۱۳۹۸ آبان ۲۷, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۴۹۷)


پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
 
 
شین میم شین  
 
هنجار 
ادامه

۲۳
·    هنجارها از این رو، در تحلیل نهایی در پیوندی قرار می گیرند که با روند مادی حیات متعین (دترمینه) می شود.

۲۴
·    هنجارها به همین دلیل، حاوی خصلت تاریخی و طبقاتی اند.

۲۵
·    هنجارها بسته به اینکه از کدامین منافع طبقاتی نشئت می گیرند و پیشبردشان با کدامین منافع طبقاتی مطابقت دارد، نقش مترقی، انقلابی و یا ارتجاعی بازی می کنند.

۲۶
·    هنجارها در مطابقت با توسعه مناسبات تولیدی و مناسبات طبقاتی تغییر می یابند، پدید می آیند، از بین می روند، نوسازی می شوند، بازتعریف می شوند (معنی شان عوض می شود) و بازتفسیر می شوند.

۲۷
·    هنجارهای معینی می توانند برای مدت درازی اعتبار خود را حفظ کنند.
·    اگر مناسباتی که شالوده شان را تشکیل می دهند، حفظ شوند.

۲۸
·    در عرصه هنجارها، پیشرفت تاریخی ئی هم وجود دارد که انعکاس پیشرفت تاریخی عام است که بر شانه های  توده های مترقی، زحمتکش و تحت استثمار حمل می شود و خود را در هنجارهای به اصطلاح انسانی ـ عام تبیین می دارد.

۲۹
·    هنجارها فقط در پیوند جامعه ای ـ تاریخی فوق الذکر می توانند درک شوند، توضیح داده شوند، به چالش علمی کشیده شوند و استدلال و اثبات علمی شوند.

۳۰
·    تنها راه درست و علمی ـ ماتریالیستی بررسی مسئله هنجارها در جامعه شناسی همین جا ست.

۳۱
·    هر طرز بررسی دیگر مسئله هنجارها ایدئالیستی و غیرعلمی است.

۳۲
·    بررسی سوسیولوژیکی جنبه های جزئی (جزئیات) مسئله هنجارها نیز باید از درک فلسفی ـ سوسیولوژیکی فوق الذکر شروع به حرکت کند:

الف
·    مثلا پژوهش هنجارهای مؤثر در اقشار اجتماعی معین

ب
·    مثلا پژوهش هنجارهای مؤثر در سازمان های سیاسی معین

پ
·    مثلا پژوهش تغییر سیستم های هنجاری در اثر تغییرات جامعه ای

ت
·    مثلا پژوهش مؤثریت سیستم های هنجاری معین بر گروه های اجتماعی و غیره.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر