پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین
گوتلوب فرگه (فره گه)
(۱۸۴۸ ـ ۱۹۲۵)
فیلسوف، ریاضی دان و منطق دان آلمانی
توسعه دهنده زبان فرمال و دلایل
فرمال
که
بنیانی برای فن کومپیوتر و انفرماتیک
کنونی اند.
برتراند راسل و لودویگ ویتگن اشتاین
متأثر از او بوده اند.
آثار:
فونکسیون و مفهوم
مفهوم و شیئ
فونکسیون به چه معنی است؟
۱۹
· ما اندیشه در نظرگرفتن مفاهیم به مثابه طبقه
خاصی از فونکسیون ها را مدیون گوتلوب فرگه هستیم.
۲۰
· فرمول زیر متناسب با نظریه او ست:
· B (x)
·
(x) با (B) رابطه عنصری دارد.
۲۱
· این فرمولبندی، به طور انتزاعی، دیالک تیک عام و منفرد را بازگو می کند.
· مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام
۲۲
· طبقه (B) و یا مسند (B) وجود «در خود» و «برای خود» ندارد، بلکه تنها به برکت افراد (x) وجود دارد و عناصر طبقه (x) و یا عناصر افراد (x) حاوی خواص (B) اند.
۲۳
· بنابرین، عام تنها در منفرد وجود دارد.
۲۴
· پیدایش متغیرها حاکی از عامیت (عام بودن) مفهوم
است.
۲۵
· بدین طریق می توان هم بطلان درک ایدئالیسم عینی از ماهیت مفهوم را اثبات کرد و هم بطلان
درک نومینالیستی از آن را.
· مراجعه کنید به ایدئالیسم، نومینالیسم
۱
مفهوم
از
نقطه نظر ایدئالیسم عینی
۱
· ایدئالیسم عینی بر آن است که مفاهیم حاوی ماهیت
مجرد روحی اند و موجودیت «در خود» و «برای خود» دارند.
· یعنی بدون نیاز به چیزهای منفرد، به طور مستقل و
خودکفا وجود دارند.
۲
· ایدئالیسم عینی رابطه چیزهای منفرد با مفاهیم را در سهیم بودن چیزهای
منفرد در این ماهیت مجرد روحی می داند.
۲
مفهوم
از
نقطه نظر نومینالیسم
۱
· نومینالیسم اما برعکس، مفاهیم را با واژه ها (یعنی با فرم و قالب
وجودی آنها) یکی می گیرد و وجود عام و مستقل آنها را منکر می شود.
۲
· از نقطه نظر نومینالیسم
فقط چیزهای منفرد وجود دارند و مفاهیم (یعنی واژه ها) جمعبندی ئی از چیزهای منفرد هستند.
۳
· درک فوق الذکر ایدئالیسم عینی از مفهوم به لحاظ
منطقی یک فرضیه اضافی و زاید است.
۴
· درک نومینالیسم از مفهوم را اما نمی توان بدون
دچار شدن به تناقض به مورد اجرا در آورد:
·
چون هر
واژه نیز در تحلیل نهائی یک واژه منفرد است.
۵
· ما نمی توانیم واژه واحدی را برای علامتگذاری
چیزهای مختلف مورد استفاده قرار دهیم.
· برای اینکه هر واژه فقط یک بار وجود دارد.
۶
· نومینالیسم باید برای اجرای نظریه خود، علیرغم
پیش شرط اساسی خویش، چیز عامی بنام زبان را بپذیرد.
۷
· اغلب گفته می شود که مفهوم، بیانگر ماهیت چیزها ست.
۸
· اما به کمک یک مفهوم می توان طبقه ای از چیزها
را هم نام برد که عناصر متشکله شان فقط به طور غیرماهوی با هم یکسان اند.
۹
· بنابرین، تعریف
مفهوم، به مثابه تعیین ثوابت (ثابت های) فکری، عامتر و دقیقتر به نظر می رسد.
۱۰
· مفهوم در طبقه ای از افراد و یا گروه ها شامل
آنی می شود که در گذار از یک عنصر طبقه به عنصر
دیگر ثابت می ماند و بدین معنا ماهوی است.
۱۱
· این نظر با نظر رایج در ریاضیات که حاوی
دقیقترین سیستم مفهومی است، مطابقت دارد:
· مفهوم سازی یعنی کشف ثوابت (ثابت ها).
۱۲
· میان مفاهیم، روابط متنوعی می توانند وجود داشته
باشند.
۱۳
· جنبه منطقی ـ صوری این روابط را منطق مدرن به وسیله منطق
مسندی مورد بررسی قرار می دهد.
۱۴
· پیدایش، توسعه و تغییر
مفاهیم، که در تضادهای دیالک تیکی فرم مفهومی پیدا کرده اند، تشکیل دهنده
حوزه منطق دیالک تیکی اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر