پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هفتم
اعلام فلسفی استقلال انسان
توسط ایمانوئل کانت
فصل هفتم
بخش اول
فلسفه تئوریکی:
تأکید بر نقش اکتیو سوبژکت در روند شناخت
فصل هفتم
بخش اول
قسمت دوم
ادامه
۱۸
· کلیه قضاوت های آنالیتیکی، قضاوت های اپریوریکی
اند.
۱۹
· برای رسیدن به این قضاوت ها، به هیچوجه من
الوجوه، نباید به تجربه توسل جست.
۲۰
· قضاوت های آنالیتیکی، فقط و فقط بر اکت فهم
مبتنی اند.
۲۱
· فقط قضاوت های آنالیتیکی اند که شناخت ما را
وسعت نمی بخشند.
۲۲
· تنها از قضاوت های سنته تیکی است که می توان
انتظار توسیع (وسعت یابی) شناخت را داشت.
۲۳
· این قضاوت ها اما خصلت معتبرالعام و ضرور
ندارند.
۲۴
· شناخت اصیل راستین را به همین دلیل، فقط می توان
از قضاوت هایی انتظار داشت که که معتبرالعام و ضرورند و همزمان، شناخت ما را وسعت می بخشند:
· یعنی قضاوت های سنته تیکی اپریوری اند.
۲۵
· کانت فکر می کند که در قضاوت های سنته تیکی
اپریوری، شناخت واقعا ایدئالی را پیدا کرده است.
۲۶
· کانت این ایدئال را در رأس بررسی های معرفتی ـ
نظری (بررسی های مبتنی بر تئوری شناخت) فلسفه تئوریکی خود قرار می دهد.
۲۷
· کانت تمامی توجه اصلی خود را معطوف مسئله زیر می
دارد:
· مسئله امکان قضاوت های سنته تیکی اپریوری.
· یعنی این مئله که چگونه و تا چه حدی شناخت اشیاء واقعی ـ عینی توسط فهم محض، امکان
پذیر است؟
۲۸
· ضمنا مسئله امکان قضاوت های سنته تیکی اپریوری،
یکسان با مسئله دلیل سنتز (ترکیب) است.
· برای اینکه «در قضاوت های سنته تیکی، من باید
علاوه بر مفاهیم سوبژکت، چیز دیگری به نام ایکس هم باید داشته باشم.
· چیزی که فهم بدان تکیه دهد تا مسندی که در هیچ
مفهومی وجود ندارد، متعلق بدان شناخته شود.»
· (کانت، الف ۸)
۲۹
· کانت به طرز برنامه ای اضافه می کند:
· «با عامیت چشمگیر به کشف دلیل امکان قضاوت های
سنته تیکی اپریوری نایل آمدن، شرایطی را دیدن که هر نوعی از همان را امکان پذیر می
سازند و کل این شناخت را (که نوع خود را تشکیل می دهد) در سیستمی از منابع آغازین،
بخش ها، دامنه و مرزها تعیین کردن.»
· (کانت، الف ۱۰)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر