پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ماتریالیسم
ادامه
۱۱
·
تا کنون
جامعه شناسان به دشواری می توانستند به تمیز پدیده های اجتماعی مهم از پدیده های اجتماعی
بی اهمیت در شبکه بغرنج پدیده های اجتماعی نایل آیند.
·
ریشه
سوبژکتیویسم در جامعه شناسی هم همین جا بوده است.
· جامعه شناسان ضمنا نمی توانستند برای تمیز پدیده
های اجتماعی مهم از پدیده های اجتماعی بی اهمیت، معیاری عینی (اوبژکتیو) پیدا
کنند.
۱۲
·
ماتریالیسم
با اعلام مناسبات تولیدی به مثابه ساختار جامعه ، معیاری کاملا عینی به دست داد و
امکان استفاده از این مناسبات به مثابه معیار عام علمی بر تکرر (تکرار مکرر) قاعده
مندی در جامعه بشری را فراهم آورد.
· مسئله ای که سوبژکتیویست ها در جامعه شناسی بر
سر استفاده از آن اختلاف نظر داشته اند.
۱۳
·
تا زمانی که آنها خود را به مناسبات ایده ئولوژیکی ـ جامعه
ای محدود می ساختند، نمی توانستند به کشف تکرار قاعده مندی در پدیده های جامعه ای
کشورهای مختلف نایل آیند.
·
(منظور از مناسبات ایده ئولوژیکی ـ جامعه ای، مناسباتی است که قبل از تجزیه و تحلیل در ذهن و
ضمیر شان نفوذ کرده اند.
·
طبیعی است که ما همیشه با وقوف (شعور) به مناسبات
اجتماعی (شعور اجتماعی) سروکار داریم و نه
چیز دیگر.)
·
علم آنها
در بهترین حالت توصیف صرف این پدیده ها بود و بس.
· جمع آوری مواد خام بود و بس.
۱۴
·
تحلیل مناسبات جامعه ای مادی بلافاصله، امکان تعیین تکرار
قاعده مندی را در اختیار انسان ها قرار می دهد و امکان تعمیم اوضاع کشورهای مختلف
و رسیدن به مفهوم اصلی فرماسیون جامعه ای را فراهم می آورد.
·
(منظور از مناسبات جامعه ای مادی، مناسباتی است که بدون
نفوذ در ذهن (ضمیر، شعور، روح) انسان ها تشکیل می یابند.
· مثلا انسان ها با مبادله
فراورده های خود وارد مناسبات تولیدی ئی می شوند، حتی بدون وقوف به این حقیقت امر
که با مناسبات تولیدی جامعه ای سر و کار دارند.)
۱۵
·
تنها به
مدد این تعمیم، امکان گذار از توصیف جامعه
ای صرف (و از ارزیابی آنها از منظر ایدئال) به تجزیه و تحلیل سختگیرانه علمی فراهم
آمد.
· بدین طریق به عنوان مثال روشن شد که تفاوت یک
کشور کاپیتالیستی با دیگر کشورها چیست و ضمنا بررسی وجوه مشترک کشورهای مختلف
امکان پذیر گردید.
۱۶
·
ثالثا از
این فرضیه برای اولین بار امکان تشکیل جامعه شناسی علمی از نقطه نظر زیر نیز فراهم
آمد.
· چون ناشی از مناسبات تولیدی دانستن مناسبات
جامعه ای و ضمنا ناشی از سطح توسعه نیروهای مولده دانستن مناسبات تولیدی، بنیان
مستحکمی برای نمودار سازی توسعه فرماسیون های جامعه ای به مثابه روندی طبیعی ـ
تاریخی پدید آمد.
۱۷
·
شکی نیست که بدون چنین نگرشی علم الجامعه ای هم نمی تواند
وجود داشته باشد.»
· (ولادیمیر لنین، «مجموعه
آثار»، جلد ۱، ص ۱۲۹ ـ ۱۳۱)
۱۸
· ماتریالیسم تاریخی بزرگترین دستاورد تفکر فلسفی
و تفکر سوسیولوژیکی محسوب می شود.
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر