۱۳۹۸ آذر ۲۱, پنجشنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۲۰)

 
 
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
 
فصل هفتم
اعلام فلسفی استقلال انسان
توسط ایمانوئل کانت
 
 
فصل هفتم
بخش اول
قسمت چهارم
ادامه
 
۳۱
·     کانت به کرات، تکرار می کند که «هر وحدتی مبتنی بر عمل فهم است.»
·     کانت به اصطلاح ترکیب (سنتز) چنین معنایی قایل می شود:

۱
·     «تنوعات تصورات (چیزهای متنوع تصورات) می توانند در نگرش عرضه شوند.
·     یعنی حسی صرف اند.
·     یعنی چیزی جز احساس نیستند.

۲
·     و فرم این نگرش، می تواند به طور اپریوری (ماورای تجربی)، در لیاقت تصوری ما باشد.
·     بدون اینکه چیز دیگری جز نوع تأثیر پذیری سوبژکت (ذهن) باشد.

۳
·     فقط ارتباط تنوعات به طور کلی، نمی تواند به واسطه حواس منتقل شود و ضمنا نمی تواند در فرم محض (ناب) نگرش حسی وجود داشته باشد.

۴
·     برای اینکه آن، عمل خودپوئیت (اسپونتانیته) قوه تصور  است و از آنجا که این را در مغایرت با حسیت، فهم می نامیم، باید کلیه ارتباط، بی اعتنا به وقوف ما و یا عدم وقوف ما بدان، ارتباط تنوعات نگرش باشد و یا مفاهیم باشند.

۵
·     و در وهله اول نگرش حسی و غیرحسی باشد.

۶
·     عمل فهم باشد که ما نام عام ترکیب (سنتز) بدان داده ایم تا نشان دهیم که ما با چیزی جز اوبژکت (عین) مرتبط نیستیم و نمی توانیم تصور کنیم، بدون اینکه قبلا خود را  مرتبط کرده باشیم و ارتباط (ترکیب چیزهای حسی) در کلیه تصورات، تنها چیزی است که با اوبژکت ها عرضه نمی شود.
·     بلکه فقط توسط خود سوبژکت (ذهن) می تواند جامه عمل   پوشد.

۷
·     برای اینکه ترکیب عمل خودکوشی ذهن است.»
·     (کانت، «نقد خرد محض»، ص ۱۲۹)

۳۲
·     فقط مفهوم ترکیب (سنتز) است، که مفهوم برتر ارتباط را می طلبد که همزمان سنتز درجه دوم است.

۳۳
·     برای اینکه سنتز (ترکیب)، فرم مقولتی وحدت است.

·     (اصطلاح مقولتی را به تقلید از اصطلاح عقیدتی می سازیم.
·         صفت از عقیده می شود عقیدتی و صفت از مقوله می شود مقولتی.
·        مترجم)

۳۴
·     سنتز عبارت است از «تصور وحدت سنته تیکی (ترکیبی) تنوعات (چیزهای حسی متنوع)»
·     (کانت، «نقد خرد محض»، ص ۱۳۱)

۳۵
·     سنتز بدین معنا، هنوز خودآگاهی و یا وحدت سنته تیکی اولیه نیست.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر