پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هفتم
اعلام فلسفی استقلال انسان
توسط ایمانوئل کانت
فصل هفتم
بخش اول
قسمت چهارم
ادامه
۳۱
· کانت به کرات، تکرار می کند که «هر وحدتی مبتنی
بر عمل فهم است.»
· کانت به اصطلاح ترکیب (سنتز) چنین معنایی قایل
می شود:
۱
· «تنوعات تصورات (چیزهای متنوع تصورات) می
توانند در نگرش عرضه شوند.
· یعنی حسی صرف اند.
· یعنی چیزی جز احساس نیستند.
۲
· و فرم این نگرش، می تواند به طور اپریوری
(ماورای تجربی)، در لیاقت تصوری ما باشد.
· بدون اینکه چیز دیگری جز نوع تأثیر پذیری سوبژکت
(ذهن) باشد.
۳
· فقط ارتباط تنوعات به طور کلی، نمی تواند به
واسطه حواس منتقل شود و ضمنا نمی تواند در فرم محض (ناب) نگرش حسی وجود داشته
باشد.
۴
· برای اینکه آن، عمل خودپوئیت (اسپونتانیته) قوه
تصور است و از آنجا که این را در مغایرت
با حسیت، فهم می نامیم، باید کلیه ارتباط، بی اعتنا به وقوف ما و یا عدم وقوف ما
بدان، ارتباط تنوعات نگرش باشد و یا مفاهیم باشند.
۵
· و در وهله اول نگرش حسی و غیرحسی باشد.
۶
· عمل فهم باشد که ما نام عام ترکیب (سنتز) بدان
داده ایم تا نشان دهیم که ما با چیزی جز اوبژکت (عین) مرتبط نیستیم و نمی توانیم
تصور کنیم، بدون اینکه قبلا خود را مرتبط
کرده باشیم و ارتباط (ترکیب چیزهای حسی) در کلیه تصورات، تنها چیزی است که با
اوبژکت ها عرضه نمی شود.
· بلکه فقط توسط خود سوبژکت (ذهن) می تواند جامه
عمل پوشد.
۷
· برای اینکه ترکیب عمل خودکوشی ذهن است.»
· (کانت، «نقد خرد محض»، ص ۱۲۹)
۳۲
· فقط مفهوم ترکیب (سنتز) است، که مفهوم برتر
ارتباط را می طلبد که همزمان سنتز درجه دوم است.
۳۳
· برای اینکه سنتز (ترکیب)، فرم مقولتی وحدت است.
· (اصطلاح مقولتی را به تقلید از اصطلاح عقیدتی می
سازیم.
· صفت از عقیده می شود عقیدتی و صفت از مقوله می شود
مقولتی.
· مترجم)
۳۴
· سنتز عبارت است از «تصور وحدت سنته تیکی
(ترکیبی) تنوعات (چیزهای حسی متنوع)»
· (کانت، «نقد خرد محض»، ص ۱۳۱)
۳۵
· سنتز بدین معنا، هنوز خودآگاهی و یا وحدت سنته
تیکی اولیه نیست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر