۱۳۹۸ آبان ۷, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۴۸۳)


 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  

 
انگیزش
(موتیواسیون)
ادامه

۷۲
·    انگیزه اما با آماج یکسان نیست.

۷۳
·    انسان، برای جامه عمل پوشاندن به آماج نهفته در انگیزه (معنا و هدف عمل)، در مطابقت با نوع و جریان کردوکارهای لازم برای آن، به آماجگزاری های (تعیین آماج های) خاصی مبادرت می ورزد. 

۷۴
·    این آماج های بی واسطه خود را به مثابه وسیله ای برای نیل به آماج اصلی تعیین شده در انگیزه نمودار می سازند.

۷۵
·    اکتیویته واحد دو فرد در کار سوسیالیستی می تواند با آماج های بی واسطه یکسانی (بهسازی کیفیت، به خدمت گیری فن نوین، کاستن از هزینه) حاوی دلایل محرکه متفاوت باشد.
·    مثلا تمایل نیل به منافع مادی شخصی و یا انگیزه ارتقای اعتبار کارخانه.

۷۶
·    از سوی دیگر، انگیزه های یکسان می توانند در مطابقت با شرایط جامعه ای مشخص به اعمال متمایزی منجر شوند.

۷۷
·    دلیل علاقه عظیم جامعه شناسی به مسئله انگیزش در این عدم انطباق آماج با انگیزه (وسیله با هدف) و در تغییرپذیری تعلق اعمال معینی  با انگیزه های معین متعاقب آن عدم انطباق، در واقعیت اجتماعی است.

۷۸
·    با توجه به الزامات پیش بینی آگاهانه و هدایت آگاهانه روندهای جامعه ای، درک و سنجش نتایج عمل (خدمات کاری و غیره) و شرایط عینی آنها کافی نیست.

۷۹
·    برای این کار به شناخت دلایل انگیزشی اساسی طرز عمل مشخص نیاز است.

۸۰
·    قاعدتا برای هر عمل و یا هر کردوکار نه یک انگیزه، بلکه انبوهی از نیات مختلف مؤثر می افتند و از میان آنها این و یا آن انگیزه، اکثر اوقات غالب می آید.

۸۱
·    بنابرین، در هر فرد هیرارشی ئی (سلسله مراتبی) از انگیزه ها وجود دارد که خصلت دینامیکی (پویا) دارند.

۸۲
·    این بدان معنی است که انگیزش را باید به مثابه سیستم انگیزه های متنوع در نظر گرفت.
·    به مثابه سیستم متحرک در خویش که از استقلال نسبی برخوردار است.  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر