پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
II
نسبیت در عرصه شناخت
· نسبیت در عرصه شناخت نیز باید مشخص شود.
۱
·
مثلا هر
مفهوم وقتی نسبی است که بدون نسبت دادن به مفاهیم دیگر نتوان آن را تعریف کرد.
·
مثلا
مفهوم «کودک» احتیاج به مفهوم «والدین» دارد.
۲
· مهمترین مسئله عرصه شناخت مسئله نسبیت حقیقت و
رابطه حقیقت نسبی با حقیقت مطلق است.
۳
·
حقیقت
نسبی، حقیقتی است که فقط در چارچوب سیستم مختصات مادی و یا معنوی معینی اعتبار
دارد.
·
از حقایق
نسبی مکانیک کلاسیک نیوتون حکم زیرین را می توان د نام برد:
·
«جرم هر
جسم، مستقل از وضع حرکت آن است.»
۴
·
تئوری
نسبیت خاص اما برعکس آن، اثبات می کند، که این قانون تنها در مورد سرعت هائی اعتبار
دارد که در مقایسه با سرعت نور ناچیزند.
·
به عبارت
دقیقتر این قانون فقط برای سرعت مساوی با صفر اعتبار دارد.
III
نسبت در اتیک (اخلاق)
· اعتبارهنجارهای رفتاری معین انسان ها نیز می
تواند نسبی باشد:
۱
·
مثلا
هنجارهای رفتاری که در اخلاق رایج اند.
۲
·
تا زمانی
که استثمار وجود دارد، تا زمانی که جامعه به طبقات متخاصم تقسیم شده، هنجارهای
اخلاقی مطلق نمی توانند وجود داشته باشند.
۳
·
شیوه رفتاری
که در رابطه با هنجار اخلاقی طبقه اجتماع معینی صحیح به شمار می رود، می تواند در رابطه
با هنجار اخلاقی طبقه اجتماعی دیگر خطا باشد.
۴
· قبول وجود سیستمی از هنجارهای اخلاقی مطلق (از
قبیل فرامین مقوله ای کانت) که مستقل از خاستگاه طبقاتی، سطح توسعه اجتماعی و غیره
اعتبار داشته باشند، از ویژگی های سیستم های اخلاقی مختلف متعلق به ایدئالیسم است.
· مراجعه کنید به هنجار
· در هر حال، مفهوم نسبی برای تعیین خود به مفهوم
مطلق نیاز دارد.
· مطلق و نسبی در وحدت دیالک تیکی با هم قرار
دارند.
· مراجعه کنید به مطلق، دیالک تیک مطلق و نسبی
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر