۱۳۹۸ اردیبهشت ۱۵, یکشنبه

تأملی در «تزهايی راجع به فويرباخ» (۱۱)



تزهايی راجع به فويرباخ
کارل مارکس
اديت شده توسط انگلس
ترجمه و تحلیل
از
شین میم شین


 
  تز سوم
 
۱
آموزه ماتریالیستی فویرباخ
در
زمینه تغییر شرایط و تربیت،
فراموش می کند
که
شرایط 
توسط انسان ها تغییر می یابند
و
مربی
(تربیت کننده)
خودش
باید
تربیت شود.
 
می توان گفت 
که
مارکس
در 
این جمله تز سوم
دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت
را
به شکل دیالک تیک مربی و مربا (تربیت کننده و تربیت شونده) بسط و تعمیم می دهد.
 
سؤال
این
است
که
در
دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت
(مربی و مربا)
نقش تعیین کننده از آن کدام قطب دیالک تیکی است؟
 
پاسخ
به
این پرسش 
دشوار نیست.
 
نقش تعیین کننده
در
هر کودکستان
از 
آن مربی
 است.
 
۲
آموزه ماتریالیستی فویرباخ
در
زمینه تغییر شرایط و تربیت،
فراموش می کند
که
شرایط 
توسط انسان ها تغییر می یابند
و
مربی
(تربیت کننده)
خودش
باید
تربیت شود.
 
محتوای معنوی این جمله مارکس
اما
چیز دیگری است.
 
نیت و هدف و آماج مارکس
در
این جمله تز سوم 
نه
توضیح دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت
و
نه
بسط و تعمیم آن
به شکل دیالک تیک مربی و مربا (تربیت کننده و تربیت شونده)،
بلکه تأکید بر چیز دیگری است.
 
چون
مارکس
«باید»
را
وارد معرکه دیالک تیکی اوبژکت ـ سوبژکت
   مربی و مربا
 (تربیت کننده و تربیت شونده)
می کند.
 
اما
در
این تأکید مارکس بر تربیت سوبژکت (مربی)
چه نکته باریکتر از مو نهفته است؟
 
سؤال
این است
که
مربی مربی
(تربیت کننده مربی)
کیست و یا چیست؟
 
سوبژکت سوبژکت پرور
در
جامعه بشری
کیست و یا چیست؟
 
۳
و
مربی
(تربیت کننده)
خودش
باید
تربیت شود.
 
اگر دقت کنیم،
در
جامعه بشری
جز
شرایط مادی و شرایط فکری (روحی)
جز
شرایط اوبژکتیو و شرایط سوبژکتیو
کس و چیز دیگری
در
دیدرس نیست.
 
یعنی
مربی مربی
و
یا
سوبژکت سوبژکت پرور
فقط
می تواند
شرایط مادی جامعه
باشد.
 
این
اما
به چه معنی است؟
 
۴
و
مربی
(تربیت کننده)
خودش
باید
تربیت شود.
 
مارکس
به
تجربه می داند 
که
در
هر کودکستانی
مربی 
قبل از نیل به مقام مربی
مربائی
است.
 
همین دانش تجربی
را
مارکس
از
عرصه پداگوژیکی (تربیتی)
وارد عرصه جامعه ای می کند.
 
نتیجه این می شود
که
سوبژکت تاریخ 
(انسان به مثابه فاعل جامعه ساز و جامعه دگرگون ساز) 
خودش
باید 
تربیت شود.
 
قبل از ادامه تحلیل
بهتر 
است
به
این سؤال 
جواب دهیم
که
مربی مربی کودکستان و مدرسه و دانشگاه و خانه و کارخانه و اداره و ارتش و غیره
کیست و یا چیست؟ 
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر