پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هفتم
اعلام فلسفی استقلال انسان
توسط ایمانوئل کانت
فصل هفتم
بخش اول
قسمت ۵
ادامه
۱۳
· دانش تجربی که با کاربست مقولات بر مواد نگرش
های حسی پدید می آید، به نظر کانت، آن شناخت معتبرالعام و ضروری (ضرور به مثابه ضد
تصادفی) است که در وهله اول مطرح است و در قضاوت های سنته تیکی (ترکیبی) به طرز اپریوریکی
(ماورای تجربی) فرمولبندی می شود.
۱۴
· دانش تجربی ئی (شناختی)، زمانی معتبرالعام و
ضرور می گردد که محتوای شناخت، در فرم های مقولتی آورده شده است.
۱۵
· برای اینکه اعتبار عام و ضرورت، فقط مقولات را
با خود به همراه می برند و مقولات چیزهایی اند که به قول کانت و هیوم در مخالفت با
جان لاک، در ادراک و یا استنباط یافت نمی شوند.
۱۶
· اما در حالیکه هیوم منکر اعتبار عام و ضرورت به
طور کلی است، کانت فقط بر ضد ادعای خصلت عینی آندو، بر ضد وجود «مستقل از ضمیر و
شعور انسانی بودن» آندو موضع می گیرد و آندو را در خود شعور و یا ضمیر می یابد.
۱۷
· با کاربست فرم های رابطه خاص شعور به طور کلی،
یعنی مقولات، بر مواد نگرش های حسی، قضاوت های حاصله از تجربه (به معنی امپیریسم)،
معتبرالعام و ضرور می گردند.
۱۸
· قضاوت های استنباطی، آن سان که کانت می نامد،
خصلت سوبژکتیو خود را از دست می دهند و خصلت اوبژکتیو (عینی) کسب می کنند.
· یعنی خصلت قضاوت های معتبرالعام و ضرور کسب می
کنند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر