پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
مخابرات
(کمونیکاسیون، مبادله اطلاعات، هماندیشی)
ادامه
۱۹
·
اگر قرار بر این باشد که مبادله اطلاعات مبتنی بر علائم
میان دو هماندیش اجتماعی صورت گیرد، در آن صورت باید گنجینه علامتی با معانی مشترک
فی مابین پر شود.
· یعنی با مجموعه ای از
عناصر مشترک آندو پر شود.
۲۰
· مخابرات مبتنی بر علائم
زبانی مبادله شونده می تواند به مثابه گشتاور فونکسیونال (کارکردی) نمودار گردد.
۲۱
· مخابرات به مثابه پدیده ای
جامعه ای (اجتماعی) در دو نوع متفاوت زیر عرض اندام می کند:
الف
· مخابرات اولا می تواند به
رابطه خاص طبیعت با جامعه مربوط باشد که مربوط می شود که آماجش روند تحول طبیعت
است.
ب
·
مخابرات ثانیا می تواند درونجامعه ای و میانانسانی باشد و
در خدمت تشکیل تفاهم میان اعضای جامعه باشد.
· در این صورت، مخابرات به
مثابه روند مبادله معارف (شناخت ها) (تصاویر سمانتیکی واقعیت عینی)، فرامین،
هنجارها و ارزیابی ها به مدد علائم تلقی می شود که به قصد تحول بخشیدن به طبیعت به
برکت اثرگذاری مبتنی بر همکاری صورت می گیرد.
۲۱
· مخابرات گشتاور ماهوی کلیه
روندهایی است که با شناخت جامعه ای (اجتماعی) در رابطه اند.
۲۲
· برای اینکه بدون مخابرات،
انعکاس واقعیت عینی در آیینه ضمیر آدمی محال است.
۲۳
· بدون مخابرات، نه مبادله
نظر امکان پذیر است، نه تصدیق نظر و نتیجتا نه کاربست معارف افراد انسانی.
۲۴
· مخابرات در عین حال،
گشتاور ماهوی همکاری در کار و نتیجتا پیش شرط لازم برای وجود جامعه ای افراد
انسانی است.
۲۵
· ایندو جنبه مخابرات وحدت
دیالک تیکی با هم تشکیل می دهند که به مثابه گشتاوری ماهوی، محتوای پراتیک جامعه
ای (اجتماعی) را تشکیل می دهد.
۲۶
· روند تولید جامعه ای و
استفاده از علائم به قصد تشکیل تفاهم (مخابرات) به طرز ژنه تیکی و فونکسیونال با
هم پیوند دارند.
۲۷
· نقش تعیین کننده در این رابطه
متقابل دیالک تیکی از آن روند تولید جامعه ای است.
۲۸
· روند تولید جامعه ای تعیین
کننده ی وسیله و هدف مخابرات است.
۲۹
· شناخت و روند مخابرات در
حرکت جامعه ای، دو طرف روند تنظیم در روند جذب و دفع جامعه ای با طبیعت اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر