پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
عینیت
(اوبژکتیویته)
۱۹
·
مبانی شناخت عینی برای جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی
عبارت است از نفوذ در بنیان های مادی پدیده های اجتماعی منفرد.
· یعنی موضعگیری ماتریالیستی
پیگیر.
۲۰
· مبانی شناخت عینی ضمنا در بر گیرنده این حقیقت
امر است که پراتیک، یعنی کرد و کار آماجگرای انسان ها، به مثابه معیار شناخت
سوسیولوژیکی به رسمیت شناخته شود.
۲۱
·
عینیت معارف (شناخت های) سوسیولوژیکی با موضعگیری
اوبژکتیویستی (عینگرایی، بی طرفی) کسب نمی شود.
· عینیت معارف (شناخت های)
سوسیولوژیکی مستلزم موضعگیری جانبدار نسبت به جامعه ـ تئوری ماتریالیستی و
موضعگیری جانبدار در پراتیک جامعه ای است.
۲۲
· جامعه شناسی بورژوایی قادر
به عینیت بخشی کامل به معارف خود نیست.
۲۳
· جامعه شناسی بورژوایی با
محدود سازی امپیریسم (تجربه گرایی) بر تشخیص پدیده های اجتماعی قابل مشاهده از
سویی و با سرهم بندی کردن ایدئالیستی جامعه ـ تئوری عامی از سوی دیگر، فقط از عهده
بررسی یکجانبه جامعه و نمودارسازی به طرز سوبژکتیو رنگ آمیزی شده جامعه نایل می
آید و بس.
۲۴
·
این ضمنا دال بر اشاعه وسیع اوبژکتیویسم (عینگرایی) در جامعه
شناسی بورژوایی است.
· مراجعه کنید به
اوبژکتیویسم (عینگرایی)
۲۵
· امپیریسم (تجربه گرایی) از
بررسی پیوندهای عینی موجود میان حقایق امور منفرد و مناسبات جامعه ای بنیادی
صرفنظر می کند.
۲۶
·
امپیریسم احکام مربوط به ارگانیسم (اندام) جامعه ای کلی را
غیرعلمی قلمداد می کند.
· به این دلیل که این احکام
قابل امتحان تجربی نیستند.
۲۷
· امپیریسم فکر می کند که
معیار تعیین کننده برای عینیت شناخت، دقیقیت (دقیق بودن) متد بررسی است.
۲۸
·
این صرفنظر امپیریسم از شناخت پیوند جامعه ای کلی، امپیریسم
را به موضع دفاع از وضع موجود سوق می دهد و مانع کسب شناخت عینی می گردد.
· مراجعه کنید به جانبداری
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر