۱۳۹۸ اردیبهشت ۲۳, دوشنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۳۰)

 

شین میم شین



نه اندیشه مادرزاد وجود دارد

و

نه اندیشیدن مادرزادی.

اندیشیدن

را

باید مثل هرعلم،

در روندی دشوار فراگرفت.





شیخ سعدی

(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)

(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص ۱۱ ـ ۱۵)


















 

۱     
چو مشرف دو دست از امانت بداشت
بباید بر او ناظری بر گماشت

معنی تحت اللفظی:
اگر مباشر و یا ناظر
امین نباشد،
باید
تحت کنترل قرار داده شود.

سعدی
 در
 این بیت شعر،
 برای جلوگیری از فساد کارگزاران دولتی،
کنترل آنها
را
 پیشنهاد می کند.

این ایده سعدی نیز در همه کشورهای متمدن جهان معاصر
به
مورد اجرا
گذاشته شده  است.

البته با کنترل صرف نمی توان جلوی فساد اداری را سد کرد.

بهترین مکانیسم کنترل،
 تشکیل تقوای روحی
است
که
 بر
تنه ی خردی تنومند
سر بر می کشد.

خرد تنومند
مکانیسمی
به وجود می آورد
 که
فرد
 از
رضایت خاطر و غنای غول آسا
 سرشار
و
 از
حرص و آز
تهی می شود
و
غرایز نفسانی
را
به بند می کشد.

ما
به
این ایده
در
 فلسفه نیما برخورد می کنیم
و
به
 انسان هایی از این دست،
در
اعضای حزب توده
در
مقیاس ملی
و
به
ارنستو چه گوارا
در
مقیاس جهانی.

روایت می کنند
که
در
سال هی ۲۰
ریاست امور مالی
در
واحدهای تولیدی، کارخانجات، ادارات و شرکت ها
به
عهده اعضای حزب توده
گذاشته می شد.

چون
امانت (امین بودن) توده ای ها
معروف خاص و عام بوده است.

اخلاق سوسیالیستی
اعضای جامعه
را
پارسا و پاکدامن
می سازد.

در
کوبا
نیز
مسئولیت امور بانکی و مالی کشور
به
عهده ارنستو چه گوارا
گذاشته شده بود.

۲
خداترس باید امانتگزار
امین، کز تو ترسد، امینش مدار

معنی تحت اللفظی:
امانت گزار (امانتدار) باید از خدا بترسد و نه از سایه خدا

سؤال

سعدی
 در
این بیت شعر،  
  برای تربیت انسان های امین،
دیالک تیک ب
را
به شکل دیالک تیک خ  و سایه خداترسی مطرح می کند
و
نقش تعیین کننده
 را
 از
 آن خداترسی
 می داند.

جواب

سعدی
 در
این بیت شعر،  
  برای تربیت انسان های امین،
دیالک تیک بیم
را
به شکل دیالک تیک خداترسی و سایه خداترسی مطرح می کند
و
نقش تعیین کننده
 را
 از
 آن خداترسی
 می داند.

۳
سعدی
 در
 دیالک تیک غریزه و عقل،
نقش تعیین کننده
را
در
اختیار غریزه بیم قرار می دهد
 و
 برای عقل تره هم خرد نمی کند.

اتفاقا
بر خلاف پندار سعدی،
غریزه بیم از سایه خدا
 نیرومندتر از غریزه بیم از خود خدا ست.

چون
خدا
 اولا
 به محض سوء ظنی سر از تن حریف جدا نمی کند،
 ثانیا
خدا
 در توبه
را
 به
روی بندگانش
۲۴ ساعته
باز می گذارد.

می توان گفت
که
بیم از خدا،
دیالک تیک بیم و امید
است،
 ولی
 بیم از سایه خدا،
بندرت روزنه امیدی به روی کسی
 باز می کند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر