پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هفتم
اعلام فلسفی استقلال انسان
توسط ایمانوئل کانت
فصل هفتم
بخش اول
قسمت چهارم
ادامه
۱۵
· ضمنا مقولات در مناسبت (رابطه) با یکدیگر همان
قانونمندی را برملا می سازند که ما در هر نوعی از شناخت بدان برخورد می کنیم.
· مقولات، سنتز (ترکیب) را برملا می سازند که
قانون اساسی عام هر شناختی است.
۱۶
· اولین مقوله هر گروه به وحدت مربوط می شود.
۱۷
· دومین مقوله هر گروه به کثرت مربوط می شود.
۱۸
· سومین مقوله هر گروه به ترکیب وحدت و کثرت مربوط
می شود.
۱۹
· کانت با تنظیم مقولات بر آن بوده که «کلیه
گشتاورهای (ممان های) شناخت را در نظر بگیرد.»
۲۰
· مقولات، فرم های فهم اند و تفکر محض (ناب) را
تشکیل می دهند.
۲۱
· فهم، بی اعتنا به اینکه به چه می اندیشد و چگونه
می اندیشد، فقط می تواند در این فرم ها (در مقولات، در مفاهیم محض) بیندیشد.
۲۲
· کلیه پیوندهای تصور ممکنه را فقط می توان مبتنی
بر این فرم ها دانست.
· این فرم ها قوانین فهم اند.
۲۳
· فهم در این فرم ها و بنا بر این فرم ها حرکت می
کند.
۲۴
· مفاهیمی که تفکر محض را امکان پذیر می سازند،
علاوه بر این، همزمان فرم های کردوکار ترکیبگر فهم اند.
۲۵
· سؤال این است که وحدت حسیت با فهم در روند شناخت
چگونه صورت می گیرد؟
۲۶
· کانت در جواب به این سؤال می گوید:
· با پیاده کردن مفاهیم محض فهم، با پیاده کردن
مقولات بر مواد معرفتی عرضه شده با حسیت.
۲۷
· فهم با فرم های مقولتی اش، تنوع (کثرت) عرضه
شونده در نگرش را با وحدت ترکیبی (سنته تیکی) مرتبط می سازد و بدین طریق، نگرش صرف
را به شناخت استحاله می بخشد:
· «خودپویی تفکر ما الزامی می سازد که تنوعات (مواد
معرفتی حسی) عرضه شده در نگرش، نخست به نحوی از انحا نفوذ کنند، دریافت شوند و
مرتبط شوند تا از آنها شناخت تشکیل یابد.»
۲۸
· کانت این عمل فهم را سنتز (ترکیب) می نامد:
· «من ترکیب به عام ترین معنا را، عملی می دانم که
تصورات مختلف را به همدیگر می افزاید و تنوع آنها را به شناخت استحاله می بخشد.»
· (کانت، «نقد خرد محض»، ص ۱۰۲)
۲۹
· تنها ترکیب متنوعات (مواد معرفتی حسی متنوع) به
شناخت منجر می شود و ما «باید توجه خود را در وهله اول بدان معطوف داریم، اگر راجع
به نخستین منشاء شناخت مان می خواهیم قضاوت کنیم.»
۳۰
· شناخت به معنی واقعی کلمه در قاموس کانت، همواره
عبارت است از «اتصال، پیوند، ترکیب.»
· (کانت، «نقد خرد محض»، ص ۱۰۳)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر