پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
هنجار
ادامه
۲۳
·
هنجارها از این رو، در تحلیل نهایی در پیوندی قرار می گیرند
که با روند مادی حیات متعین (دترمینه) می شود.
۲۴
·
هنجارها به همین دلیل، حاوی خصلت تاریخی و طبقاتی اند.
۲۵
·
هنجارها بسته به اینکه از کدامین منافع طبقاتی نشئت می
گیرند و پیشبردشان با کدامین منافع طبقاتی مطابقت دارد، نقش مترقی، انقلابی و یا
ارتجاعی بازی می کنند.
۲۶
·
هنجارها در مطابقت با توسعه مناسبات تولیدی و مناسبات
طبقاتی تغییر می یابند، پدید می آیند، از بین می روند، نوسازی می شوند، بازتعریف
می شوند (معنی شان عوض می شود) و بازتفسیر می شوند.
۲۷
·
هنجارهای معینی می توانند برای مدت درازی اعتبار خود را حفظ
کنند.
·
اگر مناسباتی که شالوده شان را تشکیل می دهند، حفظ شوند.
۲۸
·
در عرصه هنجارها، پیشرفت تاریخی ئی هم وجود دارد که انعکاس
پیشرفت تاریخی عام است که بر شانه های توده های مترقی، زحمتکش و تحت استثمار حمل می
شود و خود را در هنجارهای به اصطلاح انسانی ـ عام تبیین می دارد.
۲۹
·
هنجارها فقط در پیوند جامعه ای ـ تاریخی فوق الذکر می
توانند درک شوند، توضیح داده شوند، به چالش علمی کشیده شوند و استدلال و اثبات علمی
شوند.
۳۰
·
تنها راه درست و علمی ـ ماتریالیستی بررسی مسئله هنجارها در
جامعه شناسی همین جا ست.
۳۱
·
هر طرز بررسی دیگر مسئله هنجارها ایدئالیستی و غیرعلمی است.
۳۲
·
بررسی سوسیولوژیکی جنبه های جزئی (جزئیات) مسئله هنجارها
نیز باید از درک فلسفی ـ سوسیولوژیکی فوق الذکر شروع به حرکت کند:
الف
·
مثلا پژوهش هنجارهای مؤثر در اقشار اجتماعی معین
ب
·
مثلا پژوهش هنجارهای مؤثر در سازمان های سیاسی معین
پ
·
مثلا پژوهش تغییر سیستم های هنجاری در اثر تغییرات جامعه ای
ت
·
مثلا پژوهش مؤثریت سیستم های هنجاری معین بر گروه های
اجتماعی و غیره.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر