پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
بازارپژوهی
ادامه
۷
· بازارپژوهی با پیش بینی
بازار (بازارپیش بینی)، با مشاهده سیستماتیک (منظم) بازار، با بررسی های خاص بازار،
مبانی لازم را برای بیلان اقتصادی ـ ملی، برای پلان بندی (برنامه ریزی) در زمینه تولید
کالاها و برای تدارک و اجرای سیاست بغرنج و اکتیو عرضه (فروش) در صنعت و تجارت فراهم می آورد.
۸
· بازارپژوهی به بررسی
قانونمندی های اقتصادی، فنی، پسیکولوژیکی، سوسویولوژیکی، فیزیولوژیکی، اقتصادی ـ
اجتماعی وغیره بازار و وابستگی ها و تأثیرات متقابل این قانونمندی ها می پردازد.
۹
· بازارپژوهی به همین دلیل
از متدها و روش های مختلفی برای پژوهش روابط بازاری و فاکتورهای مؤثر آن بهره برمی
گیرد.
۱۰
· متدها و روش های بازارپژوهی
از جمع آوری و تهیه داتاهای مقدماتی از نوع آماری متنوع شروع می شوند و به متدها و
روش های ایستاتیستیکی ـ مته متیکی (آماری ـ ریاضی) از قبیل محاسبه گرایشی، محاسبه
نزولی و محاسبه تخمینی (کررلاسیون) و متدهایی از بررسی که سوبژکت را مورد توجه
قرار می دهند، مثلا متدهای بررسی که در پژوهش های سوسیولوژیکی (جامعه شناسی) و
پسیکولوژیکی رایجند، می رسند.
۱۱
· وسایل مدرن جمعبندی داتاها
و حلاجی داتاها از قبیل فن محاسبه، امکان استفاده از روش های پیچیده مثل محاسبه
مدل، محاسبه ماتریس، برنامه ریزی خطی و
دینامیکی روندهای بازار را فراهم می آورند.
۱۲
· مفهوم به اصطلاح «بازارپژوهی»
در ادبیات سوسیولوژیکی بورژوازی به طرق مختلف تعریف می شود.
۱۳
·
مفهوم به اصطلاح «بازارپژوهی»
در زمینه بازارپژوهی کارخانه ای رواج وسیع
دارد.
·
اما برای بازارپژوهی در زمینه اقتصاد ملی از مفهوم «وضعیت
اقتصادی» (کنیوکتور) پژوهی استفاده می شود.
· به عوض بازارپژوهی، گاهی
هم از مفهوم «عرضه (فروش) پژوهی» (بویژه در صنعت) استفاده می شود.
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر