پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هفتم
اعلام فلسفی استقلال انسان
توسط ایمانوئل کانت
ایمانوئل کانت
(۱۷۲۴ ـ ۱۸۰۴)
برجسته ترین نماینده
فلسفه کلاسیک آلمان
پیشگفتار
قسمت دوم
۱
· برخورد کانت با علوم طبیعی مته متیکی (ریاضی) در
فرم نیوتونی اش، تعیین کننده می گردد.
۲
· علوم طبیعی مته متیکی در فرم نیوتونی اش به کانت
اطمینان می بخشد که بر تار و پود واقعیت عینی قانونمندی (قانونمندی طبیعی) حاکم
است.
۳
· برای کانت، پیش شرط صرفنظرناپذیر هر علم، وجود
حقیقت مبتنی بر قانونمندی ـ طبیعی قابل شناخت است.
۴
· ضمنا برای کانت، علوم طبیعی آن زمان، به مثابه
علم به طور کلی بود و متد علم الاشیایی (علوم طبیعی) به مثابه سرمشق و الگو.
۵
· کانت اینجا در هماهنگی کامل قبل از همه با سنت فلسفه راسیونالیستی قرن
۱۷ و ۱۸ قرار دارد که مفهوم شناختش را از علوم طبیعی جدید و به عبارت دیگر از اتکا
بدان کسب می کند.
۶
· فلسفه راسیونالیستی قرن ۱۷ و ۱۸ را به حق، فلسفه
مته متیکی ـ مکانیکی نیز نامیده اند.
۷
· برای اینکه آن، بسان علوم طبیعی آن زمان، وضوح و
علمیت را ماهیتا در فرم اثباتی هندسه اقلیدوسی می یافت و همه حوادث را نهایتا ناشی از انتقال حرکت
اجسام کیفیتا یکسان می دانست.
۸
· این دال بر وجود رابطه تنگاتنگ میان فلسفه و
علوم طبیعی این زمان است.
۹
· علوم طبیعی در این رابطه، نه تنها به لحاظ زمانی
بخش پیشقراول، بلکه ضمنا بخش تعیین کننده و مسلط بوده است.
۱۰
· بر طبق این، آماج فلسفه را طرح ریزی تصویر روشن
و واضح از واقعیت تشکیل می دهد.
· آنهم به کمک اصول اسلوبی (متدیکی) علوم طبیعی ـ
ریاضی.
۱۱
· هدف، بارآورسازی متد مته متیکی معتبر در علوم
طبیعی برای فلسفه و گسترش این متد مته متیکی به درجه ابزار شناخت معتبر العام واقعیت عینی در کلیه عرصه هایش بود.
· مراجعه کنید به تره در، «کانت و اثبات کیهان
شناسی. کیهان شناسی و فیزیک کیهانی بر مبنای نیوتونی» در «انقلاب نوع تفکر»، ص ۳۵)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر