پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
انگیزش
(موتیواسیون)
ادامه
۳۷
·
ناآگاهانه، یعنی آنچه که وقوف بدان در بین نیست، بنا بر
توضیحات فوق الذکر، به مثابه عنصر مکانیسم های محرکه ای آگاهانه، شاخص (مشخص کننده
ی) انسان است.
·
ناآگاهانه، به مثابه عنصر رفتار اندیشنده ـ آماجگزار مبتنی
بر دانش تجربی اجتماعی و مبتنی بر شناخت
است.
۳۸
·
محرکه ها با انگیزه ها (موتیوها) یکسان نیستند.
۳۹
·
انگیزه ها نخست در رابطه شان با اراده به محرکه ی عمل تبدیل
می شوند.
·
اراده ای که انسان ها را به تحقق عملی اهداف تعیین شده در
انگیزه فعال می سازد.
۴۰
·
اکت (کنش) تشکیل اراده به مبارزه سخت و مملو از تضاد میان
انگیزه های مختلف در انسان ها، از طریق تصمیمگیری به نفع قوی ترین انگیزه خاتمه می
بخشد.
۴۱
·
در حالیکه انگیزه ها آماج و سمت و سوی عمل را تعیین می
کنند، یعنی دلیل حرکتی را نمودار می سازند، اراده است که نخست کردوکار واقعی را
پدید می آورد و دلیل محرکه عمل است.
۴۲
·
میان محتوا و قوت انگیزه ها و اراده رابطه متقابل تنگاتنگی
وجود دارد.
۴۳
·
اراده ضمنا نه فقط وابسته به آماجگزاری (انگیزه)، بلکه
وابسته به پیش بینی تخمینی است.
۴۴
·
میان مفاهیم زیر رابطه خاصی وجود دارد:
·
میان انگیزه، منافع، احتیاج و احساس.
۴۵
·
قلمداد کردن حوایج انسان ها به عنوان انگیزه و یا به عنوان
محرکه عمل، بی دلیل است.
۴۶
·
احتیاجات انسان بیانگر وقوف درست و یا غلط او به نقصان
کالاهای مادی و یا فکری معینی اند.
·
احتیاجات بیانگر احساس و یا شناخت ضرورت (جبری) اند تا
انسان در مطابقت با احتیاج مورد نظر، عمل کند.
۴۷
·
احتیاجات عبارتند از درخواست از آن خود کردن (تصاحب)
سوبژکتیو این کالاها.
۴۸
·
احتیاجات بدین طریق خود را به مثابه بنیان مهمی برای انگیزش
نمودار می سازند.
۴۹
·
احتیاجات زمانی به انگیزه توسعه می یابند (تبدیل می شوند)
که با اهداف ارضای شان در رابطه قرار می گیرند.
۵۰
·
احتیاجات و غرایز در حیوانات به طرز بیواسطه ای به مثابه
محرکه واکنش های شان عمل می کنند.
·
اما عمل غیر پاسیو (غیر منفعل) خاص انسانی، همیشه فقط با
آماجگزاری آگاهانه امکان پذیر می گردد.
۵۱
·
نه احتیاجات ارگانیکی آدمیان قوای محرکه رفتار آنان هستند و
نه احتیاجات اجتماعا (جامعتا) توسعه یافته آنها.
۵۲
·
تنها کردوکار روحی (شعورین) سمت بخش و ارادی مبتنی بر سنجش
احتیاجات مشخص و امکانات ارضای آنها به محرکه تبدیل می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر