۱۳۹۸ آذر ۲۷, چهارشنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۲۳)

 
 
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
 
فصل هفتم
اعلام فلسفی استقلال انسان
توسط ایمانوئل کانت
 
 
فصل هفتم
بخش اول
قسمت ۵
ادامه
 
۱۳
·     دانش تجربی که با کاربست مقولات بر مواد نگرش های حسی پدید می آید، به نظر کانت، آن شناخت معتبرالعام و ضروری (ضرور به مثابه ضد تصادفی) است که در وهله اول مطرح است و در قضاوت های سنته تیکی (ترکیبی) به طرز اپریوریکی (ماورای تجربی) فرمولبندی می شود.

۱۴
·     دانش تجربی ئی (شناختی)، زمانی معتبرالعام و ضرور می گردد که محتوای شناخت، در فرم های مقولتی آورده شده است.

۱۵
·     برای اینکه اعتبار عام و ضرورت، فقط مقولات را با خود به همراه می برند و مقولات چیزهایی اند که به قول کانت و هیوم در مخالفت با جان لاک، در ادراک و یا استنباط یافت نمی شوند.

۱۶
·     اما در حالیکه هیوم منکر اعتبار عام و ضرورت به طور کلی است، کانت فقط بر ضد ادعای خصلت عینی آندو، بر ضد وجود «مستقل از ضمیر و شعور انسانی بودن» آندو موضع می گیرد و آندو را در خود شعور و یا ضمیر می یابد.

۱۷
·     با کاربست فرم های رابطه خاص شعور به طور کلی، یعنی مقولات، بر مواد نگرش های حسی، قضاوت های حاصله از تجربه (به معنی امپیریسم)، معتبرالعام و ضرور می گردند.

۱۸
·     قضاوت های استنباطی، آن سان که کانت می نامد، خصلت سوبژکتیو خود را از دست می دهند و خصلت اوبژکتیو (عینی) کسب می کنند.
·     یعنی خصلت قضاوت های معتبرالعام و ضرور کسب می کنند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر