۱۳۹۸ آذر ۱۴, پنجشنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۱۵)


 
 
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هفتم

اعلام فلسفی استقلال انسان
توسط ایمانوئل کانت
 
فصل هفتم
بخش اول
فلسفه تئوریکی:
تأکید بر نقش اکتیو سوبژکت در روند شناخت
 
 
فصل هفتم
بخش اول
قسمت دوم
ادامه



۱۸
·     کلیه قضاوت های آنالیتیکی، قضاوت های اپریوریکی اند.

۱۹
·     برای رسیدن به این قضاوت ها، به هیچوجه من الوجوه، نباید به تجربه توسل جست.

۲۰
·     قضاوت های آنالیتیکی، فقط و فقط بر اکت فهم مبتنی اند.

۲۱
·     فقط قضاوت های آنالیتیکی اند که شناخت ما را وسعت نمی بخشند.

۲۲
·     تنها از قضاوت های سنته تیکی است که می توان انتظار توسیع (وسعت یابی) شناخت را داشت.

۲۳
·     این قضاوت ها اما خصلت معتبرالعام و ضرور ندارند.

۲۴
·     شناخت اصیل راستین را به همین دلیل، فقط می توان از قضاوت هایی انتظار داشت که که معتبرالعام و ضرورند  و همزمان، شناخت ما را وسعت می بخشند:
·     یعنی قضاوت های سنته تیکی اپریوری اند.

۲۵
·     کانت فکر می کند که در قضاوت های سنته تیکی اپریوری، شناخت واقعا ایدئالی را پیدا کرده است.

۲۶
·     کانت این ایدئال را در رأس بررسی های معرفتی ـ نظری (بررسی های مبتنی بر تئوری شناخت) فلسفه تئوریکی خود قرار می دهد.

۲۷
·     کانت تمامی توجه اصلی خود را معطوف مسئله زیر می دارد:
·     مسئله امکان قضاوت های سنته تیکی اپریوری.
·     یعنی این مئله که چگونه و تا چه حدی  شناخت اشیاء واقعی ـ عینی توسط فهم محض، امکان پذیر است؟

۲۸
·     ضمنا مسئله امکان قضاوت های سنته تیکی اپریوری، یکسان با مسئله دلیل سنتز (ترکیب) است.
·     برای اینکه «در قضاوت های سنته تیکی، من باید علاوه بر مفاهیم سوبژکت، چیز دیگری به نام ایکس هم باید داشته باشم.
·     چیزی که فهم بدان تکیه دهد تا مسندی که در هیچ مفهومی وجود ندارد، متعلق بدان شناخته شود.»
·     (کانت، الف ۸)

۲۹
·     کانت به طرز برنامه ای اضافه می کند:
·     «با عامیت چشمگیر به کشف دلیل امکان قضاوت های سنته تیکی اپریوری نایل آمدن، شرایطی را دیدن که هر نوعی از همان را امکان پذیر می سازند و کل این شناخت را (که نوع خود را تشکیل می دهد) در سیستمی از منابع آغازین، بخش ها، دامنه و مرزها تعیین کردن.»
·     (کانت، الف ۱۰)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر