محمود سریعالقلم
(متولد ۱۳۳۸ در تهران)
تحلیلی
از
ربابه نون
سی ویژگی که باعث می شوند به هم اعتماد نکنیم
۱
به شخصی که به ما محبت کرده و احترام گذاشته، لطمه می زنیم
۲
اینکه در چه جغرافیایی، چه سخنی را باید بگوییم یا نگوییم، آموزش ندیده ایم
۳
با یک ویژگی منفی، کلیتِ یک فرد را تخطئه می کنیم
۴
ظاهر و باطنِ ما در دوستی، بسیار فاصله دارد
۵
روزی چندین بار حرف مان را تغییر می دهیم
پنجمین دلیل بی اعتمادی اعضای جامعه به همدیگر،
از
دید سریع القلم
تعویض مکرر موضع نظری
است.
پیش بینی ما
درست بود.
به
تحلیل دومین دلیل سریع القلم برگردیم و ایندو دلیل او را ترکیب کنیم:
روزی چندین بار حرف مان را تغییر می دهیم
اینکه در چه جغرافیایی، چه سخنی را باید بگوییم یا نگوییم، آموزش ندیده ایم
هر روز
فرمی از بسط مفهوم فلسفی زمان
است
و
جغرافیا
فرمی از بسط مفهوم فلسفی مکان
است
و
هر دو با هم
محتوای بیت خواجه شیراز است:
هر سخن وقتی (زمان) و هر نکته مکانی دارد.
ما
حدس زده بودیم
که
عامل زمان
را
سریع القلم
می تواند
به
عنوان دلیل دیگری
پس انداز کند.
۲
روزی چندین بار حرف مان را تغییر می دهیم
از
همین فرمولبندی سریع القلم
اولا
فقر مفهومی ترحم انگیز او
آشکار می گردد.
سریع القلم
عاجز از فرمولبندی علمی عندیشه خویش
است.
ثانیا
حواس پرتی سریع القلم
آشکار می گردد.
سریع القلم
دومین دلیل بند تنبانی خود
را
فراموش کرده است:
اینکه در چه جغرافیایی، چه سخنی را باید بگوییم یا نگوییم، آموزش ندیده ایم.
کسی که در هر جایی حرفی می زند،
باید هم بسته به تعداد جا (جغرافیا)
روزی چندین بار حرف خود را تغییر دهد.
۲
روزی چندین بار حرف مان را تغییر می دهیم
این کشف سریع القلم
رئالیستی
است.
ولی
دلیل تعویض پی در پی سنگر نظری توسط اعضای طویله ی جامعه نام
چیست؟
۳
هر سخن وقتی (زمان) و هر نکته مکانی دارد.
تعویض پی در پی سنگر نظری
قبل از همه
به
معنی رعایت رهنمود خواجه شیراز و خود سریع القلم (خواجه جماران و جمکران)
است.
تعویض پی در پی سنگر نظری
ثانیا
به
معنی نداشتن نظر
است:
به
معنی محرومیت از استقلال نظری
است.
وقتی
کسی
توان تفکر مفهومی نداشته باشد،
وقتی
کسی
عاجز از خوداندیشی باشد،
به
همین روز می افتد.
هر جا
بسته به شرایط همانجا موضع نظری درخور می گیرد.
بخش عظیم انرژی و نیروی ایرانی جماعت
صرف کشف نظر حریف مورد نظر
می شود
تا
بتوانند خود را همرنگ فکری حریف سازند
و
حرف های حریف پسند بر زبان رانند.
خیلی ها
حتی
طرز پوشش و رفتار و گفتار خود
را
انطباق می بخشند.
مراجعه کنید
به
عندرزهای فئودالی ایرج میرزا به توله اش.
۴
هر سخن وقتی (زمان) و هر نکته مکانی دارد.
دلیل دیگر تعویض پی در پی سنگر نظری
شرایط عینی حاکم
است.
وقتی
در
طویله ای
«زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد»
چاره دیگری جز تعویض پی در پی سنگر نظری
باقی نمی ماند.
۵
هر سخن وقتی (زمان) و هر نکته مکانی دارد.
دلیل دیگر تعویض سنگر نظری
می تواند
تصحیح نظر خویش
باشد.
اعضای جامعه
می توانند
بسته
به
تجارب جدید خود
و
یا
در
اثر هماندیشی با واسطه و یا بیواسطه
با
همنوع خود،
موضع نظری خود
را
تغییر دهند.
این تعویض سنگر نظری
اولا
خیلی هم خوب است.
ثانیا
می تواند
به
تشکیل هرچه بیشتر اعتماد متقابل
منجر شود:
اعتماد متقابل مبتنی بر جسارت مدنی و حقیقت پرستی (صداقت.)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر