۱۳۹۸ آبان ۱۳, دوشنبه

پروا و پرواز و پارس و پرخاش (۱۶۰)


جمعبندی
از
مسعود بهبودی

ذهن
آیینه عین است
و
آسمان
آیینه زمین

۱
جنت
در
صور متنوع
واقعا
در زمین وجود داشته است

۲
جنت
اما
به
جهنم
استحاله یافته است

۳
جهنمی
که
به صورت نطفه
در بطن جنت
رشد کرده است و آن را نفی کرده است.

۴
جهنمی که در پله متعالی توسعه جامعه بشری
به نوبه خود
نفی خواهد شد
و
به
جنت
با
کیفیت متعالی تری
استحاله خواهد یافت

۵
قانون دیالک تیک نفی نفی همین است:

نافی منفور اول
خود
منفور خواهد شد
و
به نوبه خود
نفی خواهد شد.

۶
نفی
به
قول هگل
همیشه معین است

۷
نفی
همیشه
نفی دیالک تیکی است
و
نه
نفی مکانیکی
خرکی
آخوندکی

۸
تراژدی های روانسوز یونان باستان
در سوگ کمونیسم آغازین
(جنت واقعا موجود در زمین غمین)
بوده اند.

۹
و جامعه طبقاتی
مثلا فرماسیون برده داری
جهنم واقعا موجود بوده است.

۱۰
جنت و جهنم از زمین به آسمان
رفته اند
از عین به ذهن رفته اند.
مریم بهاری
من مریم هستم
نوه آبا
هدفم از ایجاد این پیج
آشنا نمودن شما با تهران قدیم است من و آبا شما را میبریم توی کوچه پس کوچه های تهران قدیم داخل خانه های قدیمی شصت یا هفتاد سال قبل .
ماجراهای منو آبا را دنبال کنید تا خودرا درطهران قدیم سوار ماشین دودی، باغ طوطی، کافه نادری، قنادی یاس بهارستان بیابید.

۱
ما با اثری از مریم بهاری
چند ساعت قبل آشنا شده ایم
و
ارزیابی مان در حد چند سطری است که از قصه ای از قصص او خوانده ایم.

۲
مریم بهاری
به
نظر ما
از سر تا پا
نویسنده است.

۳
به عبارت دقیقتر
هنرمند است.

۴
هنر یکی از فرم های متنوع شناخت و شعور است.

۵
هنر
مثل علم (فیزیک، شیمی، ریاضی، بیولوژی و غیره) است که فرم دیگری از شناخت و شعور است

۶
هنر
مثل فلسفه است که فرم دیگری از شناخت و شعور است

۷
هنر
مثل فقه و یا تئولوژی و یا میتولوژی (علم الاساطیر) است که فرم دیگری از شناخت و شعور است

۸
تفاوت اثر هرنی با اثر علمی و فقهی و فلسفی
چیست؟

۹
شیمیست می تواند
چیزهایی شبیه همین حرف های مریم بزند:
پیج من برای آشناسازی شما با طرز تشکیل آب و نان و خر و خربزه و خرما و غیره است.

۱۰
هنرمند
اما
نمی تواند پیشاپیش بداند که اثر هنری اش چه خواهد بود.
البته اگر هنرمند باشد و نه مدعی هنرمندی.
چون هر گردی گردو نیست.
هر مدعی شاعری
شاعر نیست
هر چیز منظوم
شعر نیست.

۱۱
اثر هنری
اصولا و اساسا
خودجوش است ونه حساب شده و پیشاپیش تعیین شده و آگاهانه.

۱۲
کسی برای یادآوری و معرفی شهری و یا روستایی و یا کسی و چیزی
قصه نمی نویسد
شعر نمی سراید
نقاشی نمی کشد
تندیس نمی سازد
تصنیف نمی سازد
ترانه نمی خواند
تاز نمی زند.

در غیر این صورت
اثرش
سلب هنریت
می شود.

چیزی سفارشی می شود

چیزی صنعتی و فنی می شود.

تندیس ساز به کوزه گر
تنزل می یابد.

نویسنده به عریضه نویس تنزل می یابد.

۱۳
آثار هنری به هنرمند
تحمیل می شوند.

یعنی به دلخواه
تشکیل نمی یابند.

۱۴
شاعر اگر شعری را نسراید
شاید جنون بگیرد.

۱۵
فرق شاعر با شارلاتان همین جا ست.

۱۶
فرق قصه نویس با عریضه نویس همین جا ست.

۱۷
این روح دستخوش آشوب هنرمند است که او را به نوشتن برمی انگیزد.

۱۸
قصه او
تقطیر محتوای تلنبار شده ی روح دستخوش جوش و خروش و غلیان و فوران و آشوب است

۱۹
عظمت و اهمیت آثار هنری هم همین جا ست.

۲۰
در آثار هنری طبیعت و جامعه و انسان
بازتولید هنری می شوند.

۲۱
تندیس نیما
چیزی بیشتر از نیما ست.

۲۲
تدیس نیما = نیما + نتیجه انعکاس نیما در آیینه روح هنرمند تندیس ساز

۲۳
تندیس نیما = بازتولید نیما در فرم هنری اش است
چیزی بیش از نیما ست

۲۴
خلایق خیال می کنند که قصه برای تفنن تحریر می یابد و خوانده می شود
به همین دلیل زیر شعرو قصه و تندیس و نقاشی و ترانه
می نویسند
هورا
لذت بردیم
بروید آثار هنرمندان دیگر را بخوانید تا علامه شوید
مارک تواین
من دوست ندارم خودم را درگیر مسئله بهشت یا جهنم بکنم.
چون در هر دو قسمت دوستان خوبی دارم
۱
منظور از مفاهیم جنت و جهنم چیست؟

۲
مفاهیم اصلا چیستند و چگونه تشکیل می شوند؟

۳
مثال:
مقهوم کرگدن، درخت، دختر و الی آخر
چگونه تشکیل شده اند؟

۴
بنی آدم
نرگس و نیر و مهین و میترا و غیره را دیده
خصوصیات و مشخصات منحصر به فرد آنها را مورد صرفنظر قرار داده
و
وجه مشترک آنها را جدا کرده و بدان بلافاصله نام داده است:
مفهوم دختر به زبان فارسی و گرل به زبان انگلیسی و گیز به زبان آذری و ...

مفهوم
محتوای این اسامی به زبان های مختلف
است.

۵
یعنی میان واژه و مفهوم
رابطه فرم و محتوا (ظرف و مظروف) برقرار است.

۶
فرم و یا اسم و یا نام
مادی
است.
روی کاغذ می نشیند. دیده می شود. شنیده می شود و ...

۷
مفهوم
اما مجرد است
انتزاعی است.
فکری است و نه مادی.
نامرئی است
نامحسوس است.
فقط در ذهن ما وجود دارد.

۸
برای رسیدن از مفهوم مجرد و انتزاعی دختر به دختران مادی و عینی و مشخص
باید از ذهن بدر شد و به عالم واقع خارج از ذهن آمد و با نرگس و نیر و مهین و میترا و غیره آشنا شد.

۹
جنت و جهنم نیز مفاهیم اند که جامه واژه پوشیده اند.

۱۰
اگر طرز تشکیل مفهوم دختر را فهمیدیم
اکنون باید پرسید
مفاهیم جنت و جهنم
چگونه تشکیل شده اند؟


اکبر درویش

ما را ببخشایید
درد نان داشتیم
که نتوانستیم
درد ایمان داشته باشیم

۱
بخشایش
و
بخشودن
به معنی در گذشتن از جرم و گناه و تقصیر کسی و عفو او ست.

۲
در این شعر درویش
دیالک تیک نان و ایمان
مطرح می شود.

۳
دیالک تیک نان و ایمان
فرمی از بسط دیالک تیک ماده و روح و یا وجود و شعور است.

۴
شعور و یا روح چیست؟

۵
شعور
انعکاس (عکس اندازی) وجود است.

۶
انعکاس (عکس اندازی و عکس برداری)
خاصیت ماده و یا وجود است. (ولادیمیر لنین، حکیم پرولتاریا)

۷
این بدان معنی است که همه چیزهای هستی از ذره تا کاینات
آیینه یکدیگرند و در همدیگر منعکس می شوند.

۸
تئوری انعکاس
یکی از مهم ترین تئوری های مارکسیسم ـ لنینیسم (ایده ئولوژی پرولتاریا) است.

۹
در هلند
پروفسور فیلسوفی روی این تئوری
سال های سال است که کار می کند.

۱۰
وجودی
نمی تواند بدون شعور درخور خود وجود داشته باشد
و
شعوری نمی تواند بدون وجود درخور خود
وجود داشته باشد.

۱۱
یعنی
نان
خواه و ناخواه
با
ایمان درخور خود
همراه است.

۱۲
در وجود شعور (مثلا ایمان، اندیشه، تصورات، خرافات، توهمات، ایده ئولوژی) در تک تک افراد جامعه بحثی نیست.

۱۳
بحث بر سر فرق و تفاوت و تضاد انواع شعور است.

۱۴
فویرباخ می گفت:
ایمان کاخ نشینان با ایمان کوخ نشینان
تفاوت دارد.

۱۵
راست می گفت:
برای اینکه
طرز تهیه نان در کاخ با طرز تهیه نان در کوخ
تفاوت دارد.

۱۶
محتوای ایمان
را
طرز تهیه نان
یعنی
جایگاه افراد در جامعه
یعنی
تعلقات طبقاتی افراد
تعیین می کند.

۱۷
فریب ظواهر امور را نباید خورد

۱۸
ایمان اربابان جماران نشین
با
ایمان دهاقین و پیشه وران و پرولتاریا
یکی نیست
اگرچه همه به یکسان و به یک قبله
نماز می خوانند.
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر