۱۳۹۸ مرداد ۷, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۴۲۸)

پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  


بازارپژوهی
ادامه

۷
·    بازارپژوهی با پیش بینی بازار (بازارپیش بینی)، با مشاهده سیستماتیک (منظم) بازار، با بررسی های خاص بازار، مبانی لازم را برای بیلان اقتصادی ـ ملی، برای پلان بندی (برنامه ریزی) در زمینه تولید کالاها و برای تدارک و اجرای سیاست بغرنج و اکتیو عرضه (فروش)  در صنعت و تجارت فراهم می آورد.

۸
·    بازارپژوهی به بررسی قانونمندی های اقتصادی، فنی، پسیکولوژیکی، سوسویولوژیکی، فیزیولوژیکی، اقتصادی ـ اجتماعی وغیره بازار و وابستگی ها و تأثیرات متقابل این قانونمندی ها می پردازد.

۹
·    بازارپژوهی به همین دلیل از متدها و روش های مختلفی برای پژوهش روابط بازاری و فاکتورهای مؤثر آن بهره برمی گیرد.

۱۰
·    متدها و روش های بازارپژوهی از جمع آوری و تهیه داتاهای مقدماتی از نوع آماری متنوع شروع می شوند و به متدها و روش های ایستاتیستیکی ـ مته متیکی (آماری ـ ریاضی) از قبیل محاسبه گرایشی، محاسبه نزولی و محاسبه تخمینی (کررلاسیون) و متدهایی از بررسی که سوبژکت را مورد توجه قرار می دهند، مثلا متدهای بررسی که در پژوهش های سوسیولوژیکی (جامعه شناسی) و پسیکولوژیکی رایجند، می رسند.

۱۱
·    وسایل مدرن جمعبندی داتاها و حلاجی داتاها از قبیل فن محاسبه، امکان استفاده از روش های پیچیده مثل محاسبه مدل، محاسبه ماتریس، برنامه ریزی خطی  و دینامیکی روندهای بازار را فراهم می آورند.

۱۲
·    مفهوم به اصطلاح «بازارپژوهی» در ادبیات سوسیولوژیکی بورژوازی به طرق مختلف تعریف می شود.

۱۳
·     مفهوم به اصطلاح «بازارپژوهی» در زمینه  بازارپژوهی کارخانه ای رواج وسیع دارد.
·    اما برای بازارپژوهی در زمینه اقتصاد ملی از مفهوم «وضعیت اقتصادی» (کنیوکتور) پژوهی استفاده می شود.
·    به عوض بازارپژوهی، گاهی هم از مفهوم «عرضه (فروش) پژوهی» (بویژه در صنعت) استفاده می شود.

پایان 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر