نیاورد
برای این که خیال خوبی ها
درمان بدی ها نیست
بلکه صد چندان بر زشتی آنها می افزاید.
۱
هی مش ویلیام
خیال خوبی ها
را
دستکم مگیر.
۲
ضمنا
چرا خیال می کنی که خیال خوبی ها
بر زشتی بدی ها می افزاید؟
۳
دلیل تخیل چیست؟
۴
تخیل پیشمرحله چیست؟
۵
خیال خوبی ها
واکنش طبیعی و غریزی اندام آدمی است
تا
تجربه بدی ها
تحمل پذیر گردد.
۶
آدمیان
فقط
به نان
زنده نیستند.
۷
خیال نان
خمیرمایه خیزش آدمی برای تحصیل نان است
اندکی راجع به فاشیسم و میلیتاریسم و فوندامنتالیسم
۱
آره.
مانی پولاسیون آدمیان
ابعاد فوق العاده فجیعی کسب کرده است.
۲
ما با نوعی توحش افسارگسیخته
سروکار داریم.
۳
با نوعی هاری آدمیان سلب آدمیت گشته
سر و کار داریم.
۴
با جنون
با
بی بندوباری اخلاقی.
۵
نیچه
فیلسوف فاشیسم
ضمنا مؤسس نیهلیسم اخلاقی (اخلاق ستیزی) است.
۶
فاشیست ها پس از اشغال فرانسه
توده های دهات را در کاهدانی ها می بردند.
در کاهدانی را می بستند
بنزین پمپ می کردند و آتش می زدند.
۷
جهنم به معنی واقعی کلمه تشکیل می شد.
۸
در چکوسلواکی کودکان را دسته جمعی نابود می کردند.
۹
تندیس های یادبودی از این جنایات هست.
۱۰
میلیتاریسم ژاپن
همشیره فاشیسم و فوندامنتالیسم
در چین اشغال شده
به قول ژنرال های هنوز زنده ژاپنی
دهها هزار کودک و نوجوان چینی را
نخست مورد تجاوز جنسی قرار می دادند
بعد همه را به رگبار می بستند
و
در خاوران ها چال می کردند.
۱۱
فوندامنتالیست ها
به
جشن های عروسی مردم می ریزند و زنان و دختران را مورد تجاوز جنسی کلکتیو قرار می دهند.
۱۲
به روی زنان و دختران زیبا
اسید می پاشند.
جوانان را از پشت بام به خیابان ها پرتاب می کنند و می کشند
۱۳
پیران ۶۰ و ۷۰ ساله پرولتاریا
را
به
اتهامات من در آوردی
رسوا می سازند
و
آش و لاش و لاشه می کنند
۱۴
به
جشن شروع مدرسه
با
صد ها دانش اموز خردسال
حمله می برند
و
کودکان معصوم و مظلوم و بی دفاع مردم را
گروگان می گیرند
به بیمارستانی حمله می برند و بیماران و پرسنل را گروگان می گیرند
و
از پوتین می خواهند که از بخشی از روسیه صرفنظر کند.
۱۵
طبقه حاکمه اما ربطی به کودکان مردم ندارد
تا پوتین و چکمه و چارق دل شان به درد آید و به تجزیه روسیه تن دردهند
۱۶
در نتیجه صدها جسد کودکان مردم به خانواده ها تحویل داده می شود
۱۷
تئاتری را اشغال می کنند
تماشاچیان بی خبر از همه جا را
گروگان می گیرند و
به
طبقه حاکمه
خط و نشان می کشند
۱۸
نتیجه اش
کشته شدن صدها نفر از توده مردم پس از حمله گاز کشنده بر تئاتر می شود.
۱۹
فاشیسم و میلیتاریسم و فوندامنتالیسم
آدمیان را
بنا بر معاییر واهی
به
خیر وشر طبقه بندی می کنند
بنا بر معیار نژادی
مذهبی
ملی
جغرافیای و غیره
و
وحشت می آفرینند.
۲۰
بعد ترور سیستماتیک شروع می شود.
۲۱
این فاجعه عظیمی در جامعه بشری است
۲۲
آماج این جنون و توحش
حفظ حاکمیت مرده بر زنده است
۲۳
فاشیسم و میلیتاریسم
خواهان ابدیت بخشیدن به حاکمیت بورژوازی است
و
فوندامنتالیسم
خواهان ابدیت بخشیدن به حاکمیت اشرافیت فئودال و روحانی است.
اندکی اندر باب نردبام توسعه
۱
آره.
این نردبام توسعه
محدود به کودکان نیست.
۲
نیاکان ما
هم
پس از خروج از عالم میمونی
از همین نردبام توسعه بالا رفته اند که کودکان بالا می روند.
۳
تکلم
بر خلاف آواز و زمزمه و نقاشی و غیره
با تفکر مربوط است.
۴
به زبان کانت
اکتیو است و نه پاسیو
۵
ترانه و زممزمه و رقص و غیره
خودپو و پاسیو هستند
۶
واکنشی طبیعی و غریزی و خود به خودی اندام اند.
۷
تفکر
اما
کردوکاری انتزاعی است
و برای کسب لیاقت آن
زمان لازم است.
۸
مغز آدمی
باید ورزیده شود
و
توسعه یابد
و توان تجرید کسب کند.
۹
اینجا ست که مفاهیم تشکیل می یابند
و به صورت واژه ها نامگذاری می شوند
و بر زبان می آیند و تحریر می یابند.
۱۰
مادیت می یابند.
۱۱
اگر دقت شود خدایان اغازین هم
خدایان مشخص و مادی اند.
۱۲
مثلا بت اند و یا آدم اند.
۱۳
گذار از بت الله در بتکده کعبه به الله انتزاعی
فرمی از توسعه فکری است.
۱۴
به
معنی گذار
به
پله ای بالاتر در نردبام ترقی است
امیر طاهری
بگذار چیزی بینمان بماند
دری برای کوفتن
دیواری برای ریختن
کوهی برای کندن
دریایی برای غرق شدن
بگذار چیزی باشد تا به آن تن دهم
با “هیچ” چه کنم؟
۱
ایراد این طرز «تفکر» کجا ست؟
۲
حتی صخره و سنگ
نمی تواند
با
چیزی
رابطه برقرار کند
(تماس داشته باشد)
و
چیزی از آن چیز
را
ان خود نکند.
۳
چه رسد به آدمی
که
روحی آیینه وار دارد
و
ساز و برگ تکامل یافته ستایش انگیزی برای انعکاس.
فوندامنتالیسم چیست؟
۱
برای درک فوندامنتالیسم و پانیسم (مثلا پان اسلامیسم)
باید فاشیسم شناخت.
۲
به تظاهرات مردم اگر دقت شود
می توان متوجه این فاجعه شد.
۳
خلایق خشمگین
در اعتراض خیابانی به نماینده مجلس شهر
حرفی نمی یابند
یعنی نمی توانند اندیشه ای بیندیشند.
۴
در نتیجه
می گویند:
بی عرضه
دروغگو
بازار گرمی برای انتخابات
۵
به کشور امریکا، آلمان و یا ایتالیا و غیره
اگر دقت کنید
متوجه همین فاجعه و سقوط فکری می شوید.
۶
دهه های متمادی پس از شکست ظاهری فاشیسم در اروپا
خلایق آ اف دی و ان پی دی و فورتسا ایتالیا و ترامپ و و نئوفاشیسم را منجی موعود حود
تصور می کنند.
۷
چی شده است؟
۸
یکی از
مهم ترین اختراعات نیچه
چی بوده است؟
۹
چی شده که کارگران امریکا و اروپا
میلیاردر های جاکش لاشخور را
به عنوان نماینده خود
انتخاب می کنند؟
۱۰
این فاجعه میراث فاشیسم است که همشیره فوندامنتالیسم است.
۱۱
نیچه
مؤسس خردستیزی (ایراسیونالیسم) بوده است.
۱۲
خانه خرد خلایق را
فاشیسم و فوندامنتالیسم
تخریب می کند.
۱۳
توان تفکر را از خلایق سلب می کند.
۱۴
حکیم ایتالیا
لوسوردو
طالبانبسم
را
مکتب میخکوب کردن خلایق در خریت (اوبسکرونیسم؟) می داند
۱۵
بدین طریق
علاوه بر تخریب نیروهای مولده مادی در اثر جنگ و کشتار و اعدام و حمام خون و غیره
نیروی مولده فکری نیز تخریب می شود.
از طریق تدریس سیستماتیک خرافه در مدارس
فاتحه ای بر علم و فلسفه و فکر و فرهنگ خوانده می شود
۱۶
حریف دکترا و فوق لیسانس و لیسانس می گیرد
بی انکه لیاقت کاری و فکری کسب کند.
۱۷
تنها هنری که برایش می ماند
علافی و عیاشی و وراجی است.
۱۸
چه بسا
کتابی را در عمرش در دست نمی گیرد.
۱۹
فاشیسم و فوندامنتالیسم
اعضای جامعه
آدمیت زدایی می کنند
زباله واره می کنند.
خردزدایی می کنند
به موجوداتی نازل تر از حشرات تنزل می دهند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر