جمعبندی
از
مسعود بهبودی
بایز افروزی
جنایت انفال و ناسیونالیست های کرد
این روزها رسانه های جمعی کردستان عراق
این روزها رسانه های جمعی کردستان عراق
سخت مشغول شیون و واویلا در باره ی انفال هستند
و
مقامات محلی اقلیم کردستان هم،
از
مسعود بارزانی گرفته تا رئیس انجمن فلان روستای دورافتاده،
با
ارسال
پیام های سوزناک
به
بازماندگان این جنایت هولناک
دلداری می دهند
و
جنایتکاران را لعن و نفرین می کنند...
انفال
نام سلسله عملیات
جنایتکارانه ای بود
که
دولت صدام حسین
علیه مردم غیرنطامی و غیرمسلح کرد
در کردستان عراق
انجام داد
که
طی آن
بیش از یکصد و هشتاد هزار نفر از مردم
قتل عام و در گورهای دسته جمعی بی نام و نشان دفن شدند.
بعد از سرنگونی رژیم بعث در عراق،
دادگاه عالی جنایات جنگی آن کشور
پرونده ی ویژه
ای برای رسیدگی به این جنایت گشود
و
حدو چهارصد تن از نظامیان و ماموران
اداره امنیت عراق
را
به
اتهام دست داشتن در جنایت انفال
تحت تعقیب قرار
داد...
تعدادی از این افراد جنایتکار، که ساکن مناطق عرب نشین تحت کنترل دولت عراق بودند
تاکنون دستگیر و محاکمه شده اند.
اما
حدود ۲۶۰ نفر
از آنها
هنوز دادگاهی نشده و آزادانه در کردستان عراق زندگی می کنند!
این دویست و شصت جنایتکار
تحت حمایت دولت محلی ناسیونالیست حاکم بر کردستان
عراق
قرار دارند
و
ناسیونالیست های کرد از تسلیم آنها به دادگاه عالی
جنایات جنگی عراق
خودداری می کنند!
توضیح:
پایه های اصلی حکومت محلی ناسیونالیست های کرد حاکم بر کردستان عراق
را
همین جنایتکاران جنگی
تشکیل می دهند.
آنها دارای صدها و هزاران نیروی مسلح عشایری هستند
که
در
کنار نیروهای
مسلح احزاب حاکم،
موسوم به پیشمرگ،
به
حفظ و تداوم حاکمیت ناسیونالیست ها
یاری می رسانند
و
به همین دلیل
حکومت محلی حاکم بر کردستان عراق
از
تسلیم
آنها به دادگاه عالی جنایات جنگی عراق
خودداری می کند.
پایان
ویرایش:
ناسیونالیست نامیدن این جانیان
به همان اندازه خطا ست
که
مذهبی نامیدن جانیان جماران و طالبان و این و ان
۱
اینها نمایندگان پانیسم (فاشیسم) اند.
۲
مثل نمایندگان فوندامنتالیسم و پان اسلامیسم، کوکلوس کلانیسم، ترامپیسم (پان امریکانیسم، امریکا فیرست)، صهیونیسم، پان عربیسم، پان کردیسم، پان ترکیسم، پان ایرانیسم و غیره اند
تأملی در برداشتی از شعر و شخصیت پروین
پروین اعتصامی شاعر دوران گذار از فئودالیسم به بورژوازی است.
حریف
۱
این جمله حاوی ایرادات مفهومی است:
۲
فئودالیسم
فرماسیون اقتصادی است
۳
فرماسیون عالی تر از آن
کاپیتالیسم است
و
نه
بورژوازی
۴
بورژوازی یعنی طبقه کاپیتالیست (سرمایه دار)
۵
گذار از فئودالیسم به کاپیتالیسم
با
انقلاب بورژوایی سفید صورت می گیرد.
۶
شعرای این گذار
به سبب فرم تحقق انقلاب سفید
(از بالا توسط جلاد جنبش توده ای)
و
به دلیل فقدان ایده ئولوژی بورژوایی مترقی آغازین
به دلیل نقش و نمایندگی آنتی کمونیسم و ایراسیونالیسم توسط بورژوازی واپسین مدرن
بندتنبانی اند.
صفا و صهبا و مصفا و این و آن اند
که
کسی جدی شان نمی گیرد.
۷
شاید منوچهر آتشی و بخشا اخوان به خاطر گرایشات بینشی ایرانی ـ باستانی بهترین شعرای این گذار در تحلیل نهایی باشند
پروین نقطه پیوند بین اجامر جماران و اندیشه های نو آورانه زمان خود است و کفه ترازویش اگر چه نوسانات زیادی را به نمایش می گذارد اما گرایش نهایی نه به سمت اجامر که به سمت خلاف آنان متمایل است.
حریف
۱
پروین
کم ترین قرابتی و سنخیتی با فوندامنتالیسم شیعی (همشیره فاشیسم) (خمینیسم) ندارد.
۲
فوندامنتالیسم
بسان همشیره اش فاشیسم
اساسا و اصولا
ضد مذهبی است.
۳
اگرچه
به نیت عوامفریبی و جلب توده عقب مانده از قافله روشنگری
از مذهب پرچم می سازد.
۴
پروین مذهبی است
ولی فوندامنتالیست نیست.
۵
پروین به همین دلیل
نه
نیهلیست
بلکه هومانیست است.
۶
هومانیسم پروین
اما
هومانیسم فئودالی ـ مذهبی است.
۷
اجامر جماران فاشیست و فوندامنتالیست
در آن واحد
اند
بدترین آنتی پود پروین اند
ولی از پروین هم بی شرمانه سوء استفاده می کنند
جایزه پروین اعتصامی به شعرای زن بندتنبانی خود اعطا می کنند.
۸
پروین اعتصامی
شعور طبقاتی و طبقتی ندارد.
۹
پروین فقیر و غنی می شناسد.
۱۰
از پرولتاریا و رسالت تاریخی ـ طبقاتی اش
اصلا خبر ندارد.
تأملی در سخنی
الف
خطای حزب توده ایران در پشتیبانی از برخی خصوصیات خط خمینی که به ظاهر نمودی ضد امپریالیستی داشت. چیزی جز خطای تحلیلی و برداشت نادرست از واقعیت عینی نبود.
۱
حزب توده
حزب فلسفه فقیری بوده است.
۲
حزب توده
توان تفکر مفهومی و تحلیل ماتریالیستی ـ دیالک تیکی نداشته است.
۳
طرز تفکر طبری و یاران
اسکولاستیکی بوده است:
انطباق سوبژکتیو واقعیت عینی با آیات و روایات و احادیث دلبخواهی و مفید و مصلحتی از کلاسیک های مارکسیسم
۴
حزب توده
نه
حزب طراز نوین
بلکه حزب توجیه سوبژکتیو
حزب ماستمالی روشن ترین حقایق امور
حزب پراگماتیسم
حزب بندبازی و بی پرنسیپی
بوده است.
۵
حزب توده
تعریف استاندارد علمی روشن از مفاهیم و مقولات فلسفی و سوسیولوژیکی نداشته است
۶
۹۹ درصد احزاب به اصطلاح کمونیستی
هم
همین جوری اند.
۷
حزب کمونیست آلمان
استثنائی در این میان بوده است.
۸
حق با شما ست:
خطای تحلیلی و برداشت نادرست از واقعیت عینی
۹
این خطا
در رهبری حزب توده
اما
به خریت سرشته بود.
۱۰
حزب اگر حزب لنینی بود
خط مشی غلط خود
را
تصحیح می کرد و نه توجیه
۱۱
خلاقیت هم همینه:
به محک پراتیک و واقعیت عینی زدن تئوری و خط مشی
۱۲
رهبری حزب توده
در عرصه تئوری شناخت
حتی
از تجربه گرایی (امپیریسم) بورژوایی
عقب مانده تر بود
و
بی خبر بود.
۱۳
و گرنه بر اساس تجارب عینی
می توانست خط مشی غلط خود
را
مورد تجدید نظر قرار دهد و تصحیح کند.
۱۴
رهبری حزب توده
حتی به هشدارهای حزب ک. شوروی و بیشک بقیه احزاب کمونیست تره خرد نکرده است.
۱۵
این سماجت فئودالی
این کله شقی کیانوری
چیزی جز خریت نبوده است و بسیار گران تمام شده است.
۱۶
نیرویی که جوانشیر برای تحلیل شاهنامه هدر داده بود
می توانست برای تحلیل رسالات آیات عظام و زباله های مطهری و مکارم و قطب و غیره و ترجمه مفاهیم فلسفی م. ل. صرف شود.
۱۷
طبری در میز گرد مصباح
از این زباله ها
به کلی
بی خبر بود
۱۸
بدیع ۲۵ سال مهاجرت در شوروی را صرف ترجمه شاهنامه به روسی کرده بود
این انرژی می توانست صرف ترجمه مفاهیم فلسفی مارکسیستی شود
کاری که ما انجام می دهیم
۱۹
همسرش ژاله
دکترای ادبیات فارسی گرفته است
۲۰
او می توانست تفکر مفهومی تمرین کند.
۲۱
نیک آیین را برای آموزش فلسفه
به رومانی
فرستاده بودند.
۲۲
بخش اعظم سران حزب در المان دموکراتیک بودند و همین چیزهایی که ما ترجمه می کنیم
دم دست شان بود
۲۳
پرسش و پاسخ های کیانوری
بدون استثناء
زباله اند
۲۴
چنین کسی
اصلا
لیاقت رهبری حزب را ندارد.
پروین اعتصامی چیست؟
ممنون
۱
پروین اعتصامی
دوست زحمتکشان نیست.
۲
پروین اعتصامی
اما
زن زحمتکشی بوده است.
۳
دریغ که جوانمرگ شده است.
۴
پروین اعتصامی
در عمر کوتاه خود
به اندازه صد نفر کار کرده است.
۵
پروین اصولا
شاعر نیست.
۶
پروین واعظ است.
۷
پروین قصص قرآن را به نظم کشیده است.
۸
کار کمی نبوده است.
۹
هومانیسم پروین
«هومانیسم» فئودالی ـ مذهبی است.
۱۰
میراث پروین اعتصامی
باید تحلیل شود.
۱۱
پروین اعتصامی
شاعره مقبول و محبوب اجامر جماران است
اگرچه
پروین اعتصامی
بر خلاف اجامر جماران
شخصیتی صادق و شریف و شرافتمند
در حد خود
بوده است
آن که در کله ات کلماتت را هدر می دهد
۱
منظور از این جمله چیست؟
۲
آیا منظور این است که اندیشه تشکیل یافته در مغز
حیف و میل کننده کلمات است؟
۳
اندیشه چیست؟
۴
رابطه واژه با اندیشه چیست؟
تو ته می کشی
و بوی اهمال بلند
۱
بوی اهمال بلند (است)؟
اگر آری
چرا
است
حذف شده است؟
۲
و یا
اهمال
اهمال بلندی است؟
۳
اهمال یعنی سهل انگاری
صفت بلند برای اهمال نا به جا ست.
۴
در هر دو صورت
بوی اهمال بلند
به فعل نیاز دارد تا معنی کسب کند
بازتولید شعر زنان؟
۱
من ـ زور از بازتولید چیست؟
۲
از کی تا حالا
شعر
به
شعر نران و شعر زنان
طبقه بندی شده است؟
۳
مگر «تولید» شعر
امری اختیاری ـ ارادی است؟
همشیره
۴
شعر
اگر شعر باشد و نه شر و ور
تقطیر روح و روان دستخوش آشوب است.
۵
سرودن شعری
مثلا حیدر بابا
که
دست خود شاعر نیست.
۶
سرودن شعر
به شاعر تحمیل می شود.
۷
شهریار
اگر حیدربابا را نمی سرود
تحت فشار روحی و روانی شدید
جنون می گرفت
بی آبی و خشکسالی تقصیر بی حجاب ها و عرق خورها ست.
شیخ
ویرایش:
نجوا
خشک سالی، بد حجابی
با هم اند
این برادر ـ خواهران ِ توأم اند
این بد و آن بد به دکان فساد
خود فروشانی ز جنس درهم (واحد پول) اند
ابر ها از بد حجابان می رمند
ساقیان بحرها ز ین رو کم اند
گفت شیخ:
«از بی حجابی ابر ها
در بلاد کفر غرق ماتم اند
اشک می ریزند بهر مسلمین
ابر ها این جا نه، آن جا در غم اند.
مشرکان شادند از انبوه ابر
کافر اند و جمله مهدورالدم (واجب القتل، خون شان حلال) اند.»
حالیا نوروز بر گشته ورق
ابر های آسمان پر از نم اند
گاه بر البرز می پاشند، نقل
گاه
زر بر شهر،
گویی حاتم اند
سیل می بارند بر روی زمین
گاه در شیراز و گاهی در بم اند
رفته زیر آب گومیشان (منطقه ای در استان گلستان) ز خشم
سیل و باران دشمن ملک جم اند
هان مدد جویید از بی چادران
این بلایا را هم ایشان خاتم اند
گر برون آیند
ـ عریان ـ
دلبران
ابر ها از کشور ما می رمند
گر غلط شد قافیه
عیبش مکن
چون معانی بر قوافی مقدم اند
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر